e-petrol.pl: ceny na stacjach zaskakująco wyhamowały, sprzedawcy paliw ograniczają zyski

Koszty tankowania w ostatnich tygodniach budziły w kierowcach coraz więcej emocji. W momencie, kiedy w połowie kwietnia średnie ceny benzyny przekroczyły 5 zł za litr, wielu właścicieli aut z pewnością zaczęło się zastanawiać czy to koniec podwyżek, czy może dopiero ich początek.

W ostatnich dniach za litr benzyny 95 kierowcy musieli wydać średnio 5,25 zł, olej napędowy i autogaz nie zmieniły swoich cen i kosztowały średnio w kraju odpowiednio 5,19 i 2,24 zł/l.

Nadszedł czas spadków?

W ostatnim tygodniu maja tego roku wykresy cen paliw w sprzedaży hurtowej zaczęły w końcu wyraźnie chylić się w dół. Od minionej soboty rafinerie obniżyły ceny benzyny bezołowiowej 95 o blisko 60 złotych i dziś za to paliwo płaci się średnio 4232 zł/metr sześc. O 40 zł na metrze sześciennym potaniał też olej napędowy, który w sprzedaży hurtowej kosztuje 4058 zł netto za 1000 litrów. Takie zmiany wprowadzane przez rafinerie to nadzieja dla kierowców, że prognozowane zwyżki cen detalicznych benzyn mogą zostać powstrzymane.

Tankowanie może być tańsze

Spadki cen w rafineriach i nadzieja na chwilową stabilizację w najbliższych dniach to dla kierowców informacja, że rachunek za tankowanie nie wywoła przyspieszenia bicia serca. Średnia krajowa cena popularnej benzyny 95 powinna mieścić się w przedziale 5,20-5,31zł za litr, kierowcy samochodów z silnikiem Diesla za litr oleju napędowego mogą wydać nawet mniej niż ostatnio, bo jest szansa, że ceny będą się mieścić pomiędzy 5,10 a 5,21 zł/l. W nadchodzącym tygodniu możliwe, że korekcyjnie spadnie też cena LPG. W pierwszym tygodniu czerwca ceny autogazu na stacjach powinny mieścić się w przedziale 2,19-2,26 zł/l.

Dlaczego w maju benzyna nie podrożała na stacjach?

Z ubiegłotygodniowych prognoz e-petrol.pl wynikało, że na stacjach benzynowych było wysokie prawdopodobieństwo wzrostu cen benzyn, ale – na szczęście dla kierowców – sprzedawcy najczęściej decydowali się na drobną korektę.

W kontekście braku tej niekorzystnej dla kierowców zmiany cen na stacjach warto zastanowić się, czy stacjom benzynowym opłaca się jeszcze sprzedawać benzynę.

Analizując średnie detaliczne ceny paliw w końcówce maja w porównaniu z cenami hurtowymi paliw w rafineriach można wysnuć wniosek, że stacjom paliwowym nie opłaca się sprzedawać benzyny. 

Średnia modelowa marża stacji paliw uzyskiwana na litrze benzyny bezołowiowej 95 w maju wg danych e-petrol.pl wyniosła 1 grosz na litrze, ale dodatni wynik udało się obronić wyłącznie lepszym początkiem miesiąca, bowiem w ostatnich dniach modelowa marża detaliczna w przypadku tego paliwa wyniosła MINUS 5 groszy na litrze.

Niezmienne niemal od początku miesiąca ceny detaliczne tego popularnego paliwa kierowcy zawdzięczają temu, że właściciele stacji benzynowych, żeby nie zniechęcać klientów, sukcesywnie rezygnowali z zysków, oddając tankującym część rabatu handlowego, jaki mają wynegocjowany z dostawcą paliw do stacji. Ile może on wynosić? To zależy od indywidualnych umów, ale w zależności od ilości odbieranego towaru oraz lokalizacji bazy paliwowej, może przekraczać nawet 200 zł/m sześc., czyli 20 gr na litrze.

Czy w przypadku pozostałych paliw też jest tak słabo z zarobkiem? W przypadku oleju napędowego średnia marża detaliczna w maju wyniosła wg obliczeń e-petrol.pl 4 grosze na litrze, a na autogazie właścicielowi stacji zostawało 13 gr z każdego sprzedanego litra paliwa.

Majowe wartości marży są relatywnie niskie, jeśli weźmiemy pod uwagę paliwa podstawowe, jednak trzeba pamiętać, że sprzedaż paliw trwa cały rok, a właściciele stacji już dawno przyzwyczaili się do chwilowych trudności. Od początku roku średnia modelowa marża detaliczna na sprzedaży benzyny bezołowiowej 98 wyniosła wg e-petrol.pl 19 gr/l, w przypadku odmiany 95 było to 13 gr/l, a dla diesla marża detaliczna wyniosła 19 gr/l.




Ropa naftowa mocno tanieje

Na rynku naftowym dominują w tym tygodniu spadkowe nastroje i notowania surowca systematycznie tracą na wartości. Baryłka ropy Brent, która jeszcze w poniedziałek na zamknięciu dnia kosztowała ponad 70 dolarów, dzisiaj przed południem jest wyceniana na niecałe 66 dolarów i kosztuje najmniej od ponad dwóch miesięcy.

Cena surowca spada w ostatnich dniach, bo inwestorzy obawiają się zaostrzenia konfliktu handlowego pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Chinami i jego negatywnych skutków dla popytu na produkty naftowe. Do przyspieszenia przeceny pod koniec tygodnia przyczyniły się jeszcze dane na temat zmiany zapasów i wydobycia w USA. Spadek rezerw surowca był mniejszy niż oczekiwano, a wydobycie wzrosło i znowu wynosi rekordowe 12,3 mln baryłek dziennie.

Na drugi plan zeszły chwilowo ryzyka związane z napiętą sytuacją na Bliskim Wschodzie. Pomimo zapowiedzi nie doszło do nowych ataków rebeliantów Huti na saudyjską infrastrukturę naftową. Nieco spokojniej było też na linii Waszyngton-Teheran. Problemy w tym regionie świata cały czas są jednak obecne i w każdej chwili mogą przyczynić się zatrzymania przeceny na rynku naftowym.

Oprac. Gabriela Kozan, Grzegorz Maziak, e-petrol.pl


Kalendarium najważniejszych wydarzeń 3-9 czerwca 2019:

Poniedziałek
•    Chiny – indeks PMI dla przemysłu
•    Polska – indeks PMI dla przemysłu
•    Niemcy – indeks PMI dla przemysłu
•    USA – indeks ISM dla przemysłu

Wtorek
•    Polska  - inflacja konsumencka
•    USA – zamówienia w przemyśle

Środa
•    Polska  - decyzja ws. stóp procentowych
•    USA – raport ADP
•    USA – Beżowa Księga

Czwartek
•    Niemcy – zamówienia w przemyśle
•    Strefa euro – PKB
•    USA – bilans handlu zagranicznego

Piątek
•    USA – zmiana zatrudnienia w sektorze pozarolniczym
XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Pozostałe aktualności

BP spodziewa się gorszych wyników

BP spodziewa się gorszych wyników

Jak poinformował we wtorek brytyjski gigant naftowy, spodziewane jest obniżenie zysków BP w czwartym kwartale ze względu na słabe wyniki handlowe i spadające marże rafineryjne. Tym samym firma dołączyła do innych międzynarodowych gigantów sygnalizujących słabsze zyski.

Peruwiańska ropa naftowa zyskuje udział w rynku amerykańskim

Peruwiańska ropa naftowa zyskuje udział w rynku amerykańskim

Z danych ze śledzenia statków wynika, że amerykańskie rafinerie zwracają się w stronę rzadkich gatunków ropy naftowej z Ameryki Łacińskiej, aby wypełnić lukę powstałą po spadku importu z Meksyku.

Nowe sankcje USA mogą tymczasowo zmniejszyć eksport ropy z Rosji

Nowe sankcje USA mogą tymczasowo zmniejszyć eksport ropy z Rosji

Nowe antyrosyjskie sankcje USA mogą czasowo ograniczyć eksport ropy z Federacji Rosyjskiej o 10-15 proc., a także zwiększyć dyskonto na flagowy rosyjski gatunek ropy Ural do standardu North Sea Dated o 3-6 USD za baryłkę, uważają analitycy, z którymi rozmawiała agencja Interfax.

Orlen ma nowe norweskie koncesje

Orlen ma nowe norweskie koncesje

Z opublikowanych we wtorek przez Norweski Dyrektoriat Naftowy rezultatów corocznej rundy koncesyjnej APA wynika, że Orlen Upstream Norway (OUN) wraz z innymi udziałowcami zdobyła osiem nowych koncesji na Norweskim Szelfie Kontynentalnym.

NATO planuje zablokować przepływ rosyjskiej ropy przez Bałtyk

NATO planuje zablokować przepływ rosyjskiej ropy przez Bałtyk

Organizacja rozpoczyna operację mającą na celu ochronę podwodnej łączności na Morzu Bałtyckim i zatrzyma wszystkie podejrzane statki – zwłaszcza rosyjskiej „floty cieni”.

Indie nie przyjmą rosyjskich tankowców objętych sankcjami

Indie nie przyjmą rosyjskich tankowców objętych sankcjami

Indyjski urzędnik powiedział, że tankowce, które nie zdążyły rozładować się przed 12 marca, nie znajdą nabywców w Indiach.