e-petrol.pl: w tym roku wyjazdy na majówkę będą droższe

Majówka jest jednym z ulubionych długich weekendów Polaków. To także świetna okazja, by wybrać się na krótki wyjazd, który jednak wiąże się z zatankowaniem baku auta, najczęściej do pełna. W tym roku trzeba się przygotować na większy wydatek, niż w minionych latach. Kierowcy już od pewnego czasu z niepokojem zerkają na pylony stacji paliw, bowiem rosnące ceny ropy naftowej dość szybko przekładają się na zwyżki w rafineriach, a to oznacza, że za tankowanie z tygodnia na tydzień płaci się więcej.

W ostatnich dniach kwietnia wykresy hurtowych cen paliw, szczególnie olejów wybrały ostry kierunek w górę. Ceny najpopularniejszej benzyny „95” w rafineriach wzrosły na przestrzeni tygodnia o 6,19 proc., co przełożyło się na podwyżkę o 364,80 zł na 1000 l, w przypadku olejów napędowego i opałowego wzrosty były równie widoczne – od 4,9 do 7,86 proc., co dało zwyżkę odpowiednio o 325 zł na dieslu i o 411,80 zł/1000 l wzrostu na oleju opałowym.

Dziś, przed majówką, za paliwa w sprzedaży hurtowej trzeba zapłacić średnio 6260,80 zł netto za 1000 litrów benzyny bezołowiowej 95 i 6959,20 zł netto za olej napędowy. Jednak to nie koniec zwyżkowych zmian w cennikach rafinerii, jest jednak szansa, że dynamika zmian będzie słabła, co może zaowocować pewnym uspokojeniem się podwyżek cen na pylonach stacji paliw.

Ile będziemy płacić za tankowanie na początku maja?

Z przeprowadzonej przez e-petrol.pl w środę (27 kwietnia) analizy detalicznych cen paliw w Polsce wynika, że w tym tygodniu podrożała zarówno popularna benzyna bezołowiowa – na początku tygodnia litr „95” kosztował 6,49 zł, jak i olej napędowy, za litr którego należało zapłacić przeciętnie 7,21 zł. Podwyżkom oparły się jedynie ceny autogazu, LPG kosztowało przeciętnie na stacjach 3,62 zł.

Jeśli właściciele stacji paliw zdecydują się w najbliższych dniach na wprowadzenie do cen detalicznych podwyżki wynikającej ze zmian cen w hurcie oraz dodatkowo zwiększą choć minimalnie swoje marże na oleju napędowym, to w już w najbliższy weekend kierowcy podjeżdżający na stację, aby zatankować będą musieli spodziewać się nowych cenników. W przypadku popularnej benzyny „95” średnia cena ogólnopolska powinna kształtować się w przedziale 6,47-6,59 zł. Diesel może kosztować od 7,21 do 7,37 za litr niektórych stacjach. W przypadku autogazu ceny najprawdopodobniej zmienią się tylko minimalnie i powinny najczęściej mieścić się w przedziale 3,62-3,73 za litr.

Stacje na razie zarabiają na autogazie

Referencyjna marża detaliczna na litrze benzyny 95 wynosiła w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2022 roku średnio 20 grosze, a na oleju napędowym 14 gr – wynika z obliczeń e-petrol.pl. W marcu marża detaliczna na benzynie kształtowała się na poziomie 35 gr na litrze, a w kwietniu spadła i wyniosła już tylko 12 gr. W przypadku oleju napędowego średnia marża spadła z 37 groszy w marcu do średnio 7 groszy średnio w kwietniu. W ostatnim tygodniu kwietnia marża detaliczna wynosiła na benzynie „95” około 14 gr, a na dieslu sprzedawcy zarabiali zaledwie 2 gr. Jedynym paliwem, na którym marża detaliczna była relatywnie wysoka był autogaz. Średnio od początku roku (styczeń-kwiecień) wynosiła ona 29 gr, jednak spory wpływ na ten średni wynik mają dane z kwietnia, kiedy marżę detaliczną na LPG, portal e-petrol.pl obliczył na ok. 50 gr.


Tydzień pod znakiem embarga

W końcówce tygodnia coraz częściej w medialnych doniesieniach pojawia się odmieniane przez wszystkie przypadki słowo embargo – przyczyniać się do tego może coraz bardziej napięta atmosfera w relacjach Zachodu z Rosją po jej inwazji na sąsiadującą z nią Ukrainę. Dotychczas dość zachowawcze stanowisko w kwestii zakazu importu ropy z Rosji przedstawiały Niemcy, jednak wczoraj minister Robert Habeck zadeklarował, że gospodarka Niemiec poradzi sobie z embargiem UE na import rosyjskiej – wskazując jednoznaczne na możliwe zmiany stanowiska głównego gracza strefy euro. Kraj ten miał zmniejszyć swoją zależność importową od rosyjskiej ropy do 25 proc. w ciągu ostatniego miesiąca. Przed wojną była to jedna trzecia całości zapotrzebowania.

W warunkach ograniczeń i sankcji problemy rosyjskich producentów ropy narastają -  z powodu odmowy odbierania jej przez kraje Europy wielkość rosyjskiego wydobycia może spaść o 17 proc. w 2022 r. - zasugerował rosyjski minister finansów Anton Siluanow W tej sytuacji kraj już szuka alternatywnych kierunków eksportu, a wśród zainteresowanych wskazuje się nie tylko na Chiny (te bowiem trapione są kolejną falą pandemii COVID), ale także Indie – jednego z największych importerów surowca w Azji. 

Ważną informacją w kolejnych dniach może być decyzja OPEC+ odnośnie poziomów wydobycia w kolejnych miesiącach. Decyzja zapaść ma na spotkaniu przedstawicieli kartelu 5 maj - może wtedy zostać zaplanowane zwiększenie produkcji o 432 tys. baryłek dziennie w czerwcu. OPEC ma niełatwe zadanie w sytuacji rezygnacji wielu krajów z ropy z Rosji - szef OPEC Mohammed Barkindo powiedział m.in., że żadna zwyżka nie zastąpi rosyjskich dostaw. Z kolei grupa G7 wezwała kraje OPEC oraz innych producentów ropy i gazu do zwiększenia podaży surowców energetycznych na rynku światowym w warunkach zmiany dotychczasowych kierunków przepływu ropy i paliw gotowych.

Oprac. Gabriela Kozan, Jakub Bogucki, e-petrol.pl

Kalendarium najważniejszych wydarzeń na 2 - 8 maja 2022:

Poniedziałek 
  • Wlk. Brytania - Majowe Święto Bankowe - dzień wolny
  • Strefa Euro - koniunktura gospodarcza
  • USA - indeks PMI dla przemysłu fin.
Wtorek
  • Polska - Święto Konstytucji 3 Maja
  • Chiny - Święto Pracy - dzień wolny
  • USA - zamówienia w przemyśle
Środa
  • Strefa Euro - sprzedaż detaliczna
  • USA - bilans handlu zagranicznego
Czwartek
  • Niemcy - zamówienia w przemyśle
Piątek
  • Niemcy - produkcja przemysłowa
  • USA - zmiana zatrudnienia w sektorze pozarolniczym
XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Pozostałe aktualności

Orlen przedłuża współpracę z terminalem w Kłajpedzie

Orlen przedłuża współpracę z terminalem w Kłajpedzie

Spółka Orlen Lietuva, będąca częścią Grupy Orlen, przedłuża współpracę z terminalem płynnych produktów energetycznych w Kłajpedzie, zarządzanym przez KN Energies.

Mniejsze firmy obawiają się wzrostu cen paliw

Mniejsze firmy obawiają się wzrostu cen paliw

Wzrost cen paliw stał się jednym z kluczowych wyzwań, przed którymi stoją polskie małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP). Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Polską Izbę Ubezpieczeń (PIU) i SW Research, aż 66 proc. firm z sektora MŚP obawia się podwyżek w tej kategorii.

Huti przepuszczą niektóre statki

Huti przepuszczą niektóre statki

Huti oświadczyli, że przestaną atakować statki amerykańskie i brytyjskie na Morzu Czerwonym w odpowiedzi na porozumienie o zawieszeniu broni między Izraelem a Hamasem.

Na stacjach Shell można zatankować taniej

Na stacjach Shell można zatankować taniej

Na wybranych stacjach Shell w okresie od 17 stycznia do 2 marca 2025 roku dostępna jest promocja na paliwo skierowana do użytkowników programu Shell ClubSmart. Akcja umożliwia obniżenie kosztów tankowania wybranych rodzajów paliwa do 30 groszy na litrze.

Niższy eksport rosyjskiego paliwa z powodu ataków dronów i sankcji

Niższy eksport rosyjskiego paliwa z powodu ataków dronów i sankcji

Eksport rosyjskich produktów naftowych transportowanych drogą morską spadł o prawie 10 proc. w 2024 roku, głównie z powodu ataków dronów na rafinerie, rosnących kosztów finansowania oraz międzynarodowych sankcji.

Chevron rozważa poszukiwania ropy i gazu u wybrzeży Grecji

Chevron rozważa poszukiwania ropy i gazu u wybrzeży Grecji

Amerykańska firma Chevron wyraziła zainteresowanie poszukiwaniem ropy naftowej i gazu na wodach u wybrzeży Grecji, co zostało ogłoszone przez greckie Ministerstwo Energii i Środowiska.