e-petrol.pl: w tym roku wyjazdy na majówkę będą droższe

Majówka jest jednym z ulubionych długich weekendów Polaków. To także świetna okazja, by wybrać się na krótki wyjazd, który jednak wiąże się z zatankowaniem baku auta, najczęściej do pełna. W tym roku trzeba się przygotować na większy wydatek, niż w minionych latach. Kierowcy już od pewnego czasu z niepokojem zerkają na pylony stacji paliw, bowiem rosnące ceny ropy naftowej dość szybko przekładają się na zwyżki w rafineriach, a to oznacza, że za tankowanie z tygodnia na tydzień płaci się więcej.

W ostatnich dniach kwietnia wykresy hurtowych cen paliw, szczególnie olejów wybrały ostry kierunek w górę. Ceny najpopularniejszej benzyny „95” w rafineriach wzrosły na przestrzeni tygodnia o 6,19 proc., co przełożyło się na podwyżkę o 364,80 zł na 1000 l, w przypadku olejów napędowego i opałowego wzrosty były równie widoczne – od 4,9 do 7,86 proc., co dało zwyżkę odpowiednio o 325 zł na dieslu i o 411,80 zł/1000 l wzrostu na oleju opałowym.

Dziś, przed majówką, za paliwa w sprzedaży hurtowej trzeba zapłacić średnio 6260,80 zł netto za 1000 litrów benzyny bezołowiowej 95 i 6959,20 zł netto za olej napędowy. Jednak to nie koniec zwyżkowych zmian w cennikach rafinerii, jest jednak szansa, że dynamika zmian będzie słabła, co może zaowocować pewnym uspokojeniem się podwyżek cen na pylonach stacji paliw.

Ile będziemy płacić za tankowanie na początku maja?

Z przeprowadzonej przez e-petrol.pl w środę (27 kwietnia) analizy detalicznych cen paliw w Polsce wynika, że w tym tygodniu podrożała zarówno popularna benzyna bezołowiowa – na początku tygodnia litr „95” kosztował 6,49 zł, jak i olej napędowy, za litr którego należało zapłacić przeciętnie 7,21 zł. Podwyżkom oparły się jedynie ceny autogazu, LPG kosztowało przeciętnie na stacjach 3,62 zł.

Jeśli właściciele stacji paliw zdecydują się w najbliższych dniach na wprowadzenie do cen detalicznych podwyżki wynikającej ze zmian cen w hurcie oraz dodatkowo zwiększą choć minimalnie swoje marże na oleju napędowym, to w już w najbliższy weekend kierowcy podjeżdżający na stację, aby zatankować będą musieli spodziewać się nowych cenników. W przypadku popularnej benzyny „95” średnia cena ogólnopolska powinna kształtować się w przedziale 6,47-6,59 zł. Diesel może kosztować od 7,21 do 7,37 za litr niektórych stacjach. W przypadku autogazu ceny najprawdopodobniej zmienią się tylko minimalnie i powinny najczęściej mieścić się w przedziale 3,62-3,73 za litr.

Stacje na razie zarabiają na autogazie

Referencyjna marża detaliczna na litrze benzyny 95 wynosiła w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2022 roku średnio 20 grosze, a na oleju napędowym 14 gr – wynika z obliczeń e-petrol.pl. W marcu marża detaliczna na benzynie kształtowała się na poziomie 35 gr na litrze, a w kwietniu spadła i wyniosła już tylko 12 gr. W przypadku oleju napędowego średnia marża spadła z 37 groszy w marcu do średnio 7 groszy średnio w kwietniu. W ostatnim tygodniu kwietnia marża detaliczna wynosiła na benzynie „95” około 14 gr, a na dieslu sprzedawcy zarabiali zaledwie 2 gr. Jedynym paliwem, na którym marża detaliczna była relatywnie wysoka był autogaz. Średnio od początku roku (styczeń-kwiecień) wynosiła ona 29 gr, jednak spory wpływ na ten średni wynik mają dane z kwietnia, kiedy marżę detaliczną na LPG, portal e-petrol.pl obliczył na ok. 50 gr.


Tydzień pod znakiem embarga

W końcówce tygodnia coraz częściej w medialnych doniesieniach pojawia się odmieniane przez wszystkie przypadki słowo embargo – przyczyniać się do tego może coraz bardziej napięta atmosfera w relacjach Zachodu z Rosją po jej inwazji na sąsiadującą z nią Ukrainę. Dotychczas dość zachowawcze stanowisko w kwestii zakazu importu ropy z Rosji przedstawiały Niemcy, jednak wczoraj minister Robert Habeck zadeklarował, że gospodarka Niemiec poradzi sobie z embargiem UE na import rosyjskiej – wskazując jednoznaczne na możliwe zmiany stanowiska głównego gracza strefy euro. Kraj ten miał zmniejszyć swoją zależność importową od rosyjskiej ropy do 25 proc. w ciągu ostatniego miesiąca. Przed wojną była to jedna trzecia całości zapotrzebowania.

W warunkach ograniczeń i sankcji problemy rosyjskich producentów ropy narastają -  z powodu odmowy odbierania jej przez kraje Europy wielkość rosyjskiego wydobycia może spaść o 17 proc. w 2022 r. - zasugerował rosyjski minister finansów Anton Siluanow W tej sytuacji kraj już szuka alternatywnych kierunków eksportu, a wśród zainteresowanych wskazuje się nie tylko na Chiny (te bowiem trapione są kolejną falą pandemii COVID), ale także Indie – jednego z największych importerów surowca w Azji. 

Ważną informacją w kolejnych dniach może być decyzja OPEC+ odnośnie poziomów wydobycia w kolejnych miesiącach. Decyzja zapaść ma na spotkaniu przedstawicieli kartelu 5 maj - może wtedy zostać zaplanowane zwiększenie produkcji o 432 tys. baryłek dziennie w czerwcu. OPEC ma niełatwe zadanie w sytuacji rezygnacji wielu krajów z ropy z Rosji - szef OPEC Mohammed Barkindo powiedział m.in., że żadna zwyżka nie zastąpi rosyjskich dostaw. Z kolei grupa G7 wezwała kraje OPEC oraz innych producentów ropy i gazu do zwiększenia podaży surowców energetycznych na rynku światowym w warunkach zmiany dotychczasowych kierunków przepływu ropy i paliw gotowych.

Oprac. Gabriela Kozan, Jakub Bogucki, e-petrol.pl

Kalendarium najważniejszych wydarzeń na 2 - 8 maja 2022:

Poniedziałek 
  • Wlk. Brytania - Majowe Święto Bankowe - dzień wolny
  • Strefa Euro - koniunktura gospodarcza
  • USA - indeks PMI dla przemysłu fin.
Wtorek
  • Polska - Święto Konstytucji 3 Maja
  • Chiny - Święto Pracy - dzień wolny
  • USA - zamówienia w przemyśle
Środa
  • Strefa Euro - sprzedaż detaliczna
  • USA - bilans handlu zagranicznego
Czwartek
  • Niemcy - zamówienia w przemyśle
Piątek
  • Niemcy - produkcja przemysłowa
  • USA - zmiana zatrudnienia w sektorze pozarolniczym

Pozostałe aktualności

Alpetrol umacnia pozycję na rynku usług logistycznych LPG

Alpetrol umacnia pozycję na rynku usług logistycznych LPG

Zarząd Onico S.A. w restrukturyzacji poinformował o podpisaniu przez spółkę zależną Alpetrol przedwstępnej umowy dzierżawy z Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A., dotyczącej morskiego terminala przeładunkowego gazu płynnego LPG.

Eni ogłasza zyski kwartalne

Eni ogłasza zyski kwartalne

Włoska spółka jest pierwszym dużym europejskim producentem ropy naftowej i gazu, który opublikował wyniki za pierwszy kwartał. Skorygowany zysk netto w raportowanym wyniósł 1,41 mld euro, co jest wynikiem wyższym od średniej prognozowanej przez analityków na poziomie 1,24 mld euro, podała spółka.

Autobusy wodorowe dotarły do Chełma

Autobusy wodorowe dotarły do Chełma

W tym tygodniu Chełm rozpoczął odbiór pierwszych autobusów wodorowych NesoBus, które już wkrótce pojawią się na ulicach miasta. Dostawa autobusów od Grupy Polsat Plus i ZE PAK ma odbyć się w trzech transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku.

Współpraca przy dostawach gazu do Ukrainy

Współpraca przy dostawach gazu do Ukrainy

Orlen i ukraiński Naftogaz podpisały trzeci kontrakt na podstawie porozumienia o długofalowej współpracy pomiędzy spółkami. Pozwoli on na dostawę kolejnych 100 mln m sześc. gazu ziemnego.

Opóźnienia i wyższe koszty litewskiej inwestycji Orlenu

Opóźnienia i wyższe koszty litewskiej inwestycji Orlenu

Orlen mierzy się z poważnymi wyzwaniami przy realizacji kluczowej inwestycji w rafinerii w litewskich Możejkach. Jak przypomina dziennik „Rzeczpospolita”, budowa instalacji pogłębionego przerobu ropy (Bottom of Barrel), która miała zostać ukończona do końca 2024 roku, napotyka liczne przeszkody – zarówno logistyczne, jak i finansowe.

Meksyk eksportuje pierwszą partię niskosiarkowego oleju napędowego

Meksyk eksportuje pierwszą partię niskosiarkowego oleju napędowego

Na początku kwietnia 2025 roku Meksyk po raz pierwszy wyeksportował olej napędowy o ultraniskiej zawartości siarki (ULSD) wyprodukowany w nowej rafinerii Olmeca w Dos Bocas. Choć wydarzenie to ma znaczenie symboliczne dla ambicji energetycznych kraju, to ujawnia także poważne problemy infrastrukturalne i ograniczenia operacyjne.