e-petrol.pl: przed nami tydzień względnej stabilizacji cen paliw

Zgodnie z ubiegłotygodniowymi przewidywaniami e-petrol.pl na przełomie tygodnia doszło do obniżek cen benzyn i diesla w polskich rafineriach. W ostatnim tygodniu w ślad za wahaniami cen na giełdzie w Londynie od wtorku benzyny tylko taniały. W przypadku oleju napędowego każdy dzień przynosił inny kierunek - diesel na przemian taniał i drożał na krajowym rynku i w rezultacie obecnie jest droższy niż przed tygodniem.

Dziś średnio w sprzedaży hurtowej benzyna bezołowiowa w gatunku 95 kosztuje 6797,80 zł netto za 1000 litrów, a diesel 7044,20 zł netto. Przed miesiącem, ceny były wyższe o ok. 535 zł w przypadku benzyny 95 oraz o 218 zł dla oleju napędowego. Różnica pomiędzy cenami paliw podstawowych wynosi dziś w rafineriach 246,40 zł na korzyść benzyny. Ta relacja cenowa nie jest jednak widoczna tak wyraźnie na stacjach, za co odpowiadają niskie marże detaliczne właścicieli stacji, którzy muszą reagować na ogłoszone przez duże i średnie sieci paliwowe systemy rabatów na tankowanie.

Na stacjach paliw ostatni tydzień przyniósł po raz kolejny wyraźną zmianę cen paliw. Benzyna bezołowiowa 95 potaniała o 23 grosze i w środę w sprzedaży detalicznej kosztowała 7,51 zł/l, kierowcy samochodów z silnikami Diesla płacili za paliwo do swoich aut 7,56 zł, to średnio o 18 groszy za litr paliwa mniej niż przed tygodniem. Także w dół, o 6 groszy poszła cena autogazu, który kosztuje obecnie średnio 3,39 zł/l.

Prognoza cenowa

Najpewniej od soboty krajowi producenci paliw wprowadzą kolejne korekty do swoich cenników hurtowych. Prognozy e-petrol.pl dla tego segmentu rynku na wtorek wskazują na możliwą stabilizację cen oleju napędowego oraz dalsze, ale już mniejsze niż do tej pory spadki dla hurtowych cen benzyn. Dla kierowców takie decyzje polskich producentów paliw oznaczają, że sytuacja cenowa na stacjach benzynowych również nie ulegnie gwałtownym zmianom. W przypadku popularnej benzyny 95 w trzecim tygodniu lipca można liczyć na niewielką korektę w dół - ceny powinny kształtować się w przedziale 7,46-7,57 zł/l, kierowcy tankujący diesel powinni spodziewać się średnich cen na poziomie 7,52-7,63 zł/l.  Stabilizacja cenowa powinna też dotyczyć cen autogazu, w zależności od regionu i typu stacji będzie się płacić 3,30-3,41 zł/l.



Ropa na dwucyfrowych poziomach

W mijającym tygodniu ropa wróciła na poziomy poniżej 100 USD, a takie ostatnio widzieliśmy przed rosyjską inwazją na Ukrainę. Przyczyny zmian spadkowych to przede wszystkim obawy o skutki recesji dla popytu na paliwa na międzynarodowym rynku. Tego rodzaju obawy pojawiły się m.in. w Stanach Zjednoczonych, gdzie wizja wyraźnych podwyżek stóp procentowych skojarzono ze spowolnieniem gospodarczym, które uderzyłoby w popyt na ropę. Dodatkowo wizja ograniczeń popytu wiąże się z kolejnymi ogniskami COVID-19 w Chinach i tego rodzaju doniesienia w początkach tygodnia spowodowały zjazd cen ropy w dół o ponad 7,5 USD.

W obliczu takiego obrotu spraw trudno oczekiwać, że wizyta prezydenta USA Joego Bidena w Arabii Saudyjskiej spowoduje, że jego apele o zwiększenie produkcji ropy w regionie będą skuteczne. Tym bardziej, że niski poziom wolnych mocy produkcyjnych wielu członków Organizacji Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC) nie powinien zmienić się w krótkim czasie i podaż uzupełniać mołgyby właściwie tylko wyższe poziomy w Arabii Saudyjskiej.

Warto też przypomnieć, że według najnowszych prognoz OPEC spodziewa się, że światowy popyt na ropę wzrośnie w 2023 r., ale w wolniejszym tempie niż w 2022 r. OPEC prognozuje sytuację znacznie bardziej optymistycznie niż Międzynarodowa Agencja Energii, uznając, że nie dojdzie do eskalacji wojny na Ukrainie, a  inflacja nie odbije się mocno na globalnym wzroście gospodarczym - w co chyba nie do końca łatwo uwierzyć.

Oprac. Gabriela Kozan, Jakub Bogucki, e-petrol.pl

Kalendarium najważniejszych wydarzeń na 18-24 lipca 2022:


Wtorek
  • Strefa Euro - inflacja konsumencka
Środa
  • Niemcy - inflacja producencka
Czwartek
  • Japonia - bilans handlu zagranicznego
  • Strefa Euro - decyzja ws. stóp procentowych
  • USA - indeks wskaźników wyprzedzających - Conference Board
Piątek
  • Niemcy - indeks PMI dla przemysłu wst.
  • Strefa Euro - indeks PMI dla przemysłu wst.
  • USA - indeks PMI dla przemysłu wst.

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024