Ostatnie dni wakacji przyniosły wzrost detalicznych cen paliw. Znów mocno podrożał olej napędowy, a w przypadku 95-okanowej benzyny zanotowaliśmy na stacjach pierwszą podwyżkę od początku czerwca tego roku. Na szczęście perspektywa na początek września, za sprawą taniejącej ropy naftowej, wygląda nieco bardziej optymistycznie dla kierowców.
Na przestrzeni dwóch ostatnich tygodni olej napędowy na stacjach podrożał o blisko 10 proc. i jego cena zbliża się niebezpiecznie do rekordowych poziomów z czerwca tego roku. To paliwo mocno drożeje, bo każdy upływający tydzień przybliża nas do daty wejścia w życie unijnego zakazu importu ropy i produktów naftowych z Rosji, a to właśnie od rosyjskiego oleju napędowego Europa jest szczególnie mocno uzależniona. Do tego zbliża się sezon grzewczy, kiedy rośnie popyt na olej opałowy, będący produktem o zbliżonej charakterystyce do diesla, a w tym roku zapotrzebowanie na naftowe paliwa opałowe może być większe niż zwykle, bo są coraz częściej stosowane jako substytut dla rekordowo drogiego gazu ziemnego.
W rafineriach tydzień z obniżkami
Przełom sierpnia i września na hurtowym rynku paliw to okres wyraźnego spadku cen. Olej napędowy w oficjalnych cennikach rafinerii od poprzedniego piątku potaniał o blisko 200 złotych i dzisiaj kosztuje 6963,00 zł/metr sześcienny. Jeszcze mocniej, bo o 212 złotych, spadła cena 95-oktanowej benzyny, która przez krajowych producentów jest dzisiaj wyceniana na 5863,00 zł/metr sześcienny. To najniższa hurtowa cena tego paliwa od końca kwietnia tego roku.
Powrót do szkoły z wyższymi cenami na stacjach
W tym tygodniu drożały wszystkie paliwa, poza autogazem. W przypadku benzyn 95-oktanowej skala zmiany nie była duża, bo wyniosła jedynie 5 groszy i detaliczna cena tego paliwa wynosi średnio 6,61 zł/l. Dużo bardziej odczuwalna była podwyżka cen oleju napędowego. Diesel na przestrzeni tygodnia podrożał aż o 43 grosze i kosztuje średnio 7,69 zł/l. Z tej zwyżkowej tendencji wyłamał się tylko autogaz, który potaniał o grosz. Średnia cena LPG na stacjach w Polsce to 3,18 zł/l.
Prognozowane przez e-petrol.pl na drugi tydzień września przedziały cenowe dla poszczególnych gatunków paliw wyglądają następująco: 6,52-6,64 zł/l dla benzyny 95-oktanowej, 7,65-7,79 zł/l dla oleju napędowego i 3,14-3,23 zł/l autogazu.
OPEC w centrum uwagi
W ostatnim czasie rynek był świadkiem zmian spadkowych w cenach ropy Brent, a stymulowały je równocześnie obawy o globalną recesję i możliwość załamania popytu, doniesienia o ponownym uderzeniu COVID-19 w Chinach i perspektywy powrotu ropy z Iranu na rynki światowe. Niejako w roli przeciwwagi pojawiały się doniesienia, że na poniedziałkowym spotkaniu Organizacji Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC) i jej współpracowników, zwanych wspólnie OPEC+, może zostać podjęta decyzja o obniżeniu produkcji w celu ustabilizowania rynku.
W Chinach niektóre z największych chińskich miast – od Shenzhen po Dalian – zdecydowały się na nakładanie blokad i lockdownów, aby powstrzymać kolejną falę COVID-19. Dodatkowo na rynkach oczekuje się nadal bacznie finału toczących się od dawna rozmów między Iranem i USA odnośnie zniesienia sankcji – gdyby do tego doszło, mogłoby to wpłynąć na obniżkę cen. Temu z kolei zapewne chciałaby zapobiec Arabia Saudyjska, działająca na forum OPEC+, gdzie sugeruje zmniejszenie poziomów produkcji przez kraje członkowskie.
Aktualnie, według danych agencji Reutera, produkcja zarówno w Organizacji Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC), jak i w Stanach Zjednoczonych jest na najwyższych poziomach od pierwszych dni pandemii koronawirusa - produkcja OPEC osiągnęła 29,6 mln baryłek dziennie w lipcu, podczas gdy produkcja w USA wzrosła w czerwcu do 11,82 mln baryłek dziennie.
Jeśli chodzi o perspektywy zmian zapotrzebowania na ropę na rynkach światowych - OPEC obniżył w tym tygodniu swoje prognozy popytu – zdaniem organizacji nadpodaż ropy na światowym rynku w tym roku wyniesie średnio 400 tys. baryłek dziennie, natomiast w roku kolejnym spodziewa się ona deficytu rynkowego na poziomie 300 tys. baryłek dziennie.
Oprac. dr Jakub Bogucki, Grzegorz Maziak, e-petrol.pl
Kalendarium najważniejszych wydarzeń na 5 - 11 września 2022:
Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc.