e-petrol.pl: ropa naftowa tanieje, ale kierowcy płacą więcej

Koniec września zaskoczył kierowców podwyżką detalicznych cen paliw. Pomimo ropy naftowej najtańszej od stycznia br. za tankowanie musieliśmy zapłacić więcej. Zmiana jednak nie była duża i tylko w niewielkim stopniu ograniczyła przecenę zanotowaną na stacjach w III kwartale tego roku.

Choć w mijającym tygodniu cena ropy Brent spadła poniżej 85 dolarów i na zamknięciu poniedziałkowej sesji w Londynie znalazła się na najniższym poziomie od stycznia tego roku, to osłabienie złotówki powoduje, że zakup surowca dla Polski i tak jest droższy niż w połowie lutego, kiedy baryłka ropy kosztowała niemal 10 dolarów więcej. Według poniedziałkowej ceny zamknięcia z giełdy naftowej w Londynie i kursu dolara Narodowego Banku Centralnego z tego dnia zakup surowca kosztował 412,84 zł za baryłkę, a 15 lutego br., kiedy ropa w Londynie kosztowała ponad 93 dolary, płaciliśmy za baryłkę 370,69 zł.

W rafineriach wyraźnie drożej

Tendencje na hurtowym rynku paliw nie dają tankującym podstaw do optymizmu, bo w cennikach rafinerii w ostatnich dniach września dominowały podwyżki. Metr sześcienny 95-oktanowej benzyny jest dzisiaj w ofercie producentów o 200 złotych droższy niż w poprzedni piątek i kosztuje 5970,00 zł. Takiej samej skali podwyżkę odnotowaliśmy w przypadku diesla, który według cenników rafinerii kosztuje 6780,00 zł/metr sześcienny.

Podwyżki na stacjach na koniec września

W mijającym tygodniu wzrosły detaliczne ceny wszystkich gatunków paliw. Najmocniej, bo o 7 groszy podrożała benzyna 95-oktanowa i litr tego paliwa kosztuje aktualnie średnio 6,29 zł. Dwugroszową podwyżkę zanotował olej napędowy i jego cena w tym tygodniu to 7,16 zł/l. O tyle samo, co w przypadku diesla, wzrosły koszty tankowania autogazu i litr LPG na stacji to średnio wydatek na poziomie 3,09 zł.

Podwyżki zanotowane na koniec września tylko nieznacznie zmniejszyły skalę przeceny, z jaką w III kwartale tego roku mieliśmy do czynienia na stacjach. Te pozytywne dla portfela zmiany najmocniej odczuli kierowcy tankujący benzynę, bo 95-oktanowa odmiana tego paliwa potaniała od końca czerwca o blisko 20 proc. W przypadku diesla przecena w tym okresie wyniosła niemal 10 proc., a autogaz potaniał o 11 proc.

Prognozowane przez e-petrol.pl na początek października przedziały cenowe dla poszczególnych gatunków paliw wyglądają następująco: 6,29-6,41 zł/l dla benzyny 95-oktanowej, 7,19-7,30 zł/l dla oleju napędowego i 3,07-3,15 zł/l autogazu.



Dolar budzi emocje

Z całą pewnością do wydarzeń, które w ostatnich dniach mocno wpłynęły na rynek ropy, można zaliczyć umocnienie amerykańskiego dolara, które rozpaliło obawy o stan popytu na surowiec rozliczany w tej walucie. Rekordy relacji amerykańskiej waluty powodują, że dla nabywców z innego obszaru walutowego kupowanie staje się droższe. W Polsce dolar pierwszy raz przebił poziom 5 zł i utrzymywał go przez dwa dni.

Czynnikiem mogącym także mieć istotne znaczenie dla sytuacji w kolejnych miesiącach jest rozpoczęcie negocjacji krajów UE odnośnie ósmej rundy sankcji przeciwko Rosji. Wśród propozycji ograniczeń pojawiają się limity handlowe, więcej indywidualnych czarnych list oraz ograniczenie poziomu cen ropy dla krajów trzecich. Rynki europejskie ponadto od 5 grudnia nie będą zaopatrywane w rosyjską ropę drogą morską, co może powodować cenową zwyżkę i konieczność uzupełniania podaży. W tym momencie Europa może tęsknym wzrokiem spoglądać na zachodnią półkulę, bo pojawiają się prognozy, że wydobycie ropy w Stanach Zjednoczonych w 2023 r. wzrośnie o 900 tys. baryłek dziennie, do 12,85 mln baryłek dziennie. Tamtejszy wzrost produkcji może stanowić naturalną odpowiedź na większe problemy importowe krajów UE.

W tym momencie ropa z USA staje się najbardziej naturalnym uzupełnieniem braków po wejściu w życie embargo na surowiec z Rosji. W ostatnich dniach bowiem zupełnemu załamaniu uległy szanse na przywrócenie normalnych relacji handlowych z Iranem. Wczoraj władze USA nałożyły sankcje na kolejne firmy oskarżane o udział w handlu ropą naftową i paliwami w Iranie, z których pięć miało siedziby w Chinach. Amerykanie argumentują, że do normalizacji może dojść jedynie w momencie przerwania irańskiego programu nuklearnego.

Oprac. dr Jakub Bogucki, Grzegorz Maziak, e-petrol.pl

Kalendarium najważniejszych wydarzeń na 3 – 9 października 2022:

Poniedziałek
  • Japonia - indeks PMI dla przemysłu fin.
  • Niemcy - indeks PMI dla przemysłu fin.
  • USA - indeks PMI dla przemysłu fin.
Wtorek
  • USA - zamówienia na dobra trwałego użytku
Środa
  • Niemcy - bilans handlu zagranicznego
  • USA - bilans handlu zagranicznego
  • Strefa Euro - indeks PMI dla usług fin.
  • USA - indeks PMI dla usług fin.
Czwartek
  • Niemcy - zamówienia w przemyśle
  • Strefa Euro - sprzedaż detaliczna
Piątek
  • Niemcy - produkcja przemysłowa
  • USA - sytuacja na rynku pracy

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024