W nadchodzącym tygodniu zobaczymy niższe ceny wszystkich paliw - to skutek dużych przecen na rynku hurtowym w ostatnich kilku dniach, ale przede wszystkim umocnienia złotówki wobec dolara amerykańskiego.
W ostatnich dniach mieliśmy odczuwalną przecenę na rynku naftowym - te zmiany zapewne w najbliższym czasie odbiją się także na hadnlu paliwowym w naszym kraju. Już widać je wyraźnie w cennikach rafineryjnych i zapewne w kolejnych dniach nastąpi przeniesienie tendencji na ceny w detalu.
Rafinerie obniżają ceny
Aktualne ceny paliw w porównaniu z poziomem z ubiegłego weekendu są wyraźnie niższe. Benzyna 98-oktanowa kosztuje 6391 zł/m sześc, co oznacza spadek o 271 zł. Benzyna Pb95 ma dzisiaj średnią cenę 5691 zł/m sześc., czyli o 261 zł mniej niż w sobotę. Spadki na dieslu mają skalę 386 zł/m sześc, a cena tego paliwa wynosi 6599 zł/m sześc. W przypadku oleju opałowego można mówić o obniżce o 292 zł/m sześc. do poziomu 5300 zł/m sześc.
Prognozy przynoszą wytchnienie
Skala zmian, jakie mogą pojawić się na rynku detalicznym jest duża. W okresie między 21 i 27 listopada 2022 spodziewamy się, że średnia cena Pb98 ulokuje się na poziomie 7,24-7,37 zł/l, a benzyny 95 między 6,49 i 6,61 zł/l. Wyraźna zmiana dotyczyć może cen oleju napędowego, który powinien kosztować 7,64-7,81 zł/l. Jedynie w przypadku autogazu zmiana cen będzie niewielka - średnia cena tego paliwa wyniesie 2,96-3,05 zł/l.
Ropa Brent poniżej 90 dolarów
Ostatnie dni na rynku naftowym przyniosły przecenę, która sprowadziła notowania ropy na giełdzie w Londynie poniżej poziomu 90 dolarów za baryłkę. Inwestorów coraz bardziej niepokoi sytuacja epidemiczna w Chinach, która może negatywnie odbić się na popycie na produkty naftowe.
Baryłka ropy Brent, która na zamknięciu poprzedniego tygodnia kosztowała blisko 96 dolarów, systematycznie traci na wartości i dzisiaj przed południem można było ją kupić za niecałe 90 dolarów.
Notowaniom surowca ciążą obawy o kondycję chińskiej gospodarki, która będzie musiała zmierzyć się z kolejną falą epidemii koronawirusa. Władze w Pekinie niedawno poluzowały co prawda epidemiczne obostrzenia, skracając m.in. o dwa dni kwarantannę dla osób z kontaktu z zarażonym i przyjezdnych, ale wobec rosnącej liczby przypadków COVID-19 u progu sezonu grypowego, te decyzje niewiele zmienią i Chiny może czekać kolejne koronawirusowe spowolnienie. To zły prognostyk dla popytu na ropę naftową, szczególnie w połączeniu z postępującym zacieśnieniem polityki monetarnej w Stanach Zjednoczonych i Europie.
Ryzyko mocnego hamowania globalnej gospodarki, przynajmniej chwilowo, zepchnęło na drugi plan problemy z podażą surowca. Ograniczenia w wydobyciu wdrożone przez OPEC+ oraz wchodzące w życie już trzy tygodnie unijne embargo na morskie dostawy surowca z Rosji, to jednak ciągle aktualne problemy, które powinny ograniczać przestrzeń do przeceny na rynku naftowym.
Oprac. dr Jakub Bogucki, Grzegorz Maziak, e-petrol.pl
Kalendarium najważniejszych wydarzeń na 21-27 listopada 2022:
• Niemcy – indeks PMI dla przemysłu
• Polska – sprzedaż detaliczna
• Strefa euro - indeks PMI dla przemysłu
• USA - indeks PMI dla przemysłu
• USA – protokół z posiedzenia FOMC
Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc.