Koszty tankowania oleju napędowego w ostatnich dniach nadal spadały, ale ta obniżkowa tendencja w drugiej połowie lutego wyhamuje. Kierowcom nie sprzyja obserwowana od początku lutego słabość złotówki, która ogranicza przestrzeń do obniżek na stacjach.
Ubiegłoroczne ceny paliw z połowy lutego mogą budzić nostalgię wśród tankujących, bo dzięki obniżonym stawkom podatku VAT płaciliśmy za 95-oktanową benzynę jedynie 5,31 zł/l, a olej napędowy kosztował 5,36 zł/l. Ceny z początku marca były już jednak zbliżone do obecnych i niedługo paliwa powinny być jednym z motorów napędowych oczekiwanej przez ekonomistów dezinflacji.
Spokojny tydzień w rafineriach
Aktualne notowania paliw na rynku hurtowym są wyższe od tych sprzed tygodnia, ale skala zmiany nie była w ostatnich dniach duża. Metr sześcienny 95-oktanowej benzyny jest dzisiaj przez producentów wyceniany średnio na 5382,40 zł i od ostatniego piątku podrożał o 81,40 zł. W przypadku diesla zmiana w tym okresie wyniosła tylko 31 złotych i to paliwo kosztuje aktualnie w rafineriach 5835,60 zł/metr sześcienny.
Obniżki na stacjach wyhamują
W mijającym tygodniu na detalicznym rynku paliw cały czas widoczne były jeszcze skutki ogłoszonej przed PKN Orlen 20-groszej obniżki cen oleju napędowego. W najnowszym notowaniu e-petrol.pl cena diesla na stacjach spadła średnio o 9 groszy do poziomu 7,45 zł/l. O grosz potaniała 95-oktanowa benzyna i za tankowanie tego paliwa kierowcy płacą obecnie 6,67 zł/l. Ze spadkowej tendencji wyłamał się tylko autogaz, którego cena po 1-groszowym wzroście znalazła się na poziomie 3,24 zł/l.
Prognozy dla detalicznego rynku paliw na nadchodzący tydzień zakładają stabilizację lub niewielkie wzrosty cen. Przewidywane przedziały dla poszczególnych gatunków paliw na kolejny tydzień lutego wyglądają następująco: 6,65-6,76 zł/l dla benzyny 95-oktanowej, dla oleju napędowego 7,40-7,51 zł/l, a dla autogazu 3,19-3,27 zł/l.
Ropa tanieje
Ropa w mijających dniach taniała z poziomów przekraczających 86 USD do bliskich 83 USD. Jako jeden z czynników tłumaczących spadki można uznać obawę, że amerykańska Rezerwa Federalna bardziej zaostrzy politykę pieniężną w celu walki z inflacją – co może odbić się na popycie na paliwa.
W mijającym tygodniu zdarzeniem o sporym znaczeniu dla rynku była publikacja Energy Information Administration – agenda oszacowała ilość zmagazynowanej w USA ropy na wyższą o 16,283 mln baryłek w stosunku do poprzedniego tygodnia, co stanowi czwarty najwyższy wzrostowy wynik odnotowany w XXI wieku przez amerykański Departament Energii. Zmiana zwyżkowa dotyczyła także benzyn – w ich wypadku wzrost wyniósł 2,316 mln baryłek.
Ostatnie dni to także czas publikacji licznych prognoz dla rynku naftowego w kolejnych miesiącach. Przykładem może tu służyć szacunek Komisji Europejskiej, że średnia cena ropy Brent w tym roku wyniesie 84,80 USD za baryłkę - jesienią gremium oczekiwało ceny na poziomie 85 dolarów za baryłkę w 2023 roku. Agencja Reutera powołała się także na prognozy Międzynarodowej Agencja Energetycznej, że popyt na ropę wzrośnie o 2 miliony baryłek dziennie w 2023 r. To oznacza skok o 100 tys. baryłek dziennie w porównaniu z prognozą z zeszłego miesiąca przy czym 900 tys. baryłek dziennie przypada na Chiny odbudowujące popyt po zniesieniu radykalnej polityki antyepidemicznej.
Z kolei z grona niektórych członków OPEC wyszły sugestie, że globalne ceny ropy mogą wzrosnąć do około 100 USD za baryłkę w drugiej połowie tego roku, za sprawą popytu w Chinach. Tutaj jednak jednomyślności w organizacji nie ma, bo minister energetyki Arabii Saudyjskiej, książę Abdulaziz bin Salman, zapowiedział, że obecne porozumienie OPEC+ dotyczące ograniczenia wydobycia ropy o 2 miliony baryłek dziennie zostanie utrzymane do końca roku, zaś on sam pozostaje ostrożny w kwestii chińskiego popytu - pisze Reuters.
Oprac. Grzegorz Maziak, Jakub Bogucki, e-petrol.pl
Kalendarium najważniejszych wydarzeń na 20-26 lutego 2023:
Poniedziałek
- USA - Dzień Prezydenta - dzień wolny
Wtorek
- Francja - Indeks PMI dla przemysłu wst.
- Niemcy - Indeks PMI dla przemysłu wst.
- Wlk. Brytania - Indeks PMI dla przemysłu wst.
- Niemcy - Indeks instytutu ZEW
Środa
- USA - przesunięta tygodniowa zmiana zapasów paliw wg API
Czwartek
- Strefa Euro - Inflacja konsumencka fin.
- USA - Produkt Krajowy Brutto rew.
- USA - przesunięta tygodniowa zmiana zapasów paliw
Piątek
- Niemcy - Produkt Krajowy Brutto fin.