e-petrol.pl: początek marca z obniżkami na stacjach paliw
2023-03-03 11:17 | e-petrol.pl
W mijającym tygodniu zanotowaliśmy spadek detalicznych cen wszystkich gatunków paliw. Ponownie zaskoczyła skala obniżek w przypadku diesla, który na przestrzeni całego lutego potaniał o blisko 7 procent. Przecena na stacjach powinna jednak wyhamować za sprawą rosnących cen na światowych giełdach naftowych.
W przyszłym tygodniu możemy zobaczyć stabilizację cen na stacjach i jeśli te przewidywania się potwierdzą, to tankowanie będzie tańsze niż przed rokiem. Ostatni raz takie porównanie cen w ujęciu rok do roku na korzyść kierowców wypadało ponad dwa lata temu.
W hurcie bez dużych zmian
Przełom lutego i marca na hurtowym rynku paliw przyniósł niewielkie wahania w oficjalnych cennikach krajowych producentów. Benzyna i olej napędowy są dzisiaj droższe niż w ubiegły piątek, ale skala podwyżki nie jest duża. Benzyna 95-oktanowa kosztuje aktualnie średnio 5331,40 zł/metr sześc. i jest to cena o 24 złote wyższa niż przed tygodniem. W przypadku diesla różnica na plus jest nieco większa i wynosi 76,20 zł. Metr sześcienny oleju napędowego przez rafinerie jest dzisiaj wyceniany średnio na 5760,80 zł.
Spora rozpiętość cenowa na stacjach
Paliwa na stacjach taniały w ostatnich dniach, ale obniżki nie rozkładały się równomiernie. Aktualnie obserwujemy spore różnice w cenach w ujęciu regionalnym, ale także na poszczególnych mikrorynkach dynamika zmian mogła się istotnie różnić. Najmocniej, bo aż o 14 groszy potaniał olej napędowy i jego średnia ogólnopolska cena na początku marca wyniosła 7,14 zł/l. Są jednak stacje, gdzie litr tego paliwa można zatankować za mniej niż 7 złotych, choć patrząc na hurtowe notowania, takie poziomy cen balansują na granicy opłacalności sprzedaży. Potaniała także 95-oktanowa benzyna, która po obniżce o 3 grosze kosztuje średnio 6,69 zł/l. Mniej o 6 groszy płacą kierowcy tankujący autogaz. Średnia cena LPG na stacji w tym tygodniu to według notowania e-petrol.pl 3,19 zł/l.
Prognozy dla detalicznego rynku paliw na nadchodzący tydzień zakładają stabilizację cen. Przewidywane przedziały dla poszczególnych gatunków paliw na drugi tydzień marca wyglądają następująco: 6,61-6,72 zł/l dla benzyny 95-oktanowej, dla oleju napędowego 7,05-7,18 zł/l, a dla autogazu 3,14-3,21 zł/l.
Chiny napędzą popyt?
W ostatnich dniach coraz więcej mówi się o skoku popytu na rynku naftowym, którego przyczyną miałaby być odbudowa zapotrzebowania ze strony Chin. Według firm Vortexa i Kpler w tym miesiącu około 43 mln baryłek rosyjskiej ropy naftowej ma trafić do Chin. To rekord ostatnich lat - poprzednie maksimum dostaw drogą morską w Chinach sięgnęło 42,48 mln baryłek w czerwcu 2020 r.
Skok popytu ze strony Państwa Środka powoduje, że na rynku ropy w drugiej połowie 2023 roku może dojść do deficytu - sugeruje bank Goldman Sachs. W tym kontekście pojawia się sugestia, że OPEC+ na czerwcowym spotkaniu może podjąć decyzję o zwiększeniu wydobycia. Jak na razie Organizacja ogranicza łączną produkcję ropy naftowej o 2 mln baryłek dziennie do końca 2023 roku. Coraz więcej ośrodków analitycznych przedstawia też prognozy wzrostu cen surowca do 100 USD za baryłkę. Goldman Sachs sugeruje, że nastąpi to przy zwyżce wydobycia OPEC+ w drugiej połowie roku o 1 mln baryłek dziennie. Bez decyzji OPEC+ ceny ropy Brent mogą osiągnąć w grudniu nawet poziomu 107 USD za baryłkę.
W podobnym duchu wypowiadają się też traderzy naftowi - dyrektor generalny Vitol, Russell Hardy, również sugeruje, że do końca 2023 roku ropa będzie kosztować 100 USD za baryłkę. Jedynym czynnikiem mogącym wpływać na limitowanie wzrostu potrzeb i konsumpcji mogłaby być radykalna polityka odnośnie stóp procentowych w USA czy Europie, jednak w ostatnich dniach coraz częściej i głośniej mówi się jednak o perspektywie dezinflacji, co mogłoby także zmniejszać wpływ tego czynnika na popyt na rynku paliwowym.
Oprac. dr Jakub Bogucki, Grzegorz Maziak, e-petrol.pl
Kalendarium najważniejszych wydarzeń na 6 – 12 marca 2023:
Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc.