W ostatnich dniach marca na detalicznym rynku paliw obserwowaliśmy dalszy spadek cen. Ponownie przecena najbardziej widoczna była w przypadku diesla, który od początku lutego systematycznie odrabia straty do 95-oktanowej benzyny. W nadchodzącym tygodniu spadkowy trend na stacjach może się jednak odwrócić.
Olej napędowy na stacjach tanieje nieprzerwanie od początku lutego i jego cena spadła od tego czasu o 90 groszy. Benzyna w porównaniu z początkiem lutego jest aktualnie tańsza jednie o 6 groszy, co powoduje, że wyraźnie zmniejszyła się różnica w cenie pomiędzy tymi paliwami. Aktualnie wynosi ona jedynie 13 groszy na korzyść benzyny, a jeszcze na początku listopada ubiegłego roku sięgała 1,36 zł na litrze paliwa.
Benzyna drożeje w rafineriach
Proces zbliżania się detalicznych cen benzyny i oleju napędowego będzie kontynuowany, bo na rynku hurtowym w tym tygodniu zobaczyliśmy już odwrócenie relacji cenowej pomiędzy tymi paliwami. Benzyna kosztuje dzisiaj 5384,00 zł/metr sześcienny i jest o 122,40 zł droższa niż przed tygodniem. Olej napędowy potaniał w tym czasie o niecałe 60 złotych i aktualnie metr sześcienny tego paliwa kosztuje 5327,00 zł.
Na horyzoncie koniec obniżek na stacjach
Na stacjach kolejny tydzień z rzędu mocno potaniał olej napędowy. Detaliczna cena tego paliwa spadła o 14 groszy do poziomu 6,75 zł/l. Mniej za tankowanie płacili też kierowcy samochodów z silnikiem benzynowym, bo 95-oktanowna odmiana benzyny kosztowała średnio 6,62 zł/l. To spadek o 6 groszy w porównaniu z poprzednim tygodniem. Tańszy, ale jedynie o grosz, był też autogaz z aktualną średnią ceną na poziomie 3,14 zł/l.
Nasze prognozy dla detalicznego rynku paliw na pierwszy tydzień kwietnia uwzględniają m.in. odbicie notowań ropy na światowych giełdach i zakładają zatrzymanie przeceny na stacjach w Polsce. Przewidywane przedziały dla poszczególnych gatunków paliw na najbliższe dni wyglądają następująco: 6,62-6,74 zł/l dla benzyny 95-oktanowej, dla oleju napędowego 6,70-6,82 zł/l, a dla autogazu 3,08-3,15 zł/l.
Bliżej 80 USD za baryłkę
W tym tygodniu cena baryłki ropy Brent odrabiała straty z tygodnia poprzedzającego, kiedy to rynki szokowały doniesienia o problemach kolejnych banków po obydwu stronach Atlantyku. Na zwyżki wpływać mogły stymulująco wiadomości o problemach podażowych związane z zawieszeniem przesyłu około 450 tys. baryłek dziennie (czyli pół procenta światowych dostaw ropy), z regionu irackiego Kurdystanu przez rurociąg biegnący z północnych pól naftowych Kirkuku do Turcji. Wprawdzie ten problem wydaje się mieć charakter czasowy i porozumienie między władzami kurdyjskiej autonomii, Bagdadu i Ankary może być niebawem wypracowane, ale obawy powstałe z tego tytułu zadziałały na rynki.
Zaskoczeniem w mijającym tygodniu była także informacja o poziomie zapasów w USA – ich poziom, z wyłączeniem rezerwy strategicznej, w tygodniu zakończonym 24 marca spadł aż o 7,5 miliona baryłek, czyli 1,6 proc., do 473,7 miliona baryłek - podała Energy Information Administration. To niespodzianka nie tylko ze względu na skalę zmiany, ale nawet na jej kierunek, bowiem oczekiwano niewielkiej zwyżki poziomu.
Kończący się tydzień może także być zapamiętany ze względu na decyzję Rady Unii Europejskiej – przyjęła ona bowiem rozporządzenie określające normy emisji dwutlenku węgla dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Zgodnie z nowym prawem po 2035 roku będą mogły być rejestrowane nowe pojazdy ze 100 proc. redukcją emisji dwutlenku węgla – co może oznaczać poważną zmianę w kwestii zapotrzebowania na węglowodory i oznaczać kolejny etap strukturalnej zmiany w globalnej polityce energetycznej.
W przyszłym tygodniu ważną informacją może być rezultat spotkania OPEC+ odnośnie polityki wydobycia w kolejnym miesiącu. Według doniesień agencji Reutera OPEC+ na poniedziałkowym spotkaniu prawdopodobnie utrzyma kształt istniejącego porozumienia w sprawie ograniczenia wydobycia ropy.
Oprac. dr Jakub Bogucki, Grzegorz Maziak, e-petrol.pl
Kalendarium najważniejszych wydarzeń na 3 – 10 kwietnia 2023:
Poniedziałek
Japonia - indeks PMI dla przemysłu
Chiny - indeks PMI dla przemysłu
Francja - indeks PMI dla przemysłu
Niemcy - indeks PMI dla przemysłu
USA - indeks PMI dla przemysłu fin.
Wtorek
Niemcy - bilans handlu zagranicznego
USA - zamówienia na dobra trwałego użytku
Środa
Niemcy - zamówienia w przemyśle
Niemcy - indeks PMI dla usług
Strefa Euro - indeks PMI dla usług
Czwartek
Niemcy - produkcja przemysłowa
USA - liczba wież wiertniczych dla rynku ropy
Piątek
kraje zachodniego chrześcijaństwa - Wielki Piątek, dzień wolny od pracy
USA - zmiana zatrudnienia w sektorze pozarolniczym
Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc.