e-petrol.pl: paliwa już nie tanieją

Początek października przynosi odwrócenie spadkowej tendencji na stacjach paliw. W mijającym tygodniu podrożał olej napędowy oraz autogaz i tylko 95-oktanowa benzyna obroniła ubiegłotygodniowe poziomy cen. Na świecie w ostatnich dniach ropa i paliwa wyraźnie tanieją, ale w Polsce po tej przecenie na razie nie ma śladu.

Paliwa w tegorocznej kampanii wyborczej są wyjątkowo gorącym tematem, a na jej finiszu, po serii doniesień o licznych awariach dystrybutorów na stacjach, dyskusja nie dotyczy już nawet ich cen, a dostępności dla kierowców.

W rafineriach bez zmian

Od połowy września w oficjalnych cennikach krajowych producentów paliw obserwujemy wyjątkową stabilizację notowań. Aktualnie metr sześcienny benzyny bezołowiowej 95 jest w rafineriach wyceniany średnio na 4749,00 zł. Diesel kosztuje dzisiaj 4768,40 zł/metr sześcienny. To odpowiednio 4 złote i dwa złote więcej niż ceny z końca września.

Hurtowy rynek paliw w Polsce w ostatnich dniach zupełnie ignoruje mocną przecenę z giełd w Europie, gdzie notowania ropy naftowej na przestrzeni tygodnia spadły o około 10 proc. a w przypadku oleju napędowego przecena była blisko 15-procentowa.

Cena diesla znów powyżej sześciu złotych

Tylko przez tydzień średnia cena oleju napędowego utrzymała się na stacjach poniżej sześciu złotych. Na początku października tankowanie diesla podrożało o 3 grosze i litr paliwa kosztuje 6,02 zł. Dwugroszową podwyżkę zanotowaliśmy w przypadku autogazu, który jest na stacjach wyceniany średnio na 2,99 zł/l. Przed wzrostem cen obroniła się jedynie 95-oktanowa benzyna, który utrzymała poziom sprzed tygodnia i nadal kosztuje średnio 5,99 zł/l.

Prognoza detalicznych cen paliw przygotowana przez e-petrol.pl na nadchodzący tydzień zakłada stabilizację kosztów tankowania, za wyjątkiem drożejącego autogazu. Przewidywane przedziały cenowe dla poszczególnych gatunków paliw wyglądają następująco: 5,94-6,06 zł/l dla 95-oktanowej benzyny, dla diesla 5,95-6,09 zł/l, a dla LPG 2,98-3,12 zł/l.


Surowiec poniżej 90 USD

Do spadku cen w ostatnich dniach przyczyniały się przede wszystkim dane o popycie w USA. Zapasy benzyn wzrosły aż o 6,5 mln baryłek, zaś obniżce uległa ilość tego paliwa dostarczonego na rynek, która wyniosła jedynie 8 mln baryłek dziennie, co oznacza najniższy poziom odnotowany w tym roku. Z kolei analitycy JP Morgan stwierdzili, że sezonowy popyt na paliwo w USA jest na najniższym poziomie od 22 lat. Takie wiadomości przyczyniały się do wyraźnych przecen na rynku,

Wyczekiwaną wiadomością w tym tygodniu była decyzja Wspólnego Ministerialnego Komitetu Monitorującego grupy OPEC+ odnośnie dalszych zaleceń co do poziomu produkcji grupy. Zgodnie z przewidywaniami polityka OPEC+ nie uległa zmianie, a Arabia Saudyjska będzie kontynuować zmniejszanie wydobycia ropy naftowej w listopadzie i grudniu o dodatkowy 1 milion baryłek dziennie. Rosja zaś będzie nadal ograniczać eksport ropy o 300 tys. baryłek dziennie do końca roku. Przy okazji ustalania poziomów produkcji prze OPEC sekretarz generalny organizacji Haitham Al-Ghais stwierdził, że w jego ocenie tempo wzrostu popytu na ropę utrzyma się na poziomie 2,3 mln baryłek dziennie przez najbliższe dwa lata. 

Coraz bliższa rozstrzygnięcia jest natomiast kwestia przywrócenia do użytku ropociągu Kirkuk-Ceyhan, który mógłby codziennie dostarczać na rynek międzynarodowy około pół miliona baryłek ropy. Taką możliwość zapowiedział Minister Energii i Zasobów Naturalnych Turcji Alparslan Bayraktar na Międzynarodowej Konferencji Naftowo-Gazowej ADIPEC 2023 w Abu Zabi. Strona iracka uznaje jednak, że to mało prawdopodobne z uwagi na nierozwiązane konflikty finansowe między Bagdadem, Ankarą i autonomistami kurdyjskimi.

Oprac. Jakub Bogucki, Grzegorz Maziak, e-petrol.pl

Kalendarium najważniejszych wydarzeń na 9-15 października 2023:

Poniedziałek
  • Niemcy - produkcja przemysłowa
Środa
  • USA - inflacja producencka
  • Niemcy - inflacja konsumencka
  • USA - przesunięta tygodniowa zmiana zapasów paliw wg API
Czwartek
  • Wielka Brytania - produkcja przemysłowa
  • USA - inflacja konsumencka
  • USA -   przesunięta tygodniowa zmiana zapasów paliw
Piątek
  • Chiny - bilans handlu zagranicznego
  • Strefa Euro - produkcja przemysłowa

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024