e-petrol.pl: 5,99 już tylko we wspomnieniach?

W nadchodzących dniach ceny paliw będą nadal rosnąć. To ważna wiadomość dla tysięcy Polaków, planujących tradycyjne wyjazdy z okazji dnia Wszystkich Świętych. Na niektórych stacjach w dobiegającym końca tygodniu dało się jeszcze zaobserwować ceny paliw poniżej 6-złotowej granicy, ale na przełomie października i listopada będą one należeć do rzadkości.

Zamieszanie i niepokoje na rynku międzynarodowym z pewnością przeniosą się także na następny tydzień - a realna wizja eskalacji konfliktu bliskowschodniego może stymulować zmianę w górę. To jeszcze jeden argument za nadchodzącymi w kolejnych dniach zwyżkami. 

Rafinerie konsekwentnie podnoszą ceny

Zgodnie z zapowiedziami rafinerie podnoszą ceny wszystkich paliw - co przełoży się na zwyżki na rynku detalicznym już w najbliższych dniach. Skala zmian dla wszystkich paliw od ostatniego weekendu sięga już ponad 200 zł na metrze sześc. Cena Pb98 wynosi dzisiaj 5432 zł/m sześc., czyli o 216 zł więcej niż w zeszłą sobotę. W przypadku benzyny 95-oktanowej mamy cenę 5089, czyli niemal 221 zł więcej niż przed tygodniem. W przypadku diesla aktualna średnia cena w rafineriach to 5082 zł/m sześc. - o 224 zł więcej niż w sobotę 21 października. W przypadku oleju opałowego zmiana zwyżkowa wyniosła w analogicznym okresie 214 zł/m sześc., a poziom cenowy tego paliwa to 4694 zł.

Czy tankować na zapas?

W okresie między 30 października i 5 listopada tego roku oczekujemy cen benzyny 98-oktanowej z przedziału 6,73-6,89 zł/l. Wyżej niż przed tygodniem pozycjonować się będą także ceny popularnej 95-ki, dla której prognozujemy przedział 6,15-6,30 zł/l. Nieco droższy będzie także olej napędowy - dla tego paliwa przewidujemy ceny na poziomie 6,18-6,31 zł/l. Nieznacznie w górę może także pójść cena autogazu, która według naszych prognoz ulokuje się w widełkach 3,07-3,15 zł/l.



Cenowa sinusoida na rynku ropy

Bliskowschodnie napięcie i związana z nim niepewność inwestorów przekładają się na cenową huśtawkę nastrojów na giełdach naftowych. W mijającym tygodniu niemal każda sesja przynosiła wyraźną zmianę kierunku notowań surowca. Najdroższa ropa była w poniedziałek, kiedy płacono za nią ponad 92 dolary. Najtaniej baryłkę surowca na giełdzie w Londynie można było kupić w środę, kiedy kosztowała niecałe 87 dolarów, a dzisiaj przed południem cena ropy Brent wynosi blisko 90 dolarów.

Kluczowe znaczenie dla zachowania cen surowca mają aktualnie doniesienia napływające z Bliskiego Wschodu, a inwestorzy mają duży problem z oceną tego, jak rozwinie się sytuacja na pograniczu izraelsko-palestyńskim. Informacje wskazujące na możliwość eskalacji konfliktu czy jego umiędzynarodowienia przekładają się bezpośrednio na wzrost notowań ropy naftowej, a każdy sygnał wskazujący na to, że uda się powstrzymać działania militarne i doprowadzić do dyplomatycznego rozwiązania daje podstawy do spadkowej korekty.

Przed weekendem rosną obawy o to, że w najbliższej przyszłości dojdzie do lądowej operacji izraelskiej armii na terenach palestyńskich. Do tego inwestorów zaniepokoiły informacje o amerykańskich atakach z powietrza na cele związanych z Iranem szyickich milicji w Syrii. Cały czas realna jest więc groźba destabilizacji dostaw ropy z tego regionu, co przekłada się na wzrost notowań surowca.

Oprac. dr Jakub Bogucki, Grzegorz Maziak, e-petrol.pl


Kalendarium najważniejszych wydarzeń na 30 października – 5 listopada 2023:

Poniedziałek
•    Niemcy – inflacja konsumencka

Wtorek
•    Japonia – decyzja ws. stóp procentowych
•    Japonia – produkcja przemysłowa
•    Niemcy – PKB
•    Polska – inflacja konsumencka
•    Strefa euro – inflacja HICP

Środa
•    Chiny – indeks PMI dla przemysłu
•    USA – raport ADP
•    USA – indeks ISM dla przemysłu
•    USA – decyzja ws. stóp procentowych

Czwartek
•    Polska – indeks PMI dla przemysłu
•    Niemcy – indeks PMI dla przemysłu
•    Wielka Brytania – decyzja ws. stóp procentowych
•    USA – zamówienia w przemyśle

Piątek
•    USA – zmiana zatrudnienia w sektorze pozarolniczym
•    USA – indeks ISM dla usług
XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Pozostałe aktualności

Wyższe podatki mogą spowolnić import oleju opałowego do Chin

Wyższe podatki mogą spowolnić import oleju opałowego do Chin

Z powodu podwyżki ceł importowych dostawy oleju opałowego do Chin z początkiem roku mają spaść.

Anwim zamówił usługi przeładunkowe w Gdyni

Anwim zamówił usługi przeładunkowe w Gdyni

Spółka Onico S.A. w restrukturyzacji podała w komunikacie, że 8 stycznia 2025 roku, zarząd Alpetrol sp. z o.o. zawarł warunkową umowę o świadczenie usług przeładunkowych z Anwim S.A.

Chiny kupią mniej arabskiej ropy

Chiny kupią mniej arabskiej ropy

Dostawy ropy naftowej z Arabii Saudyjskiej do Chin mają w lutym spaść w porównaniu z poprzednim miesiącem - poinformowała agencja Reutera w czwartek. Powodem jest pierwsza od trzech miesięcy podwyżka oficjalnych cen sprzedaży ropy do Azji.

Prokuratura prowadzi śledztwo dotyczące nieprawidłowości w Orlenie

Prokuratura prowadzi śledztwo dotyczące nieprawidłowości w Orlenie

Prokuratura Okręgowa w Płocku wszczęła czynności sprawdzające po zawiadomieniu złożonym przez byłego prezesa Orlenu, Daniela Obajtka. Dotyczy ono podejrzeń nieprawidłowości zarządu Orlenu oraz obniżenia wartości spółki.

Co z zakazem sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych?

Co z zakazem sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych?

Rząd nie osiągnął zgody w sprawie zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych, pomimo starań Ministerstwa Zdrowia, które proponowało takie ograniczenie w ramach działań mających na celu poprawę zdrowia publicznego.

Gminy muszą podać liczby użytkowanych autobusów niskoemisyjnych

Gminy muszą podać liczby użytkowanych autobusów niskoemisyjnych

Samorządy oraz centralne ograny administracji państwowej muszą do 31 stycznia m.in. zaraportować do resortu klimatu o liczbie i udziale procentowym użytkowanych samochodów elektrycznych oraz autobusów zero i niskoemisyjnych.