e-petrol.pl: wyższe podatki nie przekładają się na droższe tankowanie

Nowy rok zaczął się dobrze dla kierowców, bo na stacjach paliw obserwujemy dalsze obniżki. Nie przeszkodziły w nich nawet rosnące od początku stycznia stawki opłaty paliwowej. Na świecie ropa naftowa jest na razie odporna na kryzysy związane z morską logistyką i jej cena utrzymuje się poniżej poziomu 80 dolarów.

Poza wzrostem opodatkowania paliw, dużo emocji wśród polskich kierowców na przełomie roku wzbudzały doniesienia o 95-oktanowej benzynie E10, która zastępuje paliwo z mniejszą zawartością biokomponentu. Ta zmiana nie ma bezpośredniego przełożenia na ceny, a doświadczenia innych krajów, choćby takich jak Rumunia czy Bułgaria, w których benzyna E10 pojawiła się już kilka lat temu, pokazują, że to paliwo jest bezpieczne dla samochodów.

W hurcie bez dużych zmian

Początek roku w hurtowych cennikach producentów przyniósł wzrostową korektę wynikającą ze zmiany stawek opłaty paliwowej. W kolejnych dniach zmienność notowań benzyn i oleju napędowego nie była już duża. Dzisiaj metr sześcienny 95-oktanowej benzyny kosztuje w rafineriach średnio 4749,60 zł i jest o niecałe 30 złotych droższy niż w ostatni piątek. W przypadku oleju napędowego wzrost na przestrzeni tygodnia, który uwzględnia wyższą o niemal 50 złotych opłatę paliwową, wyniósł jedynie 3,40 zł. Aktualna cena diesla w hurcie to 5012,20 zł/metr sześcienny.

Przecena na stacjach będzie kontynuowana?

Paliwa na stacjach tanieją nieprzerwanie od połowy listopada i początek 2024 roku przyniósł kontynuację tej spadkowej tendencji. Dynamika zmian cały czas jest jednak niewielka i w mijającym tygodniu 95-oktanowa benzyna potaniała na stacjach o 3 grosze. Litr tego paliwa kosztuje na początku stycznia 6,25 zł. Olej napędowy z ceną na poziomie 6,45 zł/l jest tańszy o 4 grosze. Mniej płacą też kierowcy tankujący autogaz – w tym przypadku zmiana wyniosła 2 grosze, a średnia cena LPG wynosi 2,91 zł/l.

Prognoza e-petrol.pl dla detalicznego rynku paliw zakłada możliwość dalszych niewielkich obniżek na stacjach w nadchodzącym tygodniu. Szacowane przedziały cenowe dla poszczególnych gatunków paliw wyglądają następująco: 6,18-6,30 zł/l dla 95-oktanowej benzyny, dla diesla 6,41-6,53 zł/l i 2,89-2,96 zł/l dla autogazu.




Morze Czerwone w centrum uwagi

W ostatnich dniach głównym motorem napędowym obaw i cenowej zwyżki na rynku surowcowym były doniesienia z regionu Morza Czerwonego o zaburzeniach transportu morskiego, co mogło być przez rynek odbierane jako pewna forma „umiędzynarodowienia” konfliktu Izrael – Hamas. W ostatnich dniach amerykańskie jednostki zatopiły trzy statki rebeliantów Huti, a w odpowiedzi Iran wysłał okręt wojenny na Morze Czerwone, podbijając tym obawy o spokojną żeglowność tego szlaku kluczowego dla globalnych dostaw naftowych.

Kolejnym czynnikiem niepokoju dla globalnego handlu ropą są wieści z Libii, gdzie doszło do zamknięcia we wtorek gigantycznego pola naftowego El Szarara. Strajkujący oświadczyli, że nie zostanie ono ponownie otwarte, dopóki żądania całego regionu Fezzan w południowej Libii nie zostaną spełnione. To kolejne w ostatnim półroczu zakłócenie wydobycia na najważniejszym złożu północnej Afryki - w Libii często kwestie funkcjonowania pól naftowych są „kartą przetargową” w lokalnych waśniach politycznych różnych grup interesu.  

Wśród innych doniesień istotnych dla rynków na uwagę zasługuje informacja o amerykańskim poziomie rezerw naftowo-paliwowych. Wczoraj agencja Energy Information Administration podała, że zapasy ropy zmniejszyły się o 5,5 mln baryłek, podczas gdy analitycy spodziewali się spadków o 3,7 mln baryłek. Zdziwić może natomiast analityków wynik paliw gotowych - benzyny rosły o blisko 11 mln baryłek, a średnie destylaty o 10 mln, choć zakładano spadek dla tych pierwszych, a dla drugich jedynie śladową zwyżkę.

Oprac. dr Jakub Bogucki, Grzegorz Maziak, e-petrol.pl

Kalendarium najważniejszych wydarzeń na 8-14 stycznia 2024:

Poniedziałek
  • Niemcy - bilans handlu zagranicznego
  • Strefa Euro - koniunktura gospodarcza
Wtorek
  • Niemcy - produkcja przemysłowa
  • USA - bilans handlu zagranicznego
Czwartek
  • USA - inflacja konsumencka
Piątek
  • Chiny - bilans handlu zagranicznego 
  • Wlk. Brytania - produkcja przemysłowa 
  • USA - inflacja producencka

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Pozostałe aktualności

e-petrol.pl: tankowanie nie będzie tańsze

e-petrol.pl: tankowanie nie będzie tańsze

Wyraźne osłabienie złotówki w relacji do amerykańskiego dolara i drożejąca w ostatnich dniach ropa naftowa powodują, że kierowcy nie mają co liczyć na niższe ceny paliw. Wręcz przeciwnie, pod koniec listopada głębiej do portfela mogą sięgać tankujący olej napędowy i autogaz.

Grupa MOL i KazMunayGas chcą współpracować

Grupa MOL i KazMunayGas chcą współpracować

Grupa MOL i kazachstańska narodowa spółka naftowa KazMunayGas (KMG) podpisały umowę o współpracy w celu wspólnego zbadania możliwości w sektorze ropy naftowej, gazu i petrochemii. Spółki rozważają też opcję rozpoczęcia importu kazachskiej ropy naftowej na Węgry i do innych krajów Europy.

Budowa rurociągu Keystone XL może zostać wznowiona

Budowa rurociągu Keystone XL może zostać wznowiona

Po objęciu urzędu prezydenta USA, Donald Trump zamierza wznowić projekt budowy rurociągu Keystone XL, który miałby transportować kanadyjską ropę do rafinerii w Stanach Zjednoczonych.

Sejm uregulował rynek wodoru

Sejm uregulował rynek wodoru

Sejm przyjął nowelizację prawa energetycznego, która wprowadza regulacje dotyczące rynku wodoru, z wyłączeniem jego transportu siecią gazową.

System kaucyjny przesunięty

System kaucyjny przesunięty

Sejm uchwalił nowelizację ustawy, która przesuwa start systemu kaucyjnego w Polsce na 1 października 2025 r.

Orlen nie przedstawił informacji przed komisją sejmową

Orlen nie przedstawił informacji przed komisją sejmową

W czwartek sejmowa Komisja ds. Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych miała zapoznać się z sytuacją w Orlenie. Niestety, posiedzenie nie odbyło się, ponieważ na obradach nie pojawili się ani przedstawiciele zarządu spółki, ani reprezentanci Ministerstwa Aktywów Państwowych (MAP).