e-petrol.pl: do połowy marca ceny paliw będą stabilne

Zgodnie z prognozami e-petrol.pl, w ostatnim tygodniu, potaniały paliwa w sprzedaży hurtowej, a na stacjach nieznacznie w dół poszły ceny benzyn i autogazu. Najbliższe dni mogą przynieść raczej niewielkie wahania cen w krajowych rafineriach, a to oznacza, że kierowcy na razie mogą bez obaw podjeżdżać na stacje tankowania.

Początek marca 2024 roku przyniósł spadki cen na krajowym hurtowym rynku paliw. Benzyna bezołowiowa 95 w sprzedaży hurtowej kosztuje dziś 5053,20 zł i w ciągu tygodnia potaniała nieznacznie, bo zaledwie o 0,14 proc. co oznacza spadek o 7 zł. Warto jednak zaznaczyć, że ceny tego paliwa w tym tygodniu osiągnęły swoje tegoroczne maksimum na poziomie 5129 zł netto/1000 l.  Olej napędowy w ostatnich dniach potaniał nieco bardziej, bo o 26,80 zł i kosztuje dziś średnio w sprzedaży hurtowej 5228,20 zł netto za 1000 l, to 0,51 proc. mniej niż przed tygodniem. 

Na stacjach paliw tańsza benzyna i diesel bez zmian

Na stacjach paliw ostatni tydzień przyniósł korektę średnich cen paliw. Wg monitoringu cenowego, jaki prowadzi e-petrol.pl, w połowie tygodnia benzyna bezołowiowa 95 kosztowała średnio w sprzedaży detalicznej 6,41 zł/l, co oznacza, że cena paliwa spadła o 2 gr na litrze, kierowcy silników wysokoprężnych mogli zauważyć stabilizację i wyrównywanie się cen na poszczególnych stacjach paliw. Litr oleju napędowego kosztował przeciętnie 6,69 zł. W przypadku autogazu cena na stacjach zanotowała jednogroszowy spadek i tankujący LPG płacili średnio za gaz do samochodów 2,89 zł/l.

Prognoza cenowa – wahania cen w hurcie, a na stacjach możliwe podwyżki benzyny

W najbliższych dniach krajowi producenci paliw wprowadzą dalsze zmiany do swoich cenników hurtowych, ale e-petrol.pl spodziewa się, że ich skala będzie niewielka i nie będą miały istotnego przełożenia na sytuację cenową na stacjach. Z najnowszej prognozy e-petrol.pl wynika, że już po niedzieli najpopularniejszą benzynę bezołowiową średnio powinniśmy tankować po 6,38-6,49 zł za litr, podczas gdy za olej napędowy właściciele samochodów z silnikiem wysokoprężnym wydadzą 6,61-6,72 zł/l. Kierowców samochodów z instalacją gazową, którzy przyzwyczaili się do relatywnie niskich cen, uspokajamy – gaz będzie dostępny, co więcej nadal nie będzie drożał. W przyszłym tygodniu średnio za litr LPG będzie się płacić 2,89-2,90 zł.




Ciąg dalszy stabilizacji cen ropy

Od połowy lutego na rynku naftowym w Londynie obserwujemy niewielką zmienność cen ropy, które utrzymują się w wąskim paśmie cenowym 80-84 USD/bbl. W mijającym tygodniu nadal widać było brak zdecydowania inwestorów i cena surowca wahała się pomiędzy zanotowanym w poniedziałek maksimum wynoszącym 84,08 USD/bbl i wtorkowym minimum na poziomie 81,72 USD/bbl. W piątkowe przedpołudnie baryłka ropy Brent kosztuje nieco ponad 83 dolary.

Podjęta w poprzedni weekend decyzja OPEC+ o przedłużeniu na kolejny kwartał dodatkowych ograniczeń w wydobyciu nie była wystarczającym impulsem do tego, aby notowania surowca udanie zaatakowały tegoroczne rekordy cenowe. Inwestorzy spodziewali się takiego ruchu ze strony producenckiej grupy i był on już uwzględniony w aktualnej wycenie ropy.

Wzrost cen na rynku naftowym skutecznie hamują obawy o konsumpcję paliw. Nieprzerwanie od sześciu tygodni rosną zapasy surowca w USA. Ostatnie dane pokazują też spowolnienie w imporcie ropy do Chin. W okresie styczeń-luty był on co prawda wyższy niż rok temu, m.in. za sprawą dużego zapotrzebowania w czasie świątecznych podróży, ale w porównaniu z poprzednimi miesiącami widać, że zainteresowanie zagranicznymi dostawami słabnie. Negatywnie na popycie ze strony niezależnych rafinerii odbija się spadek marż osiąganych na przerobie.

Taki trend może potwierdzać przewidywania analityków największego chińskiego producenta ropy - koncernu China National Petroleum Corporation, którzy uważają, że Chiny weszły już w okres spowolnionego wzrostu zapotrzebowania na paliwa naftowe. Oceniają oni, że gospodarka kraju przechodzi proces dekarbonizacji i dzięki innym źródłom energii może rosnąć w zakładanym tempie 5 proc. przy zaledwie 1-procentowym wzroście popytu na surowiec.


Oprac. Gabriela Kozan, Grzegorz Maziak, e-petrol.pl



Kalendarium najważniejszych wydarzeń na 11-17 marca 2024:

Poniedziałek
•    Japonia - PKB

Wtorek
•    Niemcy – inflacja konsumencka
•    USA – inflacja konsumencka

Środa
•    Wielka Brytania – produkcja przemysłowa

Czwartek
•    USA – sprzedaż detaliczna
•    USA – inflacja producencka

Piątek
•    Polska – inflacja konsumencka
•    USA – produkcja przemysłowa

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024