e-petrol.pl: za tankowanie znów zapłacimy więcej

Majówka to jeden z ulubionych długich weekendów Polaków. Tegoroczna aura sprawiła, że wielu kierowców zdecydowało się na wybrać na krótki wyjazd i zatankować bak auta, najczęściej do pełna. Warto tę czynność powtórzyć także wracając w niedzielę do domu i skorzystać z majówkowych promocji cenowych na wielu sieciach stacji paliw, bo od poniedziałku tankowanie znów będzie droższe.

W ostatnich dniach kwietnia wykresy hurtowych cen paliw dość wyraźnie się rozchodzą. Systematycznie drożeje benzyna, a tanieje diesel. Można stwierdzić, że jest to sytuacja sezonowa i dość typowa na polskim rynku paliw, ale w tym roku na spadek cen diesla trzeba było czekać nieco dłużej. 

Ceny najpopularniejszej benzyny „95” w rafineriach wzrosły na przestrzeni tygodnia zaledwie o 0,11 proc., co przełożyło się na podwyżkę o 6 zł na 1000 l. W przypadku olejów napędowego i opałowego były spadki, ale nieznaczne i wyniosły odpowiednio 0,24 i 0,07 proc., co dało obniżkę o 12 zł na dieslu i o 2,80 zł/1000 l na oleju opałowym.

Dziś, w środku majówki, za paliwa w sprzedaży hurtowej trzeba zapłacić średnio 5179,40 zł netto za 1000 litrów benzyny bezołowiowej 95 i 5241,20 zł netto za taką samą ilość oleju napędowego. Na najbliższe dni, portal e-petrol.pl prognozuje niewielkie spadki cen hurtowych dla wszystkich paliw napędowych, ale raczej nie znajdą one odzwierciedlenia na pylonach stacji paliw.

Ile będziemy płacić za tankowanie od 6 maja?

Z przeprowadzonej przez e-petrol.pl we wtorek (30 kwietnia 2024 r.) analizy detalicznych cen paliw w Polsce wynika, że w tym tygodniu bardzo nieznacznie, bo tylko o 1 grosz podrożała popularna benzyna bezołowiowa. Na początku tygodnia litr „95” kosztował 6,66 zł, średnia cena oleju napędowego w kraju nie zmienia się od kilku tygodni i wynosi 6,69 zł/l. Podwyżkom oparła się także cena autogazu, LPG w kosztowało w tym tygodniu przeciętnie na stacjach 2,84 zł.

Jeśli właściciele stacji paliw zdecydują się zwiększyć choć minimalnie swoje marże na benzynie, to w już po majówce kierowcy podjeżdżający na stację, aby zatankować będą musieli spodziewać się nowych cenników – wiele wskazuje na to, że benzyna i diesel będą kosztowały tyle samo.

W przypadku popularnej benzyny „95” średnia cena ogólnopolska powinna kształtować się w przedziale 6,62-6,72 zł, a diesel może kosztować od 6,63-6,73 za litr. W przypadku autogazu ceny najprawdopodobniej zmienią się tylko minimalnie i powinny najczęściej mieścić się w przedziale 2,82-2,89 za litr.

Ile stacje zarabiają na sprzedaży paliw?

Referencyjna marża detaliczna na litrze benzyny 95 wynosiła w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2024 roku średnio 18 groszy, a na oleju napędowym 15 groszy – wynika z obliczeń e-petrol.pl. W marcu marża detaliczna na benzynie kształtowała się na poziomie 13 groszy na litrze, a w kwietniu spadła i wyniosła już tylko 9 groszy. W przypadku diesla średnia marża w marcu i kwietniu była stała i wynosiła 18 groszy.

W ostatnim tygodniu kwietnia sytuacja właścicieli stacji paliwowych nieznacznie się poprawiła - marża detaliczna wyniosła na benzynie „95” około 11 groszy, a na każdym litrze diesla sprzedawcy zarabiali 26 groszy.

Jedynym paliwem, na którym marża detaliczna była relatywnie stabilna i wysoka był autogaz. Średnio od początku roku (styczeń-kwiecień) wynosiła ona 21 groszy, wpływ na ten średni wynik mają dane z marca i kwietnia, kiedy marżę detaliczną na LPG, portal e-petrol.pl obliczył na ok. 24 i 25 groszy.

Na bieżąco udział poszczególnych składowych detalicznych cen paliw można sprawdzać pod tym adresem w portalu e-petrol.pl



Mocny spadek cen ropy

W ostatnich dniach na rynku międzynarodowym widzieliśmy bardziej dynamiczne zmiany, niż w krajowych cennikach. Szczególnie znaczący ruch dotyczył cen ropy naftowej w środowej sesji – za sprawą ruchu w zapasach i decyzji Fed zobaczyliśmy obniżkę cen surowca o blisko 3 USD. Energy Information Administration podała, że zapasy ropy naftowej wzrosły o 7,3 mln baryłek do 460,9 mln baryłek w tygodniu zakończonym 26 kwietnia. Analitycy natomiast sugerowali ruch w górę jedynie na poziomie 1,1 mln baryłek.Obniżanie się cen ropy może wpłynąć na decyzję Stanów Zjednoczonych o większych zakupach surowca - USA zamierzają uzupełnić strategiczne rezerwy ropy naftowej (SPR) po historycznej sprzedaży z zapasów awaryjnych w 2022 r. Zapewne spodziewaną ceną nabycia będzie poziom 79 dolarów za baryłkę lub mniej.

Wiadomością istotną dla kwestii globalnej podaży są plotki o możliwości przedłużenia dobrowolnych cięć wydobycia ropy przez Organizację Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC) o 2,2 miliona baryłek dziennie na okres po czerwcu. Taką sugestię podała dzisiaj agencja Reutera. Struktura OPEC+, spotyka się 1 czerwca w Wiedniu. OPEC+ ogranicza obecnie wydobycie o 5,86 mln baryłek dziennie, co stanowi około 5,7 proc. światowego popytu. Co ciekawe i wpisujące się w ogólną linię przekazu OPEC, w tym tygodniu sekretarz generalny Organizacji Haitham Al Ghais sugerował analitykom rynku naftowego, aby ostrożnie podchodzili do swoich prognoz dotyczących końca wydobycia ropy naftowej, ostrzegając, że może to być niebezpieczne „biorąc pod uwagę ich potencjał do wspierania polityki energetycznej, która podsyca chaos energetyczny”.

W najbliższym czasie oczy inwestorów nadal zwrócone będą także na Bliski Wschód i ewnetualne postępy rozmów o zawieszeniu broni, jednak trudno oczekiwać szybkiego obniżenia regionalnego napięcia, które wciąż uwidacznia się pośrednio m.in. w cenach surowca. 

Oprac. Gabriela Kozan, Jakub Bogucki, e-petrol.pl

Kalendarium najważniejszych wydarzeń na 6 – 12 maja 2024:

Poniedziałek
  • Wlk. Brytania - Majowe Święto Bankowe - dzień wolny
  • Strefa Euro - inflacja producencka
Wtorek
  • Niemcy - bilans handlu zagranicznego 
  • Niemcy - zamówienia w przemyśle
  • Strefa Euro - sprzedaż detaliczna
Środa
  • Niemcy - produkcja przemysłowa
Czwartek
  • Chiny - bilans handlu zagranicznego
Piątek
  • Wlk. Brytania - produkcja przemysłowa
Sobota
  • Chiny - inflacja CPI/PPI

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024