e-petrol.pl: nadchodzi czas wakacyjnych spadków cen paliw

Drugi tydzień lipca przyniósł wyraźną przecenę w polskich rafineriach, ale koszty tankowania na polskich stacjach nie zmieniły się. Obecne ceny benzyny i oleju napędowego u producentów wyraźnie się do siebie zbliżyły i powróciły do poziomów notowanych na początku czerwca tego roku. Oznacza to, że w nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą oczekiwać obniżek cen paliw na stacjach.

Kolejny wakacyjny tydzień przyniósł nieznaczną zmianę w cennikach polskich producentów paliw. Na przestrzeni kilku dni zarówno rafineria w Płocku, jak i w Gdańsku każdego dnia ogłaszały nowe ceny. Łącznie na przestrzeni ostatniego tygodnia najpopularniejszy gatunek benzyny bezołowiowej 95 potaniał średnio o ponad 96 zł netto na 1000 litrów. Dziś średnia hurtowa cena tego paliwa wynosi 5003 zł, a olej napędowy kosztuje 5038,4 zł netto za metr sześcienny (1000 l.), co w przypadku tego paliwa oznacza obniżkę ceny hurtowej aż o 149 zł w porównaniu z ubiegłym tygodniem. Największą odnotowaną zmianą w notowaniach cen paliw jest spadek średniej ceny lekkiego oleju opałowego – w ciągu ostatnich dni aż o 156 zł - taki nieprzewidziany ruch w cenniku może być odzwierciedleniem zmieniającej się sytuacji na rynku międzynarodowym.

W najbliższych dniach krajowi producenci od soboty mogą zdecydować się na wprowadzenie kolejnej, ale już niewielkiej korekty w swoich cennikach. Zarówno benzyny, jak i olej napędowy oraz opałowy mogą potanieć o kilka złotych na metrze sześciennym.

Czeka nas obniżka cen detalicznych

W sprzedaży detalicznej w tym tygodniu nie odnotowaliśmy zmiany cen w przypadku żadnego z paliw napędowych. W środę 10 lipca 2024 r., benzyna bezołowiowa 95 średnio w kraju kosztowała 6,44 zł, a olej napędowy 6,46 zł. Warto odnotować, że  benzyna i diesel w trakcie tegorocznych wakacji są tańsze o kilkanaście groszy niż rok temu, a dodatkowo jest szansa na to, że ceny jeszcze spadną.

W przeważającej części kraju kierowcy w nadchodzącym tygodniu powinni przygotować się na obniżki cen paliw podstawowych – benzyna powinna kosztować 6,35-6,46 zł, a diesel najczęściej będzie w minimalnie wyższym przedziale 6,38-6,49 zł/l. 

W przypadku autogazu kierowcy muszą liczyć się natomiast z wyższym wydatkiem 2,68-2,76 zł/l. Paliwo to ze względu na swoją specyfikę dostaw do Polski może też systematycznie drożeć.


Sporo prognoz dla rynku

W ostatnich dniach ropa gatunku Brent taniała – w początkach tygodnia zbliżała się do 87 USD, aby w końcówce być niemal o 2 USD tańsza. Wśród przyczyn tego stanu wskazać trzeba przede wszystkim na mniej drastyczne, niż zakładano, skutki uderzenia huraganu Beryl. Wprawdzie zamknięto porty w Houston, Galveston czy Texas City oraz czasowo ograniczono funkcjonowanie rafinerii, jednak szybko udaje się przywrócić normalne funkcjonowanie rynku.

Ostatnie dni to także spora liczba publikacji prognostycznych dla rynku naftowego. BP prognozuje, że zapotrzebowanie na ropę naftową w 2035 roku wyniesie 80,2 mln baryłek dziennie, co oznacza wzrost o 10 proc. w stosunku do prognoz z ubiegłego roku. Według koncernu popyt na ropę nie zmieni się do końca dekady, a następnie zacznie spadać, osiągając 75 mln baryłek dziennie do 2050 roku.  

Krótkoterminowe sugestie podała też Organizacja Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC), zdaniem której światowy popyt na surowiec wzrośnie o 2,25 mln baryłek dziennie w 2024 r. i o 1,85 mln baryłek dziennie w 2025 r. Międzynarodowa Agencja Energetyczna (MAE) z kolei zaktualizowała prognozę na ropę na 2024 rok - globalny popyt na ropę naftową wzrośnie w tym roku o 974 tys. baryłek dziennie do poziomu 103,06 mln bbl/d. Agencja podała, że światowa gospodarka w dużej mierze odbiła się już po pandemii COVID-19, jeśli chodzi o zapotrzebowanie na surowiec.

Oprac. Gabriela Kozan, dr Jakub Bogucki, e-petrol.pl

Kalendarium najważniejszych wydarzeń na 15-21 lipca 2024:

Poniedziałek
  • Chiny - Produkt Krajowy Brutto
  • Chiny - Produkcja przemysłowa (r/r)
  • USA - indeks NY Empire State
Wtorek
  • Strefa Euro - bilans handlu zagranicznego 
  • Niemcy - indeks instytutu ZEW
Środa
  • Strefa Euro - inflacja konsumencka
Czwartek
  • Japonia - bilans handlu zagranicznego 
  • USA - indeks wskaźników wyprzedzających - Conference Board
Piątek
  • Niemcy - inflacja producencka

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024