e-petrol.pl: tankowanie tańsze niż przed rokiem

Od początku listopada tego roku wykresy hurtowych cen paliw, szczególnie olejów, wybrały ostry kierunek w górę. Kierowcy, zwłaszcza tankujący olej napędowy oraz właściciele samochodów z instalacją LPG, będą musieli przygotować się na nieco większe wydatki za tankowanie i to już niebawem.

Ceny benzyn w rafineriach wzrosły na przestrzeni upływającego tygodnia o blisko 63 na 1000 l (1,36 proc.), a w przypadku olejów napędowego i opałowego podwyżki były bardzo widoczne – wyniosły odpowiednio 1,94 i 3,17 proc., co przełożyło się na zwyżkę o 92,60 zł dla diesla i o 110 zł na 1000 l dla oleju opałowego.

Dziś, przed Narodowym Świętem Niepodległości, za paliwa trzeba w rafineriach zapłacić: średnio 4663,80 zł netto za 1000 litrów benzyny bezołowiowej Pb95 i 4874,40 zł netto za taką samą ilość oleju napędowego. Tym samym warto odnotować, że w wyniku ostatnich ruchów cenowych producentów paliw znacznie zwiększyła się różnica w cenach benzyny i diesla – dziś wynosi już ponad 210 zł.

Według analizy e-petrol.pl najbliższe dni mogą przynieść spadki cen u polskich producentów paliw. Już od jutra rafinerie w Płocku i Gdańsku wprowadzą nowe cenniki na produkowane przez siebie paliwa, ale skala zmian nie zniweluje jednak obserwowanych w ostatnich dniach podwyżek.  

Co czeka kierowców na stacjach?

Ceny na pylonach stacji paliw są w tym roku na dużo niższym poziomie, niż o tej porze rok temu. Z przeprowadzonego przez e-petrol.pl w środę (6 listopada) notowania detalicznych cen paliw w Polsce wynika, że w tym tygodniu nieznacznie potaniała popularna benzyna bezołowiowa – w połowie tygodnia litr tego paliwa kosztował 6,04 zł, a za olej napędowy należało zapłacić przeciętnie 6,09 zł/l. Zmianom oparły się ceny autogazu, które utrzymały poziom sprzed tygodnia – 3,05 zł/l.

Jeśli właściciele stacji paliw zdecydują się w najbliższych dniach na wprowadzenie do cen detalicznych podwyżki wynikającej ze zmian cen w hurcie oraz nie będą zwiększać marż na oleju napędowym, to w przypadku popularnej benzyny 95 średnia cena ogólnopolska powinna ukształtować się w przedziale 5,94-6,06 zł. Diesel może kosztować 6,07-6,19 zł/l. Ceny autogazu najprawdopodobniej także będą rosły i powinny kształtować się w przedziale 3,04-3,12 za litr.

 
Powyborcza stabilizacja na rynku naftowym

Wydarzeniem mijającego tygodnia na rynkach finansowych były wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych. Inwestorzy na rynku naftowym mają chyba jednak problem z jednoznaczną oceną wygranej Donalda Trumpa i w ostatnich dniach obserwujemy nieduże wahania notowań surowca w rejonie 75 dolarów. W piątkowe przedpołudnie baryłka ropy Brent tanieje i jej cena spada poniżej tego poziomu, kierując się w stronę 74 dolarów.

Powrót kandydata Republikanów do Białego Domu będzie mieć z pewnością długofalowe skutki dla rynku naftowego, ale na razie nie jest jasne, jak dokładnie wpłynie na ceny surowca. Z jednej strony Donald Trump jest zwolennikiem maksymalizacji krajowego wydobycia, a hasło „drill, baby, drill” często padało w jego kampanii. Większa amerykańska produkcja będzie ciążyć notowaniom ropy. Część inwestorów może też liczyć na to, że nowy prezydent będzie w stanie przełamać impas na Bliskim Wschodzie i doprowadzi do zakończenia konfliktu, który podnosi ceny surowca.

Patrząc jednak na wcześniejszą politykę administracji Trumpa, szczególnie w obszarze sankcji na Iran czy Wenezuelę, można zakładać, że podaż z tych krajów może zostać ograniczona. Obawy może budzić też protekcjonistyczna polityka handlowa, która może negatywnie odbić się na tempie globalnego wzrostu gospodarczego, redukując popyt na paliwa naftowe.


Oprac. Gabriela Kozan, Grzegorz Maziak, e-petrol.pl


Kalendarium najważniejszych wydarzeń na 11-17 listopada 2024:

Wtorek
•    Niemcy – inflacja konsumencka

Środa
•    USA – inflacja konsumencka

Czwartek
•    Polska – PKB
•    USA – inflacja producencka
•    USA – zmiana zapasów ropy i paliw

Piątek
•    Japonia - PKB
•    Chiny – produkcja przemysłowa
•    Chiny – sprzedaż detaliczna
•    Wielka Brytania – PKB
•    Polska – inflacja konsumencka
•    USA – produkcja przemysłowa

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024