e-petrol.pl: kontynuacja grudniowej przeceny na stacjach

Im bliżej świąt, tym niższe ceny paliw na stacjach. Od początku grudnia koszty tankowania spadają, a w ostatnich dniach przecena jeszcze przyspieszyła i litr benzyny bezołowiowej 95 (E10), kosztuje znów mniej niż sześć złotych.

Paliwa, w przeciwieństwie do masła, nie drożeją i na stacjach płacimy mniej niż przed rokiem. Benzyna E10 w przedświątecznym tygodniu jest tańsza o 20 groszy a diesel o 40 groszy na litrze.

Stabilizacja w rafineriach

Hurtowe notowania paliw w mijającym tygodniu nie zmieniały się istotnie, ale w porównaniu z poprzednim piątkiem widzimy wzrost cen. Metr sześcienny 95-oktanowej benzyny jest droższy o niecałe 15 złotych i kosztuje średnio 4666,40 zł. Olej napędowy podrożał o 53,20 zł i jest aktualnie wyceniany na 4873,60 zł/metr sześcienny.

Skala zmian nie jest może duża, ale warto zauważyć, że w ostatnich dniach hurtowe ceny paliw znalazły się na najwyższych w tym miesiącu poziomach, do czego przyczynić mogło się dalsze osłabienie złotówki w relacji do dolara.

Na stacjach koniec obniżek na horyzoncie

W tym tygodniu detaliczne cen paliw zanotowały wyraźny spadek. Najmocniej, aż o 7 groszy, potaniała benzyna E10, która kosztuje aktualnie 5,99 zł/l. Koszt tankowania oleju napędowego obniżył się o 5 groszy i litr tego paliwa jest średnio wyceniany na 6,09 zł. Pomimo wchodzącego od dziś w życie unijnego embarga na dostawy gazu płynnego z Rosji, mniej płacimy też za autogaz. Jego cena spadła o 3 grosze do poziomu 3,15 zł/l, a skutki zmiany kierunków dostaw tego paliwa zostały rozłożone w czasie. Od wakacji detaliczne notowania LPG wzrosły o blisko 50 groszy.

Ostatnie dni 2024 roku nie powinny przynieść dużych zmian cen na stacjach. Prognoza e-petrol.pl na kolejny tydzień zakłada wyhamowanie obniżek, a w przypadku diesla możemy zobaczyć nawet wzrost cen. Przewidywane przedziały cenowe to: 5,96-6,07 zł/l dla 95-oktanowej benzyny, dla oleju napędowego 6,07-6,18 zł/l a dla autogazu 3,13-3,19 zł/l.


Prognozy dla ropy niezbyt optymistyczne

Według najnowszych prognoz, które pojawiały się w ostatnich dniach ropa nie powinna w nadchodzącym roku drożeć - choćby popyt ze strony rynku chińskiego pozostanie słabszy, niż zakładano wcześniej. CNPC Economics & Technology Research Institute sugeruje, że zużycie ropy naftowej w Chinach osiągnęło maksimum w 2023 r. na poziomie 399 mln ton (około 8 mln baryłek dziennie) i ma spaść o 1,3 proc. w 2024 r. Oczekuje się także, że spowoduje to spadek popytu na benzynę i olej napędowy nawet o 50 proc. w porównaniu z poziomami z 2023 r., czego powodem może być wzrost wpływu pojazdów na paliwa alternatywne na rynku chińskim. 

Także agencja Fitch ocenia, że popyt na ropę naftową w przyszłym roku prawdopodobnie będzie umiarkowany. Średnie ceny ropy naftowej w 2025 roku wyniosą 70 USD za baryłkę, a to za sprawą spowolnienia wzrostu popytu i wyższej produkcji z krajów spoza OPEC+, co doprowadzi do nadpodaży. Duże niewykorzystane moce produkcyjne w OPEC+ i zdolność grupy do zarządzania podażą mogą złagodzić presję na wzrost cen.

Ostatnie wydarzenia na Bliskim Wschodzie teoretycznie powinny podbić ceny surowca - jednak takiej reakcji rynku aktualnie nie widać, a końcówka roku, jeśli chodzi o wahania cenowe, przebiega spokojnie. Przykładem jest brak reakcji na izraelskie ataki powietrzne na miasto portowe i infrastrukturę energetyczną w Jemenie, z którego rebelianci Huti wystrzelili rakietę w kierunku centralnego Izraela. Ucierpiał w ataku m.in. port Salif i terminal naftowy Ras Isa nad Morzem Czerwonym.

Ważną zmianą dla rynku może być także możliwość zaostrzenia ograniczeń cenowych na rosyjską ropę, którą sugeruje agencja Bloomberg. Mowa o obniżeniu obecnego pułapu 60 USD za baryłkę do około 40 USD lub nawet wprowadzenie całkowitego zakazu dostaw rosyjskiej ropy. Rozmowy trwają, ale nie osiągnięto konsensusu - podał Bloomberg.

Oprac. dr Jakub Bogucki, Grzegorz Maziak, e-petrol.pl

Kalendarium najważniejszych wydarzeń na 23-29 grudnia 2024:

Poniedziałek
  • Wlk. Brytania - Produkt Krajowy Brutto fin.
  • USA - Indeks zaufania konsumentów - Conference Board
Wtorek
  • USA - Zamówienia na dobra trwałego użytku wst. (m/m)
Środa
  • USA,  Polska, Francja, Niemcy, Wlk. Brytania - Boże Narodzenie - dzień wolny
Czwartek
  • USA - tygodniowa zmiana zapasów paliw
Piątek
  • Japonia - Produkcja przemysłowa wst.

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024