e-petrol.pl: noworoczna niespodzianka na stacjach

Pierwsze tegoroczne notowanie detalicznych cen paliw pokazało zaskakujący spadek kosztów tankowania. Na dalszą przecenę na stacjach nie ma jednak co liczyć, bo kierowcom nie sprzyjają zmiany na globalnych rynkach – naftowym i walutowym.

Litr 95-oktanowej benzyny na początku roku znów kosztuje mniej niż sześć złotych. Taka cenowa okazja nie potrwa jednak długo, bo kierunek zmian w hurcie jasno wskazuje na zbliżające się podwyżki na stacjach.

Hurtowe ceny paliw najwyższe od tygodni

Krajowi producenci paliw od świąt systematycznie podnoszą ceny i aktualnie w przypadku 95-oktanowej benzyny notujemy poziomy niewidziane od sierpnia ubiegłego roku, a diesel jest najdroższy od listopada. Metr sześcienny benzyny E10 jest dzisiaj wyceniany średnio na 4745,80 zł i jest o 76 złotych droższy niż w Wigilię. Olej napędowy w tym samym okresie podrożał o blisko 90 złotych i jego aktualna cena to 4956,20 zł/metr sześcienny.

Tylko w niewielkim stopniu za ten ruch w górę odpowiadają podwyżki opłaty paliwowej wprowadzone od nowego roku. Źródeł wzrostu trzeba szukać głównie w wyższych notowaniach ropy naftowej i osłabieniu złotówki w relacji do amerykańskiego dolara.

Kierowcy zapłacą więcej

Rok 2025 zaczął się udanie dla tankujących, bo na początku stycznia zanotowaliśmy spadek cen paliw. Benzyna 95-oktanowa potaniała o 5 groszy i znów kosztuje średnio 5,99 zł/l. Olej napędowy, po obniżce o 2 grosze, jest średnio wyceniany na 6,09 zł/l, a autogaz, który potaniał o grosz, kosztuje średnio 3,17 zł/l.

Przecena na stacjach odbyła się kosztem marż operatorów rynku detalicznego, które, szczególnie w przypadku diesla, spadły do niskich poziomów. To oznacza, że możliwości zamortyzowania zmian widocznych na rynku hurtowym są ograniczone i koszty tankowania w najbliższych dniach zaczną rosnąć. Prognoza e-petrol.pl dla detalicznego rynku paliw na drugi tydzień stycznia zakłada następujące przedziały cenowe dla poszczególnych gatunków paliw: 5,97-6,08 dla 95-oktanowej benzyny E10, dla diesla 6,08-6,19 zł/l, a dla autogazu 3,16-3,22 zł/l.


W nowy rok z nadzieją

Początek 2025 roku dla rynku naftowego upłynął pod znakiem zapowiedzi wyższego popytu, który ma być głównie wynikiem „przebudzenia” rynku chińskiego. To zaś ma stać się skutkiem emisji rekordowych 3 bilionów juanów (411 miliardów dolarów) w specjalnych obligacjach skarbowych w 2025 r. Ponadto kraj ten przyznał niezależnym rafineriom drugą transzę kontyngentów na import ropy naftowej, wynoszącą co najmniej 152,49 mln ton w 2025 r. Bank Światowy w czwartek podniósł prognozę wzrostu gospodarczego Chin w latach 2024 i 2025, co może potwierdzać wizję wyższego importu ropy i paliw.

Międzynarodowa Agencja Energetyczna w swojej aktualnej prognozie spodziewa się, że globalna podaż ropy przekroczy popyt w 2025 r. Może to nastąpić nawet, jeśli cięcia OPEC+ pozostaną w mocy, a przyczyną tego stanu ma być rosnąca produkcja ze Stanów Zjednoczonych i innych niezrzeszonych producentów, która przewyższa słaby popyt. Wiele znaczyło tutaj będzie podejście administracji prezydenta Trumpa do branży wydobywczej, a także działania w stosunku do innych eksporterów, m.in. Iranu czy Wenezueli obłożonych sankcjami. Świadomość wagi tej cezury ma Iran, czego dowodem są najnowsze statystki, według których eksport ropy naftowej z tego kraju gwałtownie wzrósł po spowolnieniu w pierwszej połowie grudnia 2024 r., a na początku tego roku Iran osiągnął poziom najwyższy od sześciu lat. Minister ds. ropy naftowej Mohsen Paknedżad zadeklarował, że Iran jest gotowy stawić czoła możliwym dodatkowym sankcjom na eksport ropy naftowej, które mogą nastąpić po objęciu urzędu przez Donalda Trumpa.

Oprac. dr Jakub Bogucki, Grzegorz Maziak, e-petrol.pl

Kalendarium najważniejszych wydarzeń na 6-12 stycznia 2025:

Poniedziałek
  • Niemcy - indeks PMI dla usług fin.
  • Niemcy - inflacja konsumencka wst.
  • USA - zamówienia na dobra trwałego użytku fin.
Wtorek
  • strefa Euro - inflacja konsumencka
  • USA - bilans handlu zagranicznego 
Środa
  • Niemcy - zamówienia w przemyśle
  • strefa Euro - koniunktura gospodarcza
  • USA - raport ADP
Czwartek
  • USA - żałoba narodowa - dzień wolny
  • Chiny - bilans handlu zagranicznego 
  • Niemcy - bilans handlu zagranicznego
  • strefa Euro - sprzedaż detaliczna
Piątek
  • USA - zmiiana zatrudnienia w sektorze pozarolniczym
XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024