e-petrol.pl: taniej nie będzie

Drożejąca na światowych giełdach ropa coraz mocniej zaczyna ciążyć kieszeniom kierowców w Polsce. W tym tygodniu zanotowaliśmy kolejny wzrost cen na stacjach i paliwa kosztują już niemal tyle co w trakcie ubiegłorocznych wakacji. Co gorsza nie ma też widoków na to, że to koniec podwyżek.

Komentarz do sytuacji na rynku ropy i paliw w okresie 8–12 lipca 2013 r.

Po ubiegłotygodniowym zrównaniu się cen oleju napędowego i 95-oktanowej benzyny bezołowiowej na stacjach nie ma już śladu, a  w przyszłym tygodniu różnica powinna się jeszcze powiększyć na korzyść diesla.

W rafineriach blisko tegorocznych rekordów 

Na rynku hurtowym notowania paliw rosły kolejny tydzień z rzędu i w efekcie cena benzyny bezołowiowej 95 znajduje się blisko tegorocznych cenowych rekordów z przełomu marca i kwietnia. Za olej napędowy w rafineriach tak dużo ostatni raz trzeba był płacić na koniec lutego tego roku. 
Metr sześcienny 95-oktanowej benzyny od poprzedniego piątku podrożał przeszło 125 złotych i dzisiaj kosztuje średnio w krajowych rafineriach 4490,90 PLN. Nieco mniej wyraźna była podwyżka cen oleju napędowego, która na przestrzeni tygodnia wyniosła 63,40 PLN. To paliwo kosztuje średnio 4430,90 PLN/metr sześć.

Kierowcy płacą coraz więcej

Zgodnie z naszymi przewidywaniami w mijającym tygodniu na stacjach odnotowaliśmy kilkugroszowe podwyżki. Największa, bo aż 7-groszowa dotknęła benzynę bezołowiową 98, która średnio w skali kraju kosztuje 5,78 PLN/l. Pięć gorszy na litrze podrożała 95-oktanowa odmiana benzyny, jej aktualna cena to równe 5,50 PLN/l, a 4-groszowa podwyżka dotknęła olej napędowy. Litr diesla kosztuje średnio 5,49 PLN. Wyjątek stanowi tylko autogaz, który potaniał o grosz i tym samym powrócił na tegoroczne cenowe minimum na poziomie 2,29 PLN/l. 
Tegoroczne wakacje nie rozpieszczają kierowców, którzy z tygodnia na tydzień za tankowanie muszą zapłacić więcej. Nie inaczej będzie w nadchodzących dniach, w których spodziewamy się kontynuacji wzrostowego trendu. Prognoza dla 95-oktanowej benzyn zakłada przedział cenowy 5,50-5,62 PLN/l, a  dla oleju napędowego 5,50-5,61 PLN/l. Kierowcy tankujący autogaz będą płacić 2,27-2,35 PLN za litr paliwa.

Ropa cały czas droga

Mijający tydzień przyniósł kontynuację wzrostowej tendencji na rynku naftowym w Londynie. Cena surowca w czwartek zbliżyła się do poziomu 109 dolarów, ustanawiając lokalne maksimum na 108,93 USD. Piątkowe przedpołudnie przynosi nieznaczne odreagowanie i na koniec tygodnia przed południem notowania ropy Brent znajdowały się w okolicach poziomu 107,70 USD.

Trudno wyjaśnić tak wysokie ceny ropy analizując sytuację fundamentalną na rynku naftowym. Utrzymujące się na wysokim poziomie wydobycie w pełni pokrywa zapotrzebowanie na surowiec. Do tego dane makro, m.in. publikowane w tym tygodniu informacje o chińskim bilansie handlu zagranicznego, potwierdzają spowolnienie w gospodarce Państwa Środka, drugiego największego konsumenta ropy na świecie i najważniejszego motoru wzrostu popytu na surowiec. W cenę ropy cały czas wliczona jest jednak premia za ryzyko związane z niepewną sytuacją na Bliskim Wschodzie. Inwestorzy na rynku naftowym liczą też, że ostatnie wyraźne spadki rezerw ropy w USA są sygnałem czegoś więcej, niż tylko sezonowego wzrostu popytu związanego z urlopowymi  wyjazdami Amerykanów.


Oprac. Grzegorz Maziak, e-petrol.pl


Kalendarium najważniejszych wydarzeń na 15-21 lipca 2013 r.: 

Poniedziałek 
Chiny – PKB
Chiny – produkcja przemysłowa
USA – sprzedaż detaliczna
USA – indeks NY Empire State

Wtorek
Niemcy – indeks instytutu ZEW
USA – produkcja przemysłowa
USA – inflacja konsumencka

Środa
Polska – produkcja przemysłowa
USA – Beżowa Księga

Czwartek
USA – indeks Fed z Filadelfii


Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024