e-petrol.pl: taniej nie będzie?

Początek wiosny zachęca do pierwszych wypadów za miasto, a marcowe podróżowanie samochodem w tym roku jest zdecydowanie tańsze niż w ubiegłym. Ostatnie dni miesiąca przynoszą kolejną obniżkę kosztów tankowania, ale kierowcy przyzwyczajeni do tego, że ceny na stacjach spadają z tygodnia na tydzień powinni mieć się na baczności.

Komentarz do sytuacji na rynku ropy i paliw w okresie 24-28 marca 2014 r.

Ceny na stacjach znajdują się blisko tegorocznych minimów. Sytuacja na rynku hurtowym jest zgoła odwrotna – tu benzyna wspięła się na rekordowe dla 2014 r.  poziomy.

W rafineriach drożej

Odbicie na rynku naftowym, związane z ograniczeniami dostaw z Libii, szybko znalazło przełożenie na hurtowy rynek paliw w Polsce. Na przestrzeni ostatniego tygodnia w cennikach rodzimych producentów dominowały podwyżki, w wyniku których notowania 95-oktanowej benzyny ustanowiły nowe tegoroczne maksimum cenowe na poziome  4214,30 PLN/metr sześc. Dzisiaj metr sześcienny tego paliwa kosztuje średnio 4213,00 PLN. Podwyżki, choć w mniejszej skali, nie ominęły też oleju napędowego, który jest dzisiaj o 33,60 PLN droższy niż w ubiegły piątek. Metr sześcienny diesla kosztuje średnio w hurcie  4148,60 PLN.

Obniżek na stacjach ciąg dalszy

W tym tygodniu solidarnie spadały ceny wszystkich gatunków paliw. Najmocniej, bo aż o 3 grosze, potaniała benzyna bezołowiowa 95. Litr tego paliwa to średnio wydatek rzędu 5,29 PLN. Olej napędowy po jednogroszowej obniżce kosztuje średnio 5,33 PLN/l. Najtańszy w tym roku jest autogaz, za który płacimy średnio 2,63 PLN/l. 

Opisana wcześniej sytuacja na rynku hurtowym powoduje, że prognozy detalicznych cen paliw przygotowane przez e-petrol.pl nie mogą być inne jak wzrostowe. Wyjątkiem jest jedynie autogaz, który może pogłębić tegoroczne minimum. Prognozowe przedziały cenowe to: dla 95-oktanowej benzyny 5,29-5,39 PLN/l, dla oleju napędowego 5,28-5,37 PLN/l a dla autogazu 2,61-2,67 PLN/l.

Krym nie budzi emocji

Na rynku naftowym nie mamy do czynienia ze szczególnym wpływem czynnika rosyjskiego – zgodnie twierdzą amerykańscy analitycy. Nawet groźba sankcji i „grożenie Rosji palcem” przez światowe potęgi nie spowodowały szczególnie dynamicznego podbicia cen baryłki ropy Brent. Większy udział mają tu na przykład tradycyjne dane makroekonomiczne, czy nawet problemy wydobywcze i eksportowe Libii. Nie wydaje się żeby nastąpiło ograniczenie eksportu surowcowego z Rosji, który jest dla tego kraju podstawowym narzędziem ewentualnego wpływu. 

Z pewnością nie można zapomnieć o tak ważnym czynniku dla międzynarodowej ekonomii, jak spadek chińskiego PMI przemysłowego, który oznaczać mógł mniejsze zapotrzebowanie azjatyckiego giganta, co zaznaczyło się mocnym spadkiem. Tego rodzaju czynniki uznać trzeba za bardziej zdecydowanie oddziałujące aniżeli polityczne realia Ukrainy i Rosji – przynajmniej na razie, dopóki konflikt nie eskaluje w kierunku militarnym.

Podaż na rynku przyczyną wzrostów

Organizacja Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC) zapowiedziała, że będzie ograniczać eksport o 620 tysięcy baryłek dziennie, czyli 2,5 procent, do poziomu 23,78 milionów baryłek dziennie do połowy kwietnia. Ma to być wynikiem mniejszego popytu sezonowego z rafinerii w Azji. Problemem jest także eksport z Libii, który lokuje się na poziomie około 170 tys. baryłek dziennie. Większość pól naftowych północnoafrykańskiego kraju nadal nie realizuje wydobycia, co wynika z działań rebeliantów i lokalnych milicji. Nie można również zbagatelizować innego lokalnego afrykańskiego czynnika – ataków separatystów z delty Nigru na rurociąg naftowy. Wydaje się, że wspomniane czynniki podażowe, które już wpłynęły na wzrost cen ropy w rejon 108 USD będą mieć ciąg dalszy i spowodują kolejne podwyżki.

Oprac. Jakub Bogucki, Grzegorz Maziak, e-petrol.pl

Kalendarium najważniejszych wydarzeń na  31 marca-4 kwietnia 2014 r.:   

Poniedziałek:
  • Szwajcaria - indeks instytutu KOF
  • USA - indeks Chicago PMI
Wtorek:
  • USA - indeks ISM dla przemysłu
  • Chiny - Indeks PMI dla przemysłu - fin.
Środa:
  • USA - Raport ADP
  • USA - zamówienia na dobra trwałego użytku
  • strefa Euro - PKB s.a.
Czwartek:
  • strefa Euro - decyzja ECB ws. stóp procentowych
  • USA - bilans handlu zagranicznego
Piątek:
  • USA - Zmiana zatrudnienia w sektorze pozarolniczym
Słowa kluczowe:

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024