DAT
DAT - Delivered at Terminal
Dostarczony do terminalu
Zastosowanie: we wszystkich gałęziach transportu
Metoda transportu | Wszystkie gałęzie transportu |
Przekazanie ładunku | uzgodniony terminal |
Deklaracja celna - eksport | Sprzedający |
Dostarczenie do portu eksportu | Sprzedający |
Rozładunek w porcie eksportu | Sprzedający |
Załadunek w porcie eksportu | Sprzedający |
Transport do miejsca docelowego | Sprzedający |
Rozładunek w porcie importu | Sprzedający |
Załadunek w porcie importu | Sprzedający |
Dostawa do miejsca przeznaczenia | Sprzedający |
Ubezpieczenie | Sprzedający |
Deklaracja celna - import | Kupujący |
Opłaty importowe | Kupujący |
W INCOTERMS 2010 DAT zastąpił incoterm DEQ. W skrócie gwarantuje on dostarczenie do terminalu. Sprzedający jest odpowiedzialny za dostarczenie towaru do określonego terminalu i jego rozładunek. Między DAP i DAT główna różnica polega na tym, że sprzedający musi wyładować towar ze środka transportu i przekazać do dyspozycji kupującego.
Koszty
Sprzedający ponosi:
- koszty odprawy eksportowej,
- koszty ubezpieczenia;
- koszty frachtu niezbędne do doprowadzenia towaru do wskazanego miejsca przeznaczenia;
- koszty związane z rozładowaniem towarów w terminalu w miejscu przeznaczenia, w tym przestoju lub zatrzymania (jeśli są).
Ryzyko
Ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru, jak również dodatkowych kosztów występujących od terminala przechodzą ze sprzedającego na kupującego.