Nowy index Propan-Butan

E10 – od 1 stycznia 2024 na polskich stacjach paliw

Benzyna E10 zawiera do 10 proc. biokomponentu w postaci alkoholu etylowego produkowanego z biomasy np. z kukurydzy, trzciny cukrowej czy pszenicy. Jest to zatem paliwo o zmniejszonej ilości paliw kopalnych, co pozwala na ograniczenie emisji dwutlenku węgla. W artykule przeczytasz o własnościach etanolu, zaletach jego stosowania i ryzykach związanych z dystrybucją tego paliwa.

Od 2009 roku benzyna E10 jest stopniowo wprowadzana na terenie Europy i obecnie jest dostępna w Wielkiej Brytanii, Belgii, Bułgarii, Dani, Estonii, Finlandii, Francji, Niemczech, Węgrzech, Łotwie, Litwie, Luksemburgu, Holandii, Rumunii i Słowacji.

W Polsce 1 stycznia 2024 najpopularniejsza benzyna 95-oktanowa E5 (z 5 proc. dodatkiem etanolu) zastąpiona zostanie bardziej ekologiczną odmianą E10. Benzyna E5 będzie oferowana jedynie w odmianie 98-oktanowej.

Etanol jest stosowany jako komponent paliw ze względu na swoje właściwości tj.: wysoką liczbę oktanową oraz obniżoną emisję szkodliwych składników spalin.

W procesie produkcji, mieszania i dystrybucji należy uwzględnić:
  • wpływ etanolu na prężność par, liczbę oktanową, destylację,
  • odpowiednią jakość benzyny bazowej,
  • tendencję etanolu do zwiększania zawartości wody rozpuszczonej w benzynie ze względu na jego higroskopijność

Prężność par wpływa na rozruch silnika, płynność jazdy i wielkość emisji spalin. Z punktu widzenia łatwości rozruchu silnika należałoby zasilać go paliwem lotnym o wysokiej prężności par, zwłaszcza w niskich temperaturach. Jednak stosowanie bardzo lotnych benzyn zwiększa zdolność paliwa do powstawania korków parowych. W efekcie przez układ zasilania podawana jest mieszanina składająca się z benzyny w postaci cieczy oraz jej pary z niedużą ilością powietrza. Wagowo ilość dopływającej benzyny szybko się zmniejsza, co zaburza proces spalania, silnik zaczyna dławić się i może się zatrzymać.

Początkowy zakres temperatury destylacji paliwa, do 70°C odpowiada za łatwość rozruchu zimnego silnika, nagrzewanie się silnika, emisję par i tworzenie się korków parowych.

Utworzenie w silniku prawidłowej mieszanki paliwowo-powietrznej wiąże się ze zdolnością benzyny do szybkiego odparowania w danej temperaturze.
Sezonowe sterowanie wartością prężności par benzyny oraz jej procentem odparowania do temperatury 70°C, jest niezbędne ze względu na warunki klimatyczne danego kraju.

Dla uniknięcia problemów eksploatacyjnych w pojazdach konieczne jest zapewnienie jakości benzyny bazowej z uwzględnieniem wpływu 10 proc. (V/V) dodatku etanolu na podwyższenie ilości cieczy odparowującej do 70°C oraz na znaczący wzrost prężności par.

Etanol ma charakter hydrofilowy i wykazuje silne powinowactwo do wody. Ma więc tendencję do wchłaniania wody, która może znajdować się w systemie dystrybucji, magazynowania i układach paliwowych pojazdów. Tendencja ta oznacza, że wymagane są dodatkowe środki ostrożności w systemie zaopatrzenia i dystrybucji, a następnie dobre praktyki utrzymywania czystości zbiorników oraz monitorowania ewentualnej obecności wody.

Prawie wszystkie nowe samochody mogą być tankowane E10

Paliwo E10 jest używane na całym świecie. Większość pojazdów z silnikami benzynowymi wyprodukowanych po roku 2000 jest kompatybilna z paliwem E10, więc może być bezpiecznie tankowana tym paliwem, a wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikami benzynowymi zostały zoptymalizowane pod kątem jego wykorzystania.

Jeśli pojazd jest kompatybilny z benzyną E10, nie ma powodu, aby nie mieszać dwóch gatunków benzyny (E5 98 i E10 95). Całkowicie bezpieczne jest zmieszanie ich w tym samym zbiorniku lub uzupełnienie E5, jeśli E10 nie jest dostępny.

Większość pojazdów, które nie zostały uznane w Europie za kompatybilne z E10, to samochody klasyczne i stare, bardzo zanieczyszczające środowisko. Te pojazdy muszą być tankowane E5.


Zalety benzyny E10:

  • Benzyna E10 nie zmniejsza osiągów silnika.
  • Większe spalanie benzyny E10 dochodzi do max. 1,5 proc. przy zachowaniu spokojnego stylu jazdy
  • Paliwo E10 i E5 można mieszać w dowolnych proporcjach.
  • Benzyna E10 jest przyjaźniejsza dla środowiska –redukuje emisję CO2.
  • E10 redukuje produkcję tlenków azotu i cząstek stałych.

Wprowadzenie benzyny E10 stawia zatem największe wyzwania przed rafineriami, terminalami paliw oraz krajowym systemem dystrybucji paliw. Producenci paliw technologicznie są przygotowani do wprowadzenia E10. Przy zachowaniu dobrych praktyk w całym łańcuchu logistycznym nie przewiduje się problemów z zapewnieniem normatywnej jakości paliwa E10.

Konieczna jest szeroka kampania informacyjna dla kierowców w celu uniknięcia masowych awarii samochodów nieprzystosowanych do tankowania benzyną E10.

Opracowanie:

Marta Pyzik
Natural Resources Oil, Gas & Chemicals Commodities
OGC Division Manager

SGS Polska Sp. z o.o.
www.sgs.com

Zadaj pytanie w kategorii Jakość Paliw

* pola obowiązkowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym udzielenia odpowiedzi na pytanie przesłane przez formularz kontaktowy.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane innym podmiotom.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu uzyskania odpowiedzi na zadane pytanie.

Partner Sekcji Prawnej

SGS
XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw

Pozostałe aktualności

e-petrol.pl: cena diesla na stacjach poniżej sześciu złotych

e-petrol.pl: cena diesla na stacjach poniżej sześciu złotych

Kierowcy zaczynają w końcu odczuwać skutki przeceny, z jaką na początku kwietnia mieliśmy do czynienia na rynku naftowym. Przed zbliżającym się czasem częstszych wyjazdów na stacjach zanotowaliśmy wyraźne obniżki, dzięki którym litr oleju napędowego, pierwszy raz od października ubiegłego roku, kosztuje mniej niż sześć złotych.

Motiva ponownie uruchamia jednostkę w rafinerii Port Arthur

Motiva ponownie uruchamia jednostkę w rafinerii Port Arthur

Firma Motiva Enterprises w końcu uruchomiła ponownie jednostkę produkującą benzynę w swojej ogromnej rafinerii w Port Arthur w Teksasie. Wcześniej podjęto już kilka prób ponownego uruchomienia tej instalacji po remoncie, który przeprowadzono w ostatnich tygodniach.

Kto kupi sieć stacji paliw Shella w RPA?

Kto kupi sieć stacji paliw Shella w RPA?

Koncern Shell całkowicie wycofuje się z działalności paliwowej w Republice Południowej Afryki. Sprzedał już swoją rafinerię, a teraz szuka nabywcy dla sieci stacji paliw.

Rafineria w Kalifornii może zostać zamknięta

Rafineria w Kalifornii może zostać zamknięta

Valero Energy planuje wstrzymać, zrestrukturyzować lub zakończyć działalność rafineryjną w swojej rafinerii Benicia w Kalifornii do końca kwietnia 2026 r.

Rosyjska ropa arktyczna popłynie do Chin w kwietniu, pomimo sankcji USA

Rosyjska ropa arktyczna popłynie do Chin w kwietniu, pomimo sankcji USA

Eksport rosyjskiej ropy arktycznej do Chin ma gwałtownie wzrosnąć w kwietniu po tym, jak sprzedawcy zaoferowali duże zniżki i dostawy nieautoryzowanymi tankowcami w odpowiedzi na embargo USA, podała agencja Reutera, powołując się na analityków Vortexa i rosyjskich traderów ropy.

Unimot realizuje ambitny budżet w I kwartale 2025 roku

Unimot realizuje ambitny budżet w I kwartale 2025 roku

W pierwszym kwartale 2025 roku Unimot zrealizował założenia budżetowe, mimo presji popytowej na rynku. Spółka zaznacza, że tegoroczny plan finansowy jest bardziej wymagający niż ubiegłoroczny, ale zmienność rynkowa działała na jej korzyść.

Wzrosła liczba platform wiertniczych

Wzrosła liczba platform wiertniczych

Amerykańskie firmy energetyczne po raz pierwszy od czterech tygodni zwiększyły liczbę platform wiertniczych do wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego, podała w czwartkowym raporcie firma energetyczna Baker Hughes.

Stan Renu podnosi się - statki mogą zwiększyć załadunek

Stan Renu podnosi się - statki mogą zwiększyć załadunek

Deszcze w ostatnich dniach doprowadziły do podniesienia się poziomu wody w Renie w Niemczech, co pozwoliło statkom przewozić więcej ładunków, choć większość z nich wciąż płynie zaledwie w połowie pełna, poinformowali w czwartek traderzy towarowi.

Inwestujący w spółki paliwowe w Polsce nie panikują

Inwestujący w spółki paliwowe w Polsce nie panikują

Czy spadek popytu na surowce i wzrost niepewności spowodują zmianę nastawienia inwestorów spółek paliwowych notowanych na warszawskiej giełdzie? Reakcja na ostatnie silne przeceny na rynku ropy i gazu była zaskakująco spokojna – zauważa dziennik „Rzeczpospolita”.