Shell Franczyza

E10 – od 1 stycznia 2024 na polskich stacjach paliw

Benzyna E10 zawiera do 10 proc. biokomponentu w postaci alkoholu etylowego produkowanego z biomasy np. z kukurydzy, trzciny cukrowej czy pszenicy. Jest to zatem paliwo o zmniejszonej ilości paliw kopalnych, co pozwala na ograniczenie emisji dwutlenku węgla. W artykule przeczytasz o własnościach etanolu, zaletach jego stosowania i ryzykach związanych z dystrybucją tego paliwa.

Od 2009 roku benzyna E10 jest stopniowo wprowadzana na terenie Europy i obecnie jest dostępna w Wielkiej Brytanii, Belgii, Bułgarii, Dani, Estonii, Finlandii, Francji, Niemczech, Węgrzech, Łotwie, Litwie, Luksemburgu, Holandii, Rumunii i Słowacji.

W Polsce 1 stycznia 2024 najpopularniejsza benzyna 95-oktanowa E5 (z 5 proc. dodatkiem etanolu) zastąpiona zostanie bardziej ekologiczną odmianą E10. Benzyna E5 będzie oferowana jedynie w odmianie 98-oktanowej.

Etanol jest stosowany jako komponent paliw ze względu na swoje właściwości tj.: wysoką liczbę oktanową oraz obniżoną emisję szkodliwych składników spalin.

W procesie produkcji, mieszania i dystrybucji należy uwzględnić:
  • wpływ etanolu na prężność par, liczbę oktanową, destylację,
  • odpowiednią jakość benzyny bazowej,
  • tendencję etanolu do zwiększania zawartości wody rozpuszczonej w benzynie ze względu na jego higroskopijność

Prężność par wpływa na rozruch silnika, płynność jazdy i wielkość emisji spalin. Z punktu widzenia łatwości rozruchu silnika należałoby zasilać go paliwem lotnym o wysokiej prężności par, zwłaszcza w niskich temperaturach. Jednak stosowanie bardzo lotnych benzyn zwiększa zdolność paliwa do powstawania korków parowych. W efekcie przez układ zasilania podawana jest mieszanina składająca się z benzyny w postaci cieczy oraz jej pary z niedużą ilością powietrza. Wagowo ilość dopływającej benzyny szybko się zmniejsza, co zaburza proces spalania, silnik zaczyna dławić się i może się zatrzymać.

Początkowy zakres temperatury destylacji paliwa, do 70°C odpowiada za łatwość rozruchu zimnego silnika, nagrzewanie się silnika, emisję par i tworzenie się korków parowych.

Utworzenie w silniku prawidłowej mieszanki paliwowo-powietrznej wiąże się ze zdolnością benzyny do szybkiego odparowania w danej temperaturze.
Sezonowe sterowanie wartością prężności par benzyny oraz jej procentem odparowania do temperatury 70°C, jest niezbędne ze względu na warunki klimatyczne danego kraju.

Dla uniknięcia problemów eksploatacyjnych w pojazdach konieczne jest zapewnienie jakości benzyny bazowej z uwzględnieniem wpływu 10 proc. (V/V) dodatku etanolu na podwyższenie ilości cieczy odparowującej do 70°C oraz na znaczący wzrost prężności par.

Etanol ma charakter hydrofilowy i wykazuje silne powinowactwo do wody. Ma więc tendencję do wchłaniania wody, która może znajdować się w systemie dystrybucji, magazynowania i układach paliwowych pojazdów. Tendencja ta oznacza, że wymagane są dodatkowe środki ostrożności w systemie zaopatrzenia i dystrybucji, a następnie dobre praktyki utrzymywania czystości zbiorników oraz monitorowania ewentualnej obecności wody.

Prawie wszystkie nowe samochody mogą być tankowane E10

Paliwo E10 jest używane na całym świecie. Większość pojazdów z silnikami benzynowymi wyprodukowanych po roku 2000 jest kompatybilna z paliwem E10, więc może być bezpiecznie tankowana tym paliwem, a wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikami benzynowymi zostały zoptymalizowane pod kątem jego wykorzystania.

Jeśli pojazd jest kompatybilny z benzyną E10, nie ma powodu, aby nie mieszać dwóch gatunków benzyny (E5 98 i E10 95). Całkowicie bezpieczne jest zmieszanie ich w tym samym zbiorniku lub uzupełnienie E5, jeśli E10 nie jest dostępny.

Większość pojazdów, które nie zostały uznane w Europie za kompatybilne z E10, to samochody klasyczne i stare, bardzo zanieczyszczające środowisko. Te pojazdy muszą być tankowane E5.


Zalety benzyny E10:

  • Benzyna E10 nie zmniejsza osiągów silnika.
  • Większe spalanie benzyny E10 dochodzi do max. 1,5 proc. przy zachowaniu spokojnego stylu jazdy
  • Paliwo E10 i E5 można mieszać w dowolnych proporcjach.
  • Benzyna E10 jest przyjaźniejsza dla środowiska –redukuje emisję CO2.
  • E10 redukuje produkcję tlenków azotu i cząstek stałych.

Wprowadzenie benzyny E10 stawia zatem największe wyzwania przed rafineriami, terminalami paliw oraz krajowym systemem dystrybucji paliw. Producenci paliw technologicznie są przygotowani do wprowadzenia E10. Przy zachowaniu dobrych praktyk w całym łańcuchu logistycznym nie przewiduje się problemów z zapewnieniem normatywnej jakości paliwa E10.

Konieczna jest szeroka kampania informacyjna dla kierowców w celu uniknięcia masowych awarii samochodów nieprzystosowanych do tankowania benzyną E10.

Opracowanie:

Marta Pyzik
Natural Resources Oil, Gas & Chemicals Commodities
OGC Division Manager

SGS Polska Sp. z o.o.
www.sgs.com

Zadaj pytanie w kategorii Jakość Paliw

* pola obowiązkowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym udzielenia odpowiedzi na pytanie przesłane przez formularz kontaktowy.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane innym podmiotom.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu uzyskania odpowiedzi na zadane pytanie.

Więcej w kategorii

Zmiany NCW i NCR - status projektu ustawy wdrażającej dyrektywę RED II

Zmiany NCW i NCR - status projektu ustawy wdrażającej dyrektywę RED II

W ostatnim czasie duże emocje u przedsiębiorców z branży paliw ciekłych wzbudzał projekt dużej nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, którego celem jest wdrożenie w Polsce dyrektywy RED II (tzw. projekt UC28).

Rząd szykuje ustawę dostosowującą nomenklaturę scaloną do unijnych regulacji

Rząd szykuje ustawę dostosowującą nomenklaturę scaloną do unijnych regulacji

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dostosowania do nomenklatury scalonej przygotowany przez Ministerstwo Przemysłu.

Zmiana kodu CN dla oleju napędowego - od 1 stycznia 2025 r.

Zmiana kodu CN dla oleju napędowego - od 1 stycznia 2025 r.

W ostatnich dniach na stronach RCL pojawił się projekt zmiany rozporządzenia zawierającego wykaz kodów CN paliw podlegających koncesjonowaniu. Jak zauważa kancelaria Cabaj Kotala – partner Sekcji Prawnej e-petrol.pl, istotą tego projektu jest wdrożenie do polskiego porządku prawnego zmian wynikających z aktualizacji Nomenklatury Scalonej CN, przyjętych na poziomie unijnym kilka tygodni temu.

Niedawne i nadchodzące zmiany w SENT - podsumowanie

Niedawne i nadchodzące zmiany w SENT - podsumowanie

W ostatnim czasie jednym z gorących tematów dla branży paliwowej były informacje o wprowadzonych lub nadchodzących zmianach w funkcjonowaniu systemu SENT. Partner Sekcji Prawnej - kancelaria Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe przygotowała zestawienie najważniejszych z przyjętych lub procedowanych obecnie zmian w tym obszarze, wraz ze wskazaniem statusu prac legislacyjnych nad danym projektem i momentu, w którym zacznie on obowiązywać.