Get ready for a landmark event in the liquid gas industry!

E10 – od 1 stycznia 2024 na polskich stacjach paliw

Benzyna E10 zawiera do 10 proc. biokomponentu w postaci alkoholu etylowego produkowanego z biomasy np. z kukurydzy, trzciny cukrowej czy pszenicy. Jest to zatem paliwo o zmniejszonej ilości paliw kopalnych, co pozwala na ograniczenie emisji dwutlenku węgla. W artykule przeczytasz o własnościach etanolu, zaletach jego stosowania i ryzykach związanych z dystrybucją tego paliwa.

Od 2009 roku benzyna E10 jest stopniowo wprowadzana na terenie Europy i obecnie jest dostępna w Wielkiej Brytanii, Belgii, Bułgarii, Dani, Estonii, Finlandii, Francji, Niemczech, Węgrzech, Łotwie, Litwie, Luksemburgu, Holandii, Rumunii i Słowacji.

W Polsce 1 stycznia 2024 najpopularniejsza benzyna 95-oktanowa E5 (z 5 proc. dodatkiem etanolu) zastąpiona zostanie bardziej ekologiczną odmianą E10. Benzyna E5 będzie oferowana jedynie w odmianie 98-oktanowej.

Etanol jest stosowany jako komponent paliw ze względu na swoje właściwości tj.: wysoką liczbę oktanową oraz obniżoną emisję szkodliwych składników spalin.

W procesie produkcji, mieszania i dystrybucji należy uwzględnić:
  • wpływ etanolu na prężność par, liczbę oktanową, destylację,
  • odpowiednią jakość benzyny bazowej,
  • tendencję etanolu do zwiększania zawartości wody rozpuszczonej w benzynie ze względu na jego higroskopijność

Prężność par wpływa na rozruch silnika, płynność jazdy i wielkość emisji spalin. Z punktu widzenia łatwości rozruchu silnika należałoby zasilać go paliwem lotnym o wysokiej prężności par, zwłaszcza w niskich temperaturach. Jednak stosowanie bardzo lotnych benzyn zwiększa zdolność paliwa do powstawania korków parowych. W efekcie przez układ zasilania podawana jest mieszanina składająca się z benzyny w postaci cieczy oraz jej pary z niedużą ilością powietrza. Wagowo ilość dopływającej benzyny szybko się zmniejsza, co zaburza proces spalania, silnik zaczyna dławić się i może się zatrzymać.

Początkowy zakres temperatury destylacji paliwa, do 70°C odpowiada za łatwość rozruchu zimnego silnika, nagrzewanie się silnika, emisję par i tworzenie się korków parowych.

Utworzenie w silniku prawidłowej mieszanki paliwowo-powietrznej wiąże się ze zdolnością benzyny do szybkiego odparowania w danej temperaturze.
Sezonowe sterowanie wartością prężności par benzyny oraz jej procentem odparowania do temperatury 70°C, jest niezbędne ze względu na warunki klimatyczne danego kraju.

Dla uniknięcia problemów eksploatacyjnych w pojazdach konieczne jest zapewnienie jakości benzyny bazowej z uwzględnieniem wpływu 10 proc. (V/V) dodatku etanolu na podwyższenie ilości cieczy odparowującej do 70°C oraz na znaczący wzrost prężności par.

Etanol ma charakter hydrofilowy i wykazuje silne powinowactwo do wody. Ma więc tendencję do wchłaniania wody, która może znajdować się w systemie dystrybucji, magazynowania i układach paliwowych pojazdów. Tendencja ta oznacza, że wymagane są dodatkowe środki ostrożności w systemie zaopatrzenia i dystrybucji, a następnie dobre praktyki utrzymywania czystości zbiorników oraz monitorowania ewentualnej obecności wody.

Prawie wszystkie nowe samochody mogą być tankowane E10

Paliwo E10 jest używane na całym świecie. Większość pojazdów z silnikami benzynowymi wyprodukowanych po roku 2000 jest kompatybilna z paliwem E10, więc może być bezpiecznie tankowana tym paliwem, a wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikami benzynowymi zostały zoptymalizowane pod kątem jego wykorzystania.

Jeśli pojazd jest kompatybilny z benzyną E10, nie ma powodu, aby nie mieszać dwóch gatunków benzyny (E5 98 i E10 95). Całkowicie bezpieczne jest zmieszanie ich w tym samym zbiorniku lub uzupełnienie E5, jeśli E10 nie jest dostępny.

Większość pojazdów, które nie zostały uznane w Europie za kompatybilne z E10, to samochody klasyczne i stare, bardzo zanieczyszczające środowisko. Te pojazdy muszą być tankowane E5.


Zalety benzyny E10:

  • Benzyna E10 nie zmniejsza osiągów silnika.
  • Większe spalanie benzyny E10 dochodzi do max. 1,5 proc. przy zachowaniu spokojnego stylu jazdy
  • Paliwo E10 i E5 można mieszać w dowolnych proporcjach.
  • Benzyna E10 jest przyjaźniejsza dla środowiska –redukuje emisję CO2.
  • E10 redukuje produkcję tlenków azotu i cząstek stałych.

Wprowadzenie benzyny E10 stawia zatem największe wyzwania przed rafineriami, terminalami paliw oraz krajowym systemem dystrybucji paliw. Producenci paliw technologicznie są przygotowani do wprowadzenia E10. Przy zachowaniu dobrych praktyk w całym łańcuchu logistycznym nie przewiduje się problemów z zapewnieniem normatywnej jakości paliwa E10.

Konieczna jest szeroka kampania informacyjna dla kierowców w celu uniknięcia masowych awarii samochodów nieprzystosowanych do tankowania benzyną E10.

Opracowanie:

Marta Pyzik
Natural Resources Oil, Gas & Chemicals Commodities
OGC Division Manager

SGS Polska Sp. z o.o.
www.sgs.com

Zadaj pytanie w kategorii Jakość Paliw

* pola obowiązkowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym udzielenia odpowiedzi na pytanie przesłane przez formularz kontaktowy.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane innym podmiotom.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu uzyskania odpowiedzi na zadane pytanie.

Partner Sekcji Prawnej

SGS
XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw

Pozostałe aktualności

e-petrol.pl: stabilizacja na stacjach?

e-petrol.pl: stabilizacja na stacjach?

Na wielu stacjach można zatankować benzynę 95-oktanową w cenie poniżej 6 zł/l. To obudziło pewien optymizm tankujących. Czy prognozy na kolejne dni podtrzymają dobre nastroje?

Czechy w kwietniu rozpoczną odbiór ropy za pośrednictwem TAL+

Czechy w kwietniu rozpoczną odbiór ropy za pośrednictwem TAL+

Czeskie rafinerie będą otrzymywać surowiec za pośrednictwem zmodernizowanego rurociągu TAL+ w przyszłym miesiącu. Dzięki temu będą mogły zastąpić import ropy z Rosji, który odbywał się rurociągiem „Przyjaźń”, poinformował czeski operator rurociągu MERO.

Jaka będzie przyszłość wodoru?

Jaka będzie przyszłość wodoru?

Unia Europejska nie powinna ograniczać się do jednej technologii wytwarzania wodoru – uważa Dominika Niewierska z Orlenu. Podczas konferencji Power Connect Energy Summit w Gdańsku zaznaczyła, że priorytetem jest redukcja śladu węglowego oraz wykorzystanie różnych rozwiązań.

Indie mogą zaprzestać zakupów wenezuelskiej ropy

Indie mogą zaprzestać zakupów wenezuelskiej ropy

Reliance Industries, właściciel i operator największej rafinerii w Indiach, wstrzyma import wenezuelskiej ropy naftowej po tym, jak USA ogłosiły nałożenie 25-procentowego cła na kraje kupujące ten surowiec z Caracas.

Węgierski MOL może wykupić rosyjskie udziały w serbskim NIS

Węgierski MOL może wykupić rosyjskie udziały w serbskim NIS

Dziennik „The Financial Times” poinformował, że węgierski koncern MOL rozważa możliwość nabycia rosyjskich udziałów w serbskiej firmie NIS.

Produkcja czystego paliwa lotniczego nie nadąża za celami na rok 2030

Produkcja czystego paliwa lotniczego nie nadąża za celami na rok 2030

Według raportu Boston Consulting Group (BCG) zwiększanie wykorzystania zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) przebiega wolniej niż oczekiwano ze względu na wysokie koszty i niepewność gospodarczą. W efekcie globalne dostawy SAF są oddalone od celów na rok 2030.

Panama wyklucza statki z floty cieni

Panama wyklucza statki z floty cieni

Panama Maritime Registry obawia się sankcji USA i zamierza zdjąć banderę 130 zarejestrowanych w Panamie tankowców. Dzieje się tak, ponieważ statki te zostały objęte amerykańskimi sankcjami.

Eksport rosyjskiego LPG koleją spadł po embargu UE

Eksport rosyjskiego LPG koleją spadł po embargu UE

Według obliczeń agencji Reutera, Rosja gwałtownie ograniczyła eksport LPG koleją w ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2025 r. do 451 tys. ton.