Shell Franczyza

Jaki trzeba wypełnić formularz potwierdzający spełnienie wymagań EURO 6? Jaką opłatę należy wnieść do Urzędu Marszałkowskiego?

Powyższe pytanie dotyczy uiszczania tzw. opłaty środowiskowej. Reguluje ją art. 284 i następne ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr 62, poz. 627 ze zm.). Na pytania odpowiada Bartosz Brzyski, prawnik z Kancelarii Ostrowski i Wspólnicy. Całość odpowiedzi dostępna jest dla użytkowników zalogowanych, posiadających dostęp do Sekcji Prawnej e-petrol.pl.

Znalezienie konkretnej stawki dla silników EURO 6 zdaje się być niemożliwe, gdyż najpewniej odrębnej stawki nie ustalono po dziś dzień. W obwieszczeniu Ministra Klimatu z dnia 9 września 2020 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2021 (M.P. 2020 poz. 961), a dokładnie w Tabeli D przewidziano konkretne stawki tylko dla silników EURO 1-5.  Brak jest jednak dedykowanej pozycji dla silników EURO 6. Stąd też zapewne wynika brak jej wyszczególnienia w formularzu na stronie Urzędu Marszałkowskiego.

Brak wskazania odrębnej opłaty nie oznacza jednak braku obowiązku jej uiszczenia. Problem ten rezonuje już w odpowiedzi na interpelację posła Piotra Zgorzelskiego z dnia 26 kwietnia 2017 r., nr K8INT11990, w sprawie uwzględnienia pojazdów osobowych EURO 6 na 2017 r. (DPK-I.070.97.2017.AB; 369245.973166.739409), kiedy to wprost sygnalizowano problem z brakiem regulacji w tym zakresie.

Zgodnie z wywodem przedstawionym w tejże odpowiedzi, a także stanowiskami prezentowanymi w artykułach branżowych należy wskazać, że gdy dla danego rodzaju paliwa lub silnika (np. spełniającego normy EURO 6) nie przewidziano odrębnych stawek, opłaty należy wyliczyć na zasadach ogólnych, czyli uwzględniających ilości poszczególnych składników (dwutlenek siarki, metan, ołów dwutlenek węgla itp.) w spalinach, które to składniki wyszczególniono w Tabeli A przywołanego powyżej obwieszczenia. Pomiarów tych substancji należy dokonać na podstawie własnych ustaleń podmiotu (w szczególności: pomiarów, informacji producenta silnika lub innych danych technicznych lub technologicznych). Później należy pomnożyć ilość każdego z zanieczyszczeń przez odpowiednią stawkę jednostkową dla danego zanieczyszczenia określoną w tabeli A, a następnie należy zsumować otrzymane wyniki uzyskując kwotę całej opłaty. Dopuszcza się też przyjęcie stawek dla niższych norm emisji spalin (np. EURO 5).

Jeżeli formularz elektroniczny wspomniany w pytaniu posiada pewne ograniczenia, które nie pozwalają na obliczenie opłat wedle powyższych wytycznych, zalecamy skontaktowanie się z Urzędem telefonicznie lub mailowo z prośbą o dokładną instrukcję złożenia stosownego wykazu dla silników EURO 6 w innej formie.


Źródła:
- ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr 62, poz. 627 ze zm.),
- Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie jednostkowych stawek opłat za korzystanie ze środowiska z dnia 22 grudnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 2490),
- obwieszczenie Ministra Klimatu z dnia 9 września 2020 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2021 (M.P. 2020 poz. 961),
- odpowiedź na interpelację posła Piotra Zgorzelskiego z dnia 26 kwietnia 2017 r., nr K8INT11990, w sprawie uwzględnienia pojazdów osobowych EURO 6 na 2017 r. (DPK-I.070.97.2017.AB; 369245.973166.739409),
- K. Romas, Wyliczanie opłaty środowiskowej za spaliny z aut, Gazeta Podatkowa nr 23 (1585) z dnia 21.03.2019,

Opracowanie:

Bartosz Brzyski, prawnik
Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy


Zadaj pytanie w kategorii Prawo Energetyczne

* pola obowiązkowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym udzielenia odpowiedzi na pytanie przesłane przez formularz kontaktowy.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane innym podmiotom.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu uzyskania odpowiedzi na zadane pytanie.

Partner Sekcji Prawnej

Kancelaria Prawna Ostrowski
XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw

Pozostałe aktualności

e-petrol.pl: cena diesla na stacjach poniżej sześciu złotych

e-petrol.pl: cena diesla na stacjach poniżej sześciu złotych

Kierowcy zaczynają w końcu odczuwać skutki przeceny, z jaką na początku kwietnia mieliśmy do czynienia na rynku naftowym. Przed zbliżającym się czasem częstszych wyjazdów na stacjach zanotowaliśmy wyraźne obniżki, dzięki którym litr oleju napędowego, pierwszy raz od października ubiegłego roku, kosztuje mniej niż sześć złotych.

Motiva ponownie uruchamia jednostkę w rafinerii Port Arthur

Motiva ponownie uruchamia jednostkę w rafinerii Port Arthur

Firma Motiva Enterprises w końcu uruchomiła ponownie jednostkę produkującą benzynę w swojej ogromnej rafinerii w Port Arthur w Teksasie. Wcześniej podjęto już kilka prób ponownego uruchomienia tej instalacji po remoncie, który przeprowadzono w ostatnich tygodniach.

Kto kupi sieć stacji paliw Shella w RPA?

Kto kupi sieć stacji paliw Shella w RPA?

Koncern Shell całkowicie wycofuje się z działalności paliwowej w Republice Południowej Afryki. Sprzedał już swoją rafinerię, a teraz szuka nabywcy dla sieci stacji paliw.

Rafineria w Kalifornii może zostać zamknięta

Rafineria w Kalifornii może zostać zamknięta

Valero Energy planuje wstrzymać, zrestrukturyzować lub zakończyć działalność rafineryjną w swojej rafinerii Benicia w Kalifornii do końca kwietnia 2026 r.

Rosyjska ropa arktyczna popłynie do Chin w kwietniu, pomimo sankcji USA

Rosyjska ropa arktyczna popłynie do Chin w kwietniu, pomimo sankcji USA

Eksport rosyjskiej ropy arktycznej do Chin ma gwałtownie wzrosnąć w kwietniu po tym, jak sprzedawcy zaoferowali duże zniżki i dostawy nieautoryzowanymi tankowcami w odpowiedzi na embargo USA, podała agencja Reutera, powołując się na analityków Vortexa i rosyjskich traderów ropy.

Unimot realizuje ambitny budżet w I kwartale 2025 roku

Unimot realizuje ambitny budżet w I kwartale 2025 roku

W pierwszym kwartale 2025 roku Unimot zrealizował założenia budżetowe, mimo presji popytowej na rynku. Spółka zaznacza, że tegoroczny plan finansowy jest bardziej wymagający niż ubiegłoroczny, ale zmienność rynkowa działała na jej korzyść.

Wzrosła liczba platform wiertniczych

Wzrosła liczba platform wiertniczych

Amerykańskie firmy energetyczne po raz pierwszy od czterech tygodni zwiększyły liczbę platform wiertniczych do wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego, podała w czwartkowym raporcie firma energetyczna Baker Hughes.

Stan Renu podnosi się - statki mogą zwiększyć załadunek

Stan Renu podnosi się - statki mogą zwiększyć załadunek

Deszcze w ostatnich dniach doprowadziły do podniesienia się poziomu wody w Renie w Niemczech, co pozwoliło statkom przewozić więcej ładunków, choć większość z nich wciąż płynie zaledwie w połowie pełna, poinformowali w czwartek traderzy towarowi.

Inwestujący w spółki paliwowe w Polsce nie panikują

Inwestujący w spółki paliwowe w Polsce nie panikują

Czy spadek popytu na surowce i wzrost niepewności spowodują zmianę nastawienia inwestorów spółek paliwowych notowanych na warszawskiej giełdzie? Reakcja na ostatnie silne przeceny na rynku ropy i gazu była zaskakująco spokojna – zauważa dziennik „Rzeczpospolita”.