Jaki trzeba wypełnić formularz potwierdzający spełnienie wymagań EURO 6? Jaką opłatę należy wnieść do Urzędu Marszałkowskiego?
2021-03-02 10:01 | e-petrol.plPowyższe pytanie dotyczy uiszczania tzw. opłaty środowiskowej. Reguluje ją art. 284 i następne ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr 62, poz. 627 ze zm.). Na pytania odpowiada Bartosz Brzyski, prawnik z Kancelarii Ostrowski i Wspólnicy. Całość odpowiedzi dostępna jest dla użytkowników zalogowanych, posiadających dostęp do Sekcji Prawnej e-petrol.pl.

Znalezienie konkretnej stawki dla silników EURO 6 zdaje się być
niemożliwe, gdyż najpewniej odrębnej stawki nie ustalono po dziś dzień. W
obwieszczeniu Ministra Klimatu z dnia 9 września 2020 r. w sprawie
wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2021 (M.P.
2020 poz. 961), a dokładnie w Tabeli D przewidziano konkretne stawki
tylko dla silników EURO 1-5. Brak jest jednak dedykowanej pozycji dla
silników EURO 6. Stąd też zapewne wynika brak jej wyszczególnienia w
formularzu na stronie Urzędu Marszałkowskiego.
Brak
wskazania odrębnej opłaty nie oznacza jednak braku obowiązku jej
uiszczenia. Problem ten rezonuje już w odpowiedzi na interpelację posła
Piotra Zgorzelskiego z dnia 26 kwietnia 2017 r., nr K8INT11990, w
sprawie uwzględnienia pojazdów osobowych EURO 6 na 2017 r.
(DPK-I.070.97.2017.AB; 369245.973166.739409), kiedy to wprost
sygnalizowano problem z brakiem regulacji w tym zakresie.
Zgodnie
z wywodem przedstawionym w tejże odpowiedzi, a także stanowiskami
prezentowanymi w artykułach branżowych należy wskazać, że gdy dla danego
rodzaju paliwa lub silnika (np. spełniającego normy EURO 6) nie
przewidziano odrębnych stawek, opłaty należy wyliczyć na zasadach
ogólnych, czyli uwzględniających ilości poszczególnych składników
(dwutlenek siarki, metan, ołów dwutlenek węgla itp.) w spalinach, które
to składniki wyszczególniono w Tabeli A przywołanego powyżej
obwieszczenia. Pomiarów tych substancji należy dokonać na podstawie
własnych ustaleń podmiotu (w szczególności: pomiarów, informacji
producenta silnika lub innych danych technicznych lub technologicznych).
Później należy pomnożyć ilość każdego z zanieczyszczeń przez
odpowiednią stawkę jednostkową dla danego zanieczyszczenia określoną w
tabeli A, a następnie należy zsumować otrzymane wyniki uzyskując kwotę
całej opłaty. Dopuszcza się też przyjęcie stawek dla niższych norm
emisji spalin (np. EURO 5).
Źródła:
- ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr 62, poz. 627 ze zm.),
- Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie jednostkowych stawek opłat za korzystanie ze środowiska z dnia 22 grudnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 2490),
- obwieszczenie Ministra Klimatu z dnia 9 września 2020 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2021 (M.P. 2020 poz. 961),
- odpowiedź na interpelację posła Piotra Zgorzelskiego z dnia 26 kwietnia 2017 r., nr K8INT11990, w sprawie uwzględnienia pojazdów osobowych EURO 6 na 2017 r. (DPK-I.070.97.2017.AB; 369245.973166.739409),
- K. Romas, Wyliczanie opłaty środowiskowej za spaliny z aut, Gazeta Podatkowa nr 23 (1585) z dnia 21.03.2019,
Opracowanie:
Bartosz Brzyski, prawnik
Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy
Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy