MOYA stacje paliw dopasowane do Twoich potrzeb!

Czy przewoźnik dokonujący tylko transportu paliw ciekłych (świadczy usługi przewozowe transportem własnym, nie dokonuje kupna/sprzedaży paliw), potrzebuje koncesji na obrót paliwami ciekłymi?

W opisanej sytuacji, gdy przewoźnik świadczy tylko usługi przewozowe paliw ciekłych własnym transportem, to nie ma on obowiązku posiadania koncesji na obrót paliwami ciekłymi. Pełna odpowiedź z odesłaniem do konkretnych aktów prawnych jest dostępna po zalogowaniu.

W myśl art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1385; dalej: „Prawo energetyczne”) uzyskania koncesji wymaga wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie m.in. wytwarzania lub magazynowania paliw ciekłych oraz obrotu paliwami ciekłymi.
Stosownie do art. 3 pkt 6 Prawa energetycznego obrót oznacza działalność gospodarczą polegającą na handlu hurtowym albo detalicznym paliwami lub energią. Z kolei magazynowanie paliw ciekłych to świadczenie usług przechowywania paliw ciekłych w instalacji magazynowania paliw ciekłych (stosownie do art. 3 pkt 57 Prawa energetycznego), natomiast wytwarzanie to produkcja paliw ciekłych w instalacjach wytwarzania paliw ciekłych (zgodnie z art. 3 pkt 45 Prawa energetycznego).

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym w pytaniu przewoźnik świadczy wyłącznie usługi przewozowe transportem własnym. Przewoźnik nie magazynuje, nie wytwarza ani nie zbywa paliw ciekłych. Prawo energetycznie nie nakłada obowiązku posiadania koncesji w sytuacji, gdy przewoźnik świadczy jedynie usługi transportowe. Katalog sytuacji, w której potrzebna jest koncesja, jest zamknięty – oznacza to, że koncesja jest wymagana tylko w stosunku do konkretnych, przewidzianych przepisami czynności. Tym samym w opisanej sytuacji przewoźnik nie ma obowiązku posiadania koncesji.

Opracowanie:

Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o.
ul. Emilii Plater 28
00-688 Warszawa
www.cabajkotala.com



Zadaj pytanie w kategorii Prawo Energetyczne

* pola obowiązkowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym udzielenia odpowiedzi na pytanie przesłane przez formularz kontaktowy.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane innym podmiotom.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu uzyskania odpowiedzi na zadane pytanie.

Więcej w kategorii

Zmiany NCW i NCR - status projektu ustawy wdrażającej dyrektywę RED II

Zmiany NCW i NCR - status projektu ustawy wdrażającej dyrektywę RED II

W ostatnim czasie duże emocje u przedsiębiorców z branży paliw ciekłych wzbudzał projekt dużej nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, którego celem jest wdrożenie w Polsce dyrektywy RED II (tzw. projekt UC28).

Rząd szykuje ustawę dostosowującą nomenklaturę scaloną do unijnych regulacji

Rząd szykuje ustawę dostosowującą nomenklaturę scaloną do unijnych regulacji

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dostosowania do nomenklatury scalonej przygotowany przez Ministerstwo Przemysłu.

Zmiana kodu CN dla oleju napędowego - od 1 stycznia 2025 r.

Zmiana kodu CN dla oleju napędowego - od 1 stycznia 2025 r.

W ostatnich dniach na stronach RCL pojawił się projekt zmiany rozporządzenia zawierającego wykaz kodów CN paliw podlegających koncesjonowaniu. Jak zauważa kancelaria Cabaj Kotala – partner Sekcji Prawnej e-petrol.pl, istotą tego projektu jest wdrożenie do polskiego porządku prawnego zmian wynikających z aktualizacji Nomenklatury Scalonej CN, przyjętych na poziomie unijnym kilka tygodni temu.

Niedawne i nadchodzące zmiany w SENT - podsumowanie

Niedawne i nadchodzące zmiany w SENT - podsumowanie

W ostatnim czasie jednym z gorących tematów dla branży paliwowej były informacje o wprowadzonych lub nadchodzących zmianach w funkcjonowaniu systemu SENT. Partner Sekcji Prawnej - kancelaria Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe przygotowała zestawienie najważniejszych z przyjętych lub procedowanych obecnie zmian w tym obszarze, wraz ze wskazaniem statusu prac legislacyjnych nad danym projektem i momentu, w którym zacznie on obowiązywać.