Jakość i normy paliw
E10 – od 1 stycznia 2024 na polskich stacjach paliw
Benzyna E10 zawiera do 10 proc. biokomponentu w postaci alkoholu etylowego produkowanego z biomasy np. z kukurydzy, trzciny cukrowej czy pszenicy. Jest to zatem paliwo o zmniejszonej ilości paliw kopalnych, co pozwala na ograniczenie emisji dwutlenku węgla. W artykule przeczytasz o własnościach etanolu, zaletach jego stosowania i ryzykach związanych z dystrybucją tego paliwa.
2023-11-14
Mikrobiologia paliw – pobieranie próbek i badania laboratoryjne
Światowe koszty związane z usuwaniem skutków skażeń mikrobiologicznych wynoszą rocznie >10 bilionów USD. W skład mikroflory stanowiącej zanieczyszczenie paliw wchodzą najczęściej grzyby pleśniowe, drożdże i bakterie tlenowe lub beztlenowe.
2023-01-02
To żyje! Mikrobiologia paliw
Wysokie temperatury i intensywne opady deszczu oznaczają zwiększone ryzyko skażenia mikrobiologicznego. W materiale dotyczącym jakości paliw ekspertka z firmy SGS przedstawia powody, dla których warto monitorować rozwój mikroorganizmów w zbiornikach z paliwem.
2022-08-31
Skutki obecności nietypowych substancji organicznych w oleju napędowym z dodatkiem biokomponentu
Handlowy olej napędowy w Polsce podlega systematycznej ocenie pod względem spełnienia wymagań aktualnej specyfikacji PN-EN 590+A1:2017-06. Zapisane we wspominanej normie wymagania dla parametrów takich jak między innymi: skład frakcyjny, temperatura zapłonu, gęstość, zawartość siarki, czy też zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), dają możliwość kontroli jakości tego paliwa w standardowym zakresie.
2022-04-13
Wdrożenie benzyny w formule E10 na rynek krajowy
Opublikowana w 2018 r. dyrektywa 2018/2001 (RED II) wyznacza cel 32 proc. udziału odnawialnych źródeł energii w 2030 roku, w tym 14 proc. w transporcie oraz 40 proc. redukcję CO2. Cel OZE w transporcie będzie zrealizowany z wykorzystaniem 3,5 proc. biopaliw wyprodukowanych z surowców z załącznika IX do tej dyrektywy i przy ograniczeniu udziału biopaliw z surowców konkurujących z żywnością.
2022-01-10
Paliwa silnikowe, dla każdego państwa, są nośnikiem energii o znaczeniu strategicznym
Sektor transportu nadal pozyskuje paliwa z głównego źródła, jakim jest ropa naftowa. Działania społeczeństw podejmowane ze względu na cele ochrony środowiska naturalnego, w tym również zdrowia człowieka, zmierzające do zmniejszania jednostkowego zużycia paliw oraz ograniczania wielkości emisji toksycznych składników spalin, powoduje, że sektor transportu pozostaje pod ogromną presją. Zaostrzające się sukcesywnie uregulowania prawne dotyczące jakości powietrza atmosferycznego stają się przyczynkiem do zmian w konstrukcjach pojazdów silnikowych, a co za tym idzie i w specyfikacjach paliw silnikowych dedykowanych tym pojazdom.
2021-09-23
Wzrost wiarygodności stacji poprzez systematyczną kontrolę i monitorowanie jakości paliw
Krajowy System monitorowania i kontrolowania jakości paliw, utworzony w celu wywiązania się Polski z obowiązków wynikających z członkostwa w Unii Europejskiej, składa się z dwóch części – tzw. europejskiej (obligatoryjnej dla wszystkich krajów europejskich) oraz krajowej, specyficznej dla danego państwa. Część „europejska” i „krajowa” (tzw. pozostałe kontrole) różnią się celem, typem kontrolowanych podmiotów i sposobem ich wybierania do kontroli oraz ilością i rodzajem parametrów podlegających badaniu.
2021-06-30
Potrzeba rozszerzania zakresu badań paliw silnikowych
Powszechne dążenie do ograniczania zanieczyszczeń z sektora transportu drogowego, oraz zmniejszania emisji CO2 wymusza wprowadzania zupełnie nowych lub znacznie zmodyfikowanych, już wykorzystywanych, technologii i rozwiązań konstrukcyjnych silników. Pociąga to za sobą konieczność dostosowywania paliw silnikowych do wymagań producentów najnowszych generacji silników, przy równoczesnym spełnianiu wymagań ich starszych generacji, pozostających w eksploatacji. Ponadto, obecnie homologowane silniki muszą zapewniać utrzymywanie stabilności parametrów w zakresie obligatoryjnych emisji w okresie długotrwałej eksploatacji.
2021-03-30
Czy oprócz nowego oznaczenia paliw etykietami E5, E10, B7, LPG konieczne jest umieszczanie na dystrybutorze informacji z kodami CN?
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 roku wdrożyła europejską normę PN–EN 16942, która określa zharmonizowane identyfikatory dla paliw ciekłych i gazowych będących w obrocie. Z powyższą dyrektywą wiąże się wprowadzenie nowego oznaczenia paliw, które uwzględnia informacje o zawartości biokomponentów. Przedstawia się ono następująco: (poniżej całość odpowiedzi)
2019-10-07
Planowane zmiany w ustawie o biokomponentach biopaliw ciekłych
W dniu 24 października 2017 roku Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 roku o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2017 r.poz. 285 i 624) – dalej „ustawa o biokomponentach i biopaliwach”, który ma na celu dostosowanie polskiego prawa do dyrektywy 2015/1513/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 roku ., zmieniającej dyrektywę 98/70/WE odnoszącą się do jakości benzyny i olejów napędowych oraz zmieniającej dyrektywę 2009/28/WE w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych.
2017-11-09
Kontrole odmierzaczy paliw na nowych zasadach
Po zmianie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, od początku tego roku inspektorzy mogą rozpocząć kontrolę odmierzaczy już w momencie przekazania przedsiębiorcy zawiadomienia. Dotychczas firmy miały 7 dni, aby się do tego typu czynności sprawdzających przygotować. Szczegóły w poniższym opracowaniu prawnym.
2017-02-09
Udostępnienie przez RCL projektu rozporządzenia ws. wykazu paliw ciekłych
W dniu 17 października 2016 r. w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt rozporządzenia Ministra Energii w sprawie szczegółowego wykazu paliw ciekłych, których wytwarzanie, magazynowanie lub przeładunek, przesyłanie lub dystrybucja, obrót, w tym obrót z zagranicą, wymaga koncesji oraz których przywóz wymaga wpisu do rejestru podmiotów przywożących.
2016-10-21
Ostatnio zadane pytania
Czy oprócz nowego oznaczenia paliw etykietami E5, E10, B7, LPG konieczne jest umieszczanie na dystrybutorze informacji z kodami CN?
2020-01-16
Czy zdaniem Kancelarii stacja paliw ma prawo do rozliczania normatywnych (tj. w granicach przyjętych norm) ubytków paliw w trakcie np. inwentaryzacji i zaliczania ich wartości do kosztów działalności operacyjnej (kosztów uzyskania przychodów)?
2017-11-10
Proszę o wskazówkę dotyczącą złożenia reklamacji u dostawcy paliwa. Gdzie mogę zbadać jakość paliwa?
2017-06-07
Prowadząc stację paliw (sprzedaż detaliczna) mam obowiązek posiadać świadectwo jakości każdorazowo otrzymane przez dostawcę ? Czy muszę posiadać je zawsze do kontroli i czy może być ono inne niż w języku polskim ?
2015-07-30
Kupujemy olej napędowy z importu zawsze na fakturach widniała nazwa OLEJ NAPĘDOWY. Zmienliśmy dostawcę, paliwo także pochodzi z importu i na fakturach widnieje OLEJ NAPĘDOWY CN 27101943. Na czym polega ta różnica czy np ten olej napędowy cn 27101943 jest jakiś "gorszy"? Czy urzędy np skarbowy rozdzielają to w jakiś sposób ? Bardzo proszę o przybliżenie czy jest dla różnica gdzie jest wpisane na fakturze wspominane oznaczenie. Paliwo wykorzystujemy na sprzedaż oraz na potrzeby własne.
2015-02-16
Czy istnieją ogólnie obowiązujące normy ubytków naturalnych paliw? Jak rozliczyć różnice inwentaryzacyjne w paliwach, powstałe na stacji paliw?
2014-10-02
Czy istnieją ogólnie obowiązujące normy ubytków naturalnych benzyn i oleju napędowego w przypadku jego sprzedaży na stacji paliw?
2012-01-24
Aktualności prawne
Zielone światło dla rynku wodoru w Polsce
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów poinformowała, że projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw wprowadza ramy prawne dotyczące możliwości zastosowania wodoru w Polsce. W szczególności określona została rola poszczególnych podmiotów na rynku, zgodnie z przepisami europejskiego pakietu gazowo-wodorowego.
2024-10-15 / 09:45 | Aktualności prawne
Alert prawny: Pomoc dla przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi – projekt ustawy w sejmie
Rząd przyjął projekt ustawy powodziowej – na pomoc mogą liczyć przedsiębiorcy. Zapraszamy do przeczytania alertu prawnego przygotowanego przez aplikantkę radcowską Laurę Brożynę.
2024-10-01 / 10:59 | Aktualności prawne
Nowelizacja przepisów SENT przyjęta przez Sejm
Sejm przyjął nowelizację o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, która zakłada przyspieszenie wejścia w życie obowiązku rejestracji w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (tzw. system SENT) przewoźników zagranicznych, wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe.
2024-09-27 / 09:13 | Aktualności prawne
EU ETS2 - nadal brak projektu krajowych przepisów
W trakcie webinarów zespół kancelarii Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe informował, że jesień tego roku będzie okresem intensywnych prac nad wdrożeniem nowego systemu europejskiego EU ETS2 do polskich przepisów.
2024-09-24 / 09:38 | Aktualności prawne
Nowa wersja projektu nowelizacji przepisów dla branży biopaliw
W tym tygodniu na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawiła się nowa wersja projektu tzw. ‘’dużej’’ nowelizacji BIO, której celem jest implementacja unijnej dyrektywy RED II do polskiego porządku prawnego – informuje zespół kancelarii Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe.
2024-09-19 / 08:50 | Aktualności prawne
Zmiany w zakresie SENT
Zespół kancelarii Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe przygotował zestawienie dotyczące zmian dotyczących systemu SENT procedowanych przez rząd.
2024-09-11 / 09:41 | Aktualności prawne
Więcej firm wpłaci na Fundusz Promocji Roślin Oleistych
W czwartek opublikowano projekt nowelizacji ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. W nowych przepisach rozszerzona została grupa podmiotów objętych obowiązkiem wpłat.
2024-08-23 / 09:51 | Aktualności prawne