Shell Franczyza

Jakość i normy paliw

E10 – od 1 stycznia 2024 na polskich stacjach paliw

E10 – od 1 stycznia 2024 na polskich stacjach paliw

Benzyna E10 zawiera do 10 proc. biokomponentu w postaci alkoholu etylowego produkowanego z biomasy np. z kukurydzy, trzciny cukrowej czy pszenicy. Jest to zatem paliwo o zmniejszonej ilości paliw kopalnych, co pozwala na ograniczenie emisji dwutlenku węgla. W artykule przeczytasz o własnościach etanolu, zaletach jego stosowania i ryzykach związanych z dystrybucją tego paliwa.

Mikrobiologia paliw – pobieranie próbek i badania laboratoryjne

Mikrobiologia paliw – pobieranie próbek i badania laboratoryjne

Światowe koszty związane z usuwaniem skutków skażeń mikrobiologicznych wynoszą rocznie >10 bilionów USD. W skład mikroflory stanowiącej zanieczyszczenie paliw wchodzą najczęściej grzyby pleśniowe, drożdże i bakterie tlenowe lub beztlenowe.

To żyje! Mikrobiologia paliw

To żyje! Mikrobiologia paliw

Wysokie temperatury i intensywne opady deszczu oznaczają zwiększone ryzyko skażenia mikrobiologicznego. W materiale dotyczącym jakości paliw ekspertka z firmy SGS przedstawia powody, dla których warto monitorować rozwój mikroorganizmów w zbiornikach z paliwem.

Skutki obecności nietypowych substancji organicznych w oleju napędowym z dodatkiem biokomponentu

Skutki obecności nietypowych substancji organicznych w oleju napędowym z dodatkiem biokomponentu

Handlowy olej napędowy w Polsce podlega systematycznej ocenie pod względem spełnienia wymagań aktualnej specyfikacji PN-EN 590+A1:2017-06. Zapisane we wspominanej normie wymagania dla parametrów takich jak między innymi: skład frakcyjny, temperatura zapłonu, gęstość, zawartość siarki, czy też zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), dają możliwość kontroli jakości tego paliwa w standardowym zakresie.

Wdrożenie benzyny w formule E10 na rynek krajowy

Wdrożenie benzyny w formule E10 na rynek krajowy

Opublikowana w 2018 r. dyrektywa 2018/2001 (RED II) wyznacza cel 32 proc. udziału odnawialnych źródeł energii w 2030 roku, w tym 14 proc. w transporcie oraz 40 proc. redukcję CO2. Cel OZE w transporcie będzie zrealizowany z wykorzystaniem 3,5 proc. biopaliw wyprodukowanych z surowców z załącznika IX do tej dyrektywy i przy ograniczeniu udziału biopaliw z surowców konkurujących z żywnością.

 Paliwa silnikowe, dla każdego państwa, są nośnikiem energii o znaczeniu strategicznym

Paliwa silnikowe, dla każdego państwa, są nośnikiem energii o znaczeniu strategicznym

Sektor transportu nadal pozyskuje paliwa z głównego źródła, jakim jest ropa naftowa. Działania społeczeństw podejmowane ze względu na cele ochrony środowiska naturalnego, w tym również zdrowia człowieka, zmierzające do zmniejszania jednostkowego zużycia paliw oraz ograniczania wielkości emisji toksycznych składników spalin, powoduje, że sektor transportu pozostaje pod ogromną presją. Zaostrzające się sukcesywnie uregulowania prawne dotyczące jakości powietrza atmosferycznego stają się przyczynkiem do zmian w konstrukcjach pojazdów silnikowych, a co za tym idzie i w specyfikacjach paliw silnikowych dedykowanych tym pojazdom.

Wzrost wiarygodności stacji poprzez systematyczną kontrolę i monitorowanie jakości paliw

Wzrost wiarygodności stacji poprzez systematyczną kontrolę i monitorowanie jakości paliw

Krajowy System monitorowania i kontrolowania jakości paliw, utworzony w celu wywiązania się Polski z obowiązków wynikających z członkostwa w Unii Europejskiej, składa się z dwóch części – tzw. europejskiej (obligatoryjnej dla wszystkich krajów europejskich) oraz krajowej, specyficznej dla danego państwa. Część „europejska” i „krajowa” (tzw. pozostałe kontrole) różnią się celem, typem kontrolowanych podmiotów i sposobem ich wybierania do kontroli oraz ilością i rodzajem parametrów podlegających badaniu.

Potrzeba rozszerzania zakresu badań paliw silnikowych

Potrzeba rozszerzania zakresu badań paliw silnikowych

Powszechne dążenie do ograniczania zanieczyszczeń z sektora transportu drogowego, oraz zmniejszania emisji CO2 wymusza wprowadzania zupełnie nowych lub znacznie zmodyfikowanych, już wykorzystywanych, technologii i rozwiązań konstrukcyjnych silników. Pociąga to za sobą konieczność dostosowywania paliw silnikowych do wymagań producentów najnowszych generacji silników, przy równoczesnym spełnianiu wymagań ich starszych generacji, pozostających w eksploatacji. Ponadto, obecnie homologowane silniki muszą zapewniać utrzymywanie stabilności parametrów w zakresie obligatoryjnych emisji w okresie długotrwałej eksploatacji.

Czy oprócz nowego oznaczenia paliw etykietami E5, E10, B7, LPG konieczne jest umieszczanie na dystrybutorze informacji z kodami CN?

Czy oprócz nowego oznaczenia paliw etykietami E5, E10, B7, LPG konieczne jest umieszczanie na dystrybutorze informacji z kodami CN?

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 roku wdrożyła europejską normę PN–EN 16942, która określa zharmonizowane identyfikatory dla paliw ciekłych i gazowych będących w obrocie. Z powyższą dyrektywą wiąże się wprowadzenie nowego oznaczenia paliw, które uwzględnia informacje o zawartości biokomponentów. Przedstawia się ono następująco: (poniżej całość odpowiedzi)

Planowane zmiany w ustawie o biokomponentach biopaliw ciekłych

Planowane zmiany w ustawie o biokomponentach biopaliw ciekłych

W dniu 24 października 2017 roku Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 roku o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2017 r.poz. 285 i 624) – dalej „ustawa o biokomponentach i biopaliwach”, który ma na celu dostosowanie polskiego prawa do dyrektywy 2015/1513/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 roku ., zmieniającej dyrektywę 98/70/WE odnoszącą się do jakości benzyny i olejów napędowych oraz zmieniającej dyrektywę 2009/28/WE w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych.

Kontrole odmierzaczy paliw na nowych zasadach

Kontrole odmierzaczy paliw na nowych zasadach

Po zmianie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, od początku tego roku inspektorzy mogą rozpocząć kontrolę odmierzaczy już w momencie przekazania przedsiębiorcy zawiadomienia. Dotychczas firmy miały 7 dni, aby się do tego typu czynności sprawdzających przygotować. Szczegóły w poniższym opracowaniu prawnym.

Udostępnienie przez RCL projektu rozporządzenia ws. wykazu paliw ciekłych

Udostępnienie przez RCL projektu rozporządzenia ws. wykazu paliw ciekłych

W dniu 17 października 2016 r. w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt rozporządzenia Ministra Energii w sprawie szczegółowego wykazu paliw ciekłych, których wytwarzanie, magazynowanie lub przeładunek, przesyłanie lub dystrybucja, obrót, w tym obrót z zagranicą, wymaga koncesji oraz których przywóz wymaga wpisu do rejestru podmiotów przywożących.

Zadaj pytanie w kategorii Jakość Paliw

* pola obowiązkowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym udzielenia odpowiedzi na pytanie przesłane przez formularz kontaktowy.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane innym podmiotom.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu uzyskania odpowiedzi na zadane pytanie.

Ostatnio zadane pytania

Czy oprócz nowego oznaczenia paliw etykietami E5, E10, B7, LPG konieczne jest umieszczanie na dystrybutorze informacji z kodami CN?

Czy zdaniem Kancelarii stacja paliw ma prawo do rozliczania normatywnych (tj. w granicach przyjętych norm) ubytków paliw w trakcie np. inwentaryzacji i zaliczania ich wartości do kosztów działalności operacyjnej (kosztów uzyskania przychodów)?

Proszę o wskazówkę dotyczącą złożenia reklamacji u dostawcy paliwa. Gdzie mogę zbadać jakość paliwa?

Prowadząc stację paliw (sprzedaż detaliczna) mam obowiązek posiadać świadectwo jakości każdorazowo otrzymane przez dostawcę ? Czy muszę posiadać je zawsze do kontroli i czy może być ono inne niż w języku polskim ?

Kupujemy olej napędowy z importu zawsze na fakturach widniała nazwa OLEJ NAPĘDOWY. Zmienliśmy dostawcę, paliwo także pochodzi z importu i na fakturach widnieje OLEJ NAPĘDOWY CN 27101943. Na czym polega ta różnica czy np ten olej napędowy cn 27101943 jest jakiś "gorszy"? Czy urzędy np skarbowy rozdzielają to w jakiś sposób ? Bardzo proszę o przybliżenie czy jest dla różnica gdzie jest wpisane na fakturze wspominane oznaczenie. Paliwo wykorzystujemy na sprzedaż oraz na potrzeby własne.

Czy istnieją ogólnie obowiązujące normy ubytków naturalnych paliw? Jak rozliczyć różnice inwentaryzacyjne w paliwach, powstałe na stacji paliw?

Czy istnieją ogólnie obowiązujące normy ubytków naturalnych benzyn i oleju napędowego w przypadku jego sprzedaży na stacji paliw?

Partner Sekcji Prawnej

SGS