Magazyn Branżowych Inspiracji

Prawo energetyczne

Efektywność energetyczna w branży paliwowej

Efektywność energetyczna w branży paliwowej

Ideą nowelizacji Ustawy o Efektywności Energetycznej (tj. z dnia 1 marca 2021 r. Dz.U. z 2021 r. poz. 468), jest wdrożenie dyrektywy 2018/2002/UE z dnia 11 grudnia 2018 r. zmieniającej dyrektywę 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej, a także określenie ram prawnych do osiągnięcia założenia polegającego na zmniejszeniu zużycia energii pierwotnej na poziomie Unii Europejskiej o 32,5 proc. do 2030 r. Wśród zmienianych przepisów wskazanej ustawy szczególnie istotny z punktu widzenia sektora paliwowego jest nowo dodany pkt 6 do art. 10 ust. 2 ustawy, który wszedł w życie 22.05.2021 r., poszerzając krąg podmiotów zobowiązanych do poprawy efektywności energetycznej, w tym poprzez pozyskiwanie i przedstawianie do umorzenia białych certyfikatów, o podmioty z branży paliwowej.

Wpływ pakietu paliwowego na przeciwdziałanie szarej strefy na rynku paliw – ocena zmian

Wpływ pakietu paliwowego na przeciwdziałanie szarej strefy na rynku paliw – ocena zmian

W latach 2012 – 2014 w Polsce – wedle danych statystycznych GUS – można było zaobserwować spadek zużycia paliw w Polsce, mimo stałego wzrostu PKB oraz spadku światowych cen ropy naftowej. Wedle opinii ekspertów z branży paliwowej sytuacja ta była spowodowana wzrostem wpływu szarej strefy na rynek paliwowy. W szczególności trend ten był przypisywany dostawie na teren Rzeczypospolitej niezgłoszonego do opodatkowania paliwa z importu, które było tańsze od paliwa pochodzącego z legalnych źródeł.

Obowiązek sporządzenia wykazu usługobiorców

Obowiązek sporządzenia wykazu usługobiorców

Z dniem 2 września 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1165), która to wprowadzana szereg nowych obowiązków dotyczących przedsiębiorstw energetycznych. Jednym z nich jest tzw. obowiązek sporządzania wykazu usługobiorców.

Wpływ nowelizacji ustawy prawo energetyczne na branżę LPG

Wpływ nowelizacji ustawy prawo energetyczne na branżę LPG

Sejm przegłosował nowelizację prawa energetycznego i innych ustaw dot. rynku paliw płynnych i gazu, która ma na celu systemowe uporządkowanie rynku paliw ciekłych i gazu ziemnego oraz zwiększenie kontroli państwa nad systemem zapasów interwencyjnych ropy naftowej i paliw.

Komentarz do projektu zmiany ustawy – prawo energetyczne innych ustaw

Komentarz do projektu zmiany ustawy – prawo energetyczne innych ustaw

20 czerwca 2016 roku do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (druk nr 653). Obecnie przeszedł I czytanie w parlamencie i został skierowany do Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa. Celem nowelizacji jest usystematyzowanie i uporządkowanie regulacji prawnych dotyczących rynku paliw a także przeciwdziałanie rozszerzaniu się szarej strefy czy zapobieganie takim działaniom jak manipulacje podatkowe czy unikanie wnoszenia opłaty paliwowej. Zakres zmian jest niezwykle szeroki, dlatego też w niniejszej publikacji uwagę skupimy jedynie na wybranych, naszym zdaniem, najważniejszych nowościach.

Kara za brak sprawozdania kwartalnego

Kara za brak sprawozdania kwartalnego

Zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (dalej „ustawa”) producenci są zobowiązani do przekazywania, w terminie do 45 dni po zakończeniu kwartału, Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki, sprawozdań kwartalnych sporządzonych na podstawie faktur VAT lub innych dokumentów zawierających informacje dotyczące:

Zabezpieczenie majątkowe – najważniejsze informacje

Zabezpieczenie majątkowe – najważniejsze informacje

Nowelizacja ustawy prawo energetyczne zobowiązała przedsiębiorców wykonujących działalność związaną z wytwarzaniem paliw ciekłych (WPC) lub chcących prowadzić obrót paliwami ciekłymi z zagranicą do uiszczenia zabezpieczenia majątkowego, w wysokości 10 mln zł. Podkreślenia wymaga, iż w sytuacji, gdy przedsiębiorca prowadził jednocześnie działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania paliw ciekłych (WPC) i działalność w zakresie obrotu paliwami ciekłymi z zagranicą (OPZ) był wówczas we wskazanym terminie zobowiązany do złożenia zabezpieczenia majątkowego w wysokości 10 mln zł z każdego z tych dwóch tytułów. Tym samym od takich podmiotów wymagano złożenia odrębnych zabezpieczeń w łącznej wysokości 20 mln zł (Komunikat Prezesa URE Nr 39/2014 z 6.11.2014 r.).

Strategia „Bezpieczeństwo Energetyczne i Środowisko” – informacje ogólne

Strategia „Bezpieczeństwo Energetyczne i Środowisko” – informacje ogólne

Ministerstwo Gospodarki oraz Środowiska wspólnie przygotowały raport – Strategia ''Bezpieczeństwo Energetyczne i Środowisko'' Perspektywa 2020 r. Poruszane są w nim kwestie pogodzenia dalszego rozwoju gospodarczego Polski z bezpieczeństwem energetycznym kraju przy uwzględnieniu ochrony środowiska naturalnego. Strategia Bezpieczeństwo Energetyczne i Środowisko jest jedną z 9 zintegrowanych strategii rozwoju, które powstały w oparciu o ustawę z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Nadrzędnym celem tego programu jest zapewnienie wysokiej jakości życia obecnych i przyszłych pokoleń z uwzględnieniem ochrony środowiska oraz stworzenie warunków do zrównoważonego rozwoju nowoczesnego sektora energetycznego, zdolnego zapewnić Polsce bezpieczeństwo energetyczne oraz konkurencyjną i efektywną gospodarkę.

Czynniki kształtujące wymiar kary przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki

Czynniki kształtujące wymiar kary przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki

Każdy koncesjonariusz wie, iż dopuszczenie się naruszeń z art. 56 ust. 1 Prawa energetycznego (np. nieprzestrzeganie warunków koncesji) skutkować może nałożeniem kary przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Nie jest już natomiast tak oczywiste, w jaki sposób Prezes URE może wymierzać tego typu sankcje. W niniejszym artykule postaram się wskazać niektóre czynniki jakie wpływają na wymiar kary.

Kompetencje Prezesa URE do ingerowania w stosunki cywilnoprawne przedsiębiorców z branży paliw

Kompetencje Prezesa URE do ingerowania w stosunki cywilnoprawne przedsiębiorców z branży paliw

Prawa i obowiązki prezesa URE są ściśle określone w ustawie prawo energetyczne z dnia 10 kwietnia 1997 roku (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 tj.). Jednakże na szczególną uwagę zasługuje art. 23 ust. 2 pkt 12 w zw. z art. 8 ust. 1 tejże ustawy, który uprawnia ww. organ do wkraczania w stosunki cywilnoprawne przedsiębiorców za pomocą odpowiednich instrumentów administracyjnoprawnych.

Najważniejsze założenia i obowiązki z ustawy prawo energetyczne w odniesieniu do przedsiębiorstw, których działalność  związana jest z branżą paliw.

Najważniejsze założenia i obowiązki z ustawy prawo energetyczne w odniesieniu do przedsiębiorstw, których działalność związana jest z branżą paliw.

Ustawa prawo energetyczne z dnia 10 kwietnia 1997 r. (Dz. U. 2007 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.), zwana dalej „ustawą”, reguluje cztery podstawowe grupy zagadnień. Dotyczy zatem zasad kształtowania polityki energetycznej państwa; zasad i warunków zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii; zasad i warunków działania przedsiębiorstw energetycznych oraz określa organy właściwe w sprawach gospodarki paliwami i energią.

Będzie nowelizacja prawa energetycznego

We wtorek w Sejmie wiceminister gospodarki Tomasz Wilczak zapowiedział, że w drugiej połowie 2007 r. rząd chce zaproponować "dogłębną" nowelizację ustawy Prawo energetyczne.

Zadaj pytanie w kategorii Prawo Energetyczne

* pola obowiązkowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym udzielenia odpowiedzi na pytanie przesłane przez formularz kontaktowy.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane innym podmiotom.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu uzyskania odpowiedzi na zadane pytanie.

Partner Sekcji Prawnej

Kancelaria Prawna Ostrowski