MOYA stacje paliw dopasowane do Twoich potrzeb!

Zamówienia publiczne

Rosnące ceny paliw –  w kontekście waloryzacji wynagrodzenia w zamówieniu publicznym

Rosnące ceny paliw – w kontekście waloryzacji wynagrodzenia w zamówieniu publicznym

Koniec 2021r. upływa pod znakiem rozpędzającej się z miesiąca na miesiąc inflacji nabierającej rozmiarów niespotykanych od początków tysiąclecia, której jednym z kluczowych czynników napędowych jest wysoka cena benzyny na stacjach paliw, dochodząca lub przekraczająca psychologiczną barierę 6zł za litr benzyny 95. To z kolei może sprawiać wykonawcy spore problemy z wykonaniem zamówienia publicznego w kwocie uzgodnionej z zamawiającym, gdy w momencie zawierania umowy koszty realizacji były sporo niższe. Co zrobić na przyszłość, aby uchronić się przed ryzykiem związanym z lawinowo wzrastającymi cenami, w szczególności cenami paliw, które znajdują odzwierciedlenie w cenach właściwie wszystkich produktów i usług? Jakie mechanizmy ku temu przewidział ustawodawca? W aktualnym, dość niestabilnym czasie warto przyjrzeć się mechanizmom, które mogą ograniczyć ryzyko płynące z wysokiej inflacji.

Nowe prawo zamówień publicznych – postanowienia umowne

Nowe prawo zamówień publicznych – postanowienia umowne

Mija pięć miesięcy odkąd stosujemy nową regulację w zakresie zamówień publicznych. Przypomnijmy – od 1 stycznia 2021 r. w naszym kraju funkcjonuje nowa ustawa regulująca procedurę udzielania zamówień publicznych – ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 z późn. zm.) – dalej również jako: „nowa ustawa” lub „pzp”. (Całość materiału dostępna po zalogowaniu do Sekcji Prawnej e-petrol.pl).

Nowe Prawo zamówień publicznych – tryb podstawowy

Nowe Prawo zamówień publicznych – tryb podstawowy

W dniu 1 stycznia 2021 r. weszła w życie nowa ustawa Prawo zamówień publicznych (Ustawa z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm., „PZP”), która wprowadziła szereg zmian istotnych dla funkcjonowania rynku zamówień publicznych, także w obszarze dostaw paliw. Co więcej, od początku bieżącego roku postępowania krajowe objęte są obowiązkową elektronizacją (tzn. że np. oferty w postaci papierowej składane w obszarze zamówień publicznych odchodzą co do zasady do lamusa). Sygnalizowane powyżej zmiany sprawiają, że przynajmniej w początkowym okresie funkcjonowania w nowej przestrzeni prawnej, pozyskiwanie zamówień publicznych może stanowić wyzwanie. Warto jednak rozważyć możliwości biznesowe jakie wiążą się z udziałem w rynku zamówień publicznych, niezależnie od dotychczasowych doświadczeń lub ich braku, zwłaszcza, że nowe rozwiązania mogą rzeczywiście okazać się zachęcające, także dla podmiotów z sektora MŚP.

Ochrona prawnokarna nie tylko przetargów publicznych - nowelizacja kodeksu karnego w zakresie przetargów

Ochrona prawnokarna nie tylko przetargów publicznych - nowelizacja kodeksu karnego w zakresie przetargów

Przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt nowelizacji kodeksu karnego z dnia 5 kwietnia 2019 roku (pierwotny projekt z 25 stycznia 2019 roku) przewiduje zmiany w zakresie przestępstwa zakłócania przetargu zmierzające do wzmocnienia ochrony prawnokarnej prawidłowości przetargów, już nie tylko publicznych.

Błędy i omyłki w ofertach wykonawców – Prawo Zamówień Publicznych w świetle orzecznictwa sądów i Krajowej Izby Odwoławczej

Błędy i omyłki w ofertach wykonawców – Prawo Zamówień Publicznych w świetle orzecznictwa sądów i Krajowej Izby Odwoławczej

Przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych – t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm. – zwanej dalej „PZP”, co do zasady, nie przewidują możliwości dokonywania jakichkolwiek zmian w treści oferty złożonej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego po upływie terminu wyznaczonego do składania tychże ofert.

Spółka cywilna w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego

Spółka cywilna w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego

Artykuł 14 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.), zwanej dalej „PZP”, wprowadza ogólną zasadę, iż do czynności podejmowanych przez zamawiającego i wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (zwany dalej k.c.) jeżeli przepisy PZP nie stanowią inaczej.

Legitymacja do korzystania ze środków ochrony prawnej w postępowaniu o udzielenie zamówienia

Legitymacja do korzystania ze środków ochrony prawnej w postępowaniu o udzielenie zamówienia

Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 roku prawo zamówień publicznych (tj. Dz.U. z 2013 r., poz. 907), dalej PZP, przewiduje dwa zasadnicze środki ochrony prawnej w postępowaniu o udzielenie zamówienia, a mianowicie: odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, a także skargę na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej do sądu powszechnego. [...]

Tajemnica przedsiębiorstwa w postępowaniu o udzielenie zamówienia

Tajemnica przedsiębiorstwa w postępowaniu o udzielenie zamówienia

Na wstępie należy przypomnieć, iż jedną z fundamentalnych zasad postępowania w sprawie udzielenia zamówienia jest jawność. Ogólne jej założenie wyrażone jest w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku prawo zamówień publicznych (tj. Dz.U. z 2013 r., poz. 907) – dalej PZP stanowiącym, że postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne. Konkretnym przejawem tejże zasady jest obowiązek dokumentowania postępowania w formie protokołu zawierającego m.in. dokładny opis złożonych ofert- art. 96 PZP. Wgląd do takiego protokołu może uzyskać każdy, kto złoży odpowiedni wniosek (§5 ust. 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z dnia 26 października 2010 r. (Dz.U. z 2010 r. nr 223, poz. 1458).[...]

Nowelizacja przepisów ustawy prawo zamówień publicznych

Nowelizacja przepisów ustawy prawo zamówień publicznych

W dniu 18 września 2014 r. została opublikowana ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych w Dz. U. z 2014 r. poz. 1232. Przedmiotowy akt prawny wszedł w życie w dniu 19 października 2014 r. Nowelizacja ma na celu zwiększyć efektywność wydawania publicznych pieniędzy na dobre jakościowo zamówienia, a przede wszystkim wyeliminować praktyki, które szkodzą konkurencji.

Istotne elementy postępowania przetargowego, na które warto zwrócić uwagę

Istotne elementy postępowania przetargowego, na które warto zwrócić uwagę

Niejednokrotnie zdarza się, iż przedsiębiorca, który ma zamiar wystartować w przetargu musi przygotować plik dokumentów, które udowodnią, iż spełnia on warunki określone w ofercie przetargowej (art. 22 ustawy prawo zamówień publicznych, dalej „PZP”). Ich brak może spowodować wykluczenie z postępowania przetargowego, a nawet utratę wadium. Ustawodawca ograniczył tu jednak swobodę zamawiającego. Może on bowiem wymagać od wykonawcy jedynie dokumentów wymienionych w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. Chodzi tu między innymi o informacje z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzające, że prezesi firm nie są karani, czy też o zaświadczenie o niezaleganiu z płaceniem podatków czy składek ZUS. Warto pamiętać, że nawet jeśli określony dokument jest wymieniony w Rozporządzeniu, a mimo to nie służy bezpośrednio potwierdzeniu spełnienia konkretnego warunku przetargu, to wówczas zamawiający nie jest uprawniony domagać się go od wykonawcy.

Zadaj pytanie w kategorii Zamówienia Publiczne

* pola obowiązkowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym udzielenia odpowiedzi na pytanie przesłane przez formularz kontaktowy.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane innym podmiotom.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu uzyskania odpowiedzi na zadane pytanie.

Partner Sekcji Prawnej

Kancelaria Prawna Ostrowski