Nowy numer magazynu „Na Stacji Paliw”

Benzyna E10: czy warto oszczędzać na bezpieczeństwie?

W całej Europie systematycznie zaczyna pojawiać się benzyna E10, ekologiczne paliwo zaprojektowane do silników samochodowych. Próba szukania oszczędności i zastępowanie paliw przeznaczonych do wykorzystywania w lotnictwie paliwem do samochodów wyposażonych w nowoczesne silniki benzynowe nie tylko grozi uszkodzeniem silnika, ale także – przede wszystkim – jest przepisem na wypadek lotniczy o niedających się przewidzieć następstwach.

W niektórych krajach europejskich paliwo z 10-procentową domieszką bioetanolu jest w sprzedaży od wielu lat. Zgodnie z dostępnymi informacjami można je zatankować choćby w Niemczech i we Francji. Według renomowanego niemieckiego instytutu ADAC jeżdżenie na tym paliwie wiąże się z jego zwiększonym zużyciem (1,5–3%) oraz niewielkim, bo ok. 5-procentowym, spadkiem mocy silnika. ADAC, jak podkreśla na swoich stronach, że na paliwie E10 mogą jeździć wszystkie samochody produkowane od listopada 2010 r.

– W Warter Fuels znamy się zarówno na benzynach samochodowych jak i lotniczych i niepokoją nas pojawiające się w przestrzeni publicznej pytania o możliwość stosowania wspomnianego paliwa E-10 w samolotach. I naprawdę nie ma znaczenia, czy mówimy o samolotach trochę większych, czy trochę mniejszych, a nawet motolotniach. Pomysł na zatankowanie samolotu benzyną E10 jest, mówiąc krótko, bardzo nieodpowiedzialny i niebezpieczny – podkreśla zdecydowanie Janusz Pilarczyk, członek zarządu spółki Warter Fuels.

Nie bez powodu brytyjskie Light Aircraft Association już jesienią 2021 r. przestrzegało przed używaniem zmodyfikowanego paliwa w samolotach i wiatrakowcach.

Więcej w kategorii

XIII konferencja Krajowej Izby Biopaliw

XIII konferencja Krajowej Izby Biopaliw "Biopaliwa transportowe"

Szerokie spojrzenie na obszar paliw odnawialnych w transporcie z krajowej i europejskiej perspektywy - tak w skrócie można podsumować XIII edycję konferencji organizowanej przez Krajową Izbę Biopaliw, która odbyła się w dniach 25-26 września w Ostródzie.

Orlen przeznaczył 35 mln zł na walkę ze skutkami powodzi

Orlen przeznaczył 35 mln zł na walkę ze skutkami powodzi

Grupa Orlen uruchomiła specjalny program „Jesteśmy razem", na który dotąd przekazała 35 mln zł. Środki te m.in. finansują paliwo dla służb walczących z powodzią, pozwalają na usuwanie jej skutków oraz wsparcie poszkodowanych przez klęskę żywiołową.

Paliwa Warter Racing zastąpią benzyny Gulf

Paliwa Warter Racing zastąpią benzyny Gulf

Przez ostatnie pięć lat polska spółka Warter Fuels była jedynym producentem i dystrybutorem paliw Gulf w Europie. Po sukcesie, jakim okazała się produkowana dla jednej z największych sieci stacji paliw benzyna 100-oktanowa, polski producent podjął decyzję o rozwijaniu własnej marki paliw rajdowych. Wkrótce do odbiorców z blisko 120