MOYA stacje paliw dopasowane do Twoich potrzeb!

Barter inwestuje w stację LNG

Barter SA uruchomił pierwszą własną stację regazyfikacji ciekłego gazu ziemnego LNG. Obiekt w Czarnej Białostockiej będzie wykorzystywany do celów technologicznych przez tamtejsze przedsiębiorstwa.

Stacja o wartości 2,5 mln zł służy do zamiany błękitnego paliwa znajdującego się w formie skroplonej na gazową. Na zlecenie Barteru instalację wykonała spółka Cynkomet z Czarnej Białostockiej, która na swoim terenie zainstalowała urządzenia bazy LNG. Budowa stacji, licząc czas na wszelkie pozwolenia i decyzje, trwała ok. sześciu miesięcy, a jej kulminacyjnym momentem był montaż zbiornika kriogenicznego o pojemności 60 tys. litrów.

Potencjalnymi odbiorcami LNG są średni i duzi klienci przemysłowi, wykorzystujący go do celów technologicznych, ale także wszelcy odbiorcy indywidualni, którzy nie mają dostępu do systemu przesyłowego gazu ziemnego. Barter SA wszedł na rynek handlu LNG w połowie ubiegłego roku.

- Do tej pory dostarczaliśmy gaz skroplony do stacji klienta, a teraz wybudowaliśmy pierwsza własną stację – mówi Bogdan Rogaski, prezes Barter SA. – To element strategii firmy, zakładającej rozszerzenie działalności i dywersyfikację oferty na tym perspektywicznym dla Polski rynku.

Stacja w Czarnej Białostockiej wykorzystywana będzie do celów grzewczych i technologicznych przez tamtejsze firmy.

- To ekologiczne i bardzo wydajne paliwo, którego zaletą jest też zredukowana objętość. Skroplony gaz ziemny w stosunku do jego gazowej postaci charakteryzuje się znacznie mniejszymi kosztami transportu i magazynowania – mówi prezes Cynkometu, Mariusz Dąbrowski.

Cynkomet wykorzystuje LNG m.in. do podgrzewania wanny, w której cynkowane są elementy konstrukcji stalowych. Kolejnym odbiorcą będzie sąsiedzki Promostal, a docelowo także inne przedsiębiorstwa oraz mieszkańcy Czarnej Białostockiej, która nie jest zgazyfikowana.

- LNG to też alternatywa i bardzo dobre rozwiązanie dla podstref Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej – w Gołdapi, Ełku czy Grajewie, gdzie nie ma dostępu do sieci gazowej – dodaje Bogdan Rogaski. - Poza tym w planach  jest dalsza rozbudowa strefy, co oznacza że powstaną kolejne tereny inwestycyjne, które będą potrzebowały dostępu do różnych mediów, w tym LNG. Barter jest w stanie pomóc w zaspokojeniu takiego lokalnego zapotrzebowania.   

Barter realizuje dostawy LNG w oparciu o gaz z importu, głównie z Rosji dostarczany przez Grupę Gazprom, ale też z terminalu w Holandii. Spółka korzysta też ze źródeł krajowych. W przyszłości spółka nie wyklucza również możliwości obrotu gazem, dostarczanym do powstającego w Świnoujściu, polskiego terminalu LNG czy terminalu LNG w Kłajpedzie.

- Obrót skroplonym gazem ziemnym bardzo dobrze wpisuje się w profil działalności spółki – mówi Bogdan Rogaski. – w efekcie jesteśmy w stanie zaproponować kompleksową ofertę obrotu produktami energetycznymi – od węgla, poprzez LPG po gaz ziemny. Docelowo chcemy osiągnąć pozycję jednego z liderów rynku LNG, oferując tańszy gaz na rynku dla końcowych odbiorców.

Barter transportuje gaz w postaci ciekłej swoimi dwoma specjalnymi cysternami kriogenicznymi.

Więcej w kategorii

XIII konferencja Krajowej Izby Biopaliw

XIII konferencja Krajowej Izby Biopaliw "Biopaliwa transportowe"

Szerokie spojrzenie na obszar paliw odnawialnych w transporcie z krajowej i europejskiej perspektywy - tak w skrócie można podsumować XIII edycję konferencji organizowanej przez Krajową Izbę Biopaliw, która odbyła się w dniach 25-26 września w Ostródzie.

Orlen przeznaczył 35 mln zł na walkę ze skutkami powodzi

Orlen przeznaczył 35 mln zł na walkę ze skutkami powodzi

Grupa Orlen uruchomiła specjalny program „Jesteśmy razem", na który dotąd przekazała 35 mln zł. Środki te m.in. finansują paliwo dla służb walczących z powodzią, pozwalają na usuwanie jej skutków oraz wsparcie poszkodowanych przez klęskę żywiołową.

Paliwa Warter Racing zastąpią benzyny Gulf

Paliwa Warter Racing zastąpią benzyny Gulf

Przez ostatnie pięć lat polska spółka Warter Fuels była jedynym producentem i dystrybutorem paliw Gulf w Europie. Po sukcesie, jakim okazała się produkowana dla jednej z największych sieci stacji paliw benzyna 100-oktanowa, polski producent podjął decyzję o rozwijaniu własnej marki paliw rajdowych. Wkrótce do odbiorców z blisko 120