Shell Franczyza

Strategiczny temat wodoru

PKN Orlen zdaje sobie sprawę z tego, że wodór to paliwo przyszłości, dlatego spółka nie chce czekać na wodór z OZE i na początek planuje wykorzystać wodór odpadowy z procesów petrochemicznych. W ocenie Jacka Smyczyńskiego, eksperta ds. paliw alternatywnych PKN Orlen, który wystąpił podczas panelu "Era wodoru" na XII Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach, zmiany na tym rynku trzeba rozpocząć już teraz.

Rozważając kwestię perspektyw rozwojowych w Orlenie w zakresie wykorzystania wodoru w energetyce, ze szczególnym uwzględnieniem transportu, Jacek Smyczyński zaznaczył, że w ciągu 10 lat koncern stawia na zbudowanie systemu wodorowego, zwłaszcza opartego na transporcie drogowym i kolejowym. Ekspert podkreślił też, że temat wodoru w Orlenie, ma charakter strategiczny i w krótkiej perspektywie, nie musi być do końca biznesowy.  Na razie Orlen skupia się na inwestycjach. W Trzebini, we Włocławku i Płocku budowane są huby wodorowe, które będą mogły dostarczać wodór o odpowiedniej jakości dla branży automotive na rynek już pod koniec 2021 r. Dwa następne zostaną uruchomione w 2022 r. 

W rozwój programu wodorowego zaangażowana jest także Grupa Lotos, która ma pilotażowy projekt Pure H2. To instalacje oczyszczania, dystrybucji i tankowania wodoru. Dwie stacje mają powstać w Gdańsku i Warszawie, aby Lotos mógł zebrać doświadczenie w branży. Lotos podpisał też list intencyjny z Toyotą o budowie sieci stacji patronackich. Podpisał również listy z Gdynią, Tczewem i Wejherowem, gdzie pojawi się flota autobusów na ten gaz i rozmawia o współpracy z kolejnymi samorządami.

Więcej w kategorii

Zatwierdzono program finasowania samochodów elektrycznych w Polsce

Zatwierdzono program finasowania samochodów elektrycznych w Polsce

Brak wsparcia dla firm przy zakupie auta elektrycznego jest coraz bardziej widoczny w statystykach, bowiem w listopadzie liczba rejestracji takich samochodów spadła o 40 proc. Ta sytuacja może się jednak zmienić.

W Paryżu stację paliw zamieniono na punkt ładowania

W Paryżu stację paliw zamieniono na punkt ładowania

W ubiegłym tygodniu w Porte de Saint-Ouen w Paryżu otwarto pierwszą w pełni elektryczną stację paliw.

Program Mój elektryk 2.0 krytykowany przez branżę

Program Mój elektryk 2.0 krytykowany przez branżę

Program, który ma ruszyć od przyszłego roku, zakłada dofinansowanie w wysokości nawet 40 tys. zł do zakupu auta elektrycznego. Zdaniem branży wsparcie zakupu e-aut jest oderwane od realiów rynkowych.

Skokowo wzrośnie liczba punktów ładowania

Skokowo wzrośnie liczba punktów ładowania

Na koniec 2024 r. liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych w Polsce wyniesie ok. 8,6 tys., a rok później w kraju ma być ich 13 tys. - przewiduje Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM).