Shell Franczyza

Rejestracje aut na prąd mają przyspieszyć

Ministerstwo Klimatu i Środowiska skierowało do konsultacji dokument - Krajowe ramy polityki rozwoju rynku paliw alternatywnych w sektorze transportu i rozwoju odpowiedniej infrastruktury.

Resort podał, że Krajowe ramy są dokumentem strategicznym, powstałym w celu wsparcia rozwoju rynku i infrastruktury paliw alternatywnych w szczególności: energii elektrycznej, gazu ziemnego w postaci CNG i LNG oraz wodoru, stosowanych w transporcie: drogowym, wodnym (morskim i śródlądowym), szynowym, lotnictwie.

Dokument zastąpi Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, które zostały przyjęte przez Radę Ministrów 29 marca 2017 r.
Zmiany w zakresie rozwoju tego segmentu są niezbędne, ponieważ od 2017 r. nastąpił znaczący rozwój branży paliw alternatywnych i elektromobilności obejmujący: postęp technologiczny w zakresie napędów nisko- i zeroemisyjnych, rozwój rynku pojazdów. Uległa też zwiększeniu dostępność infrastruktury paliw alternatywnych oraz zwiększyła się ekologiczna świadomość społeczeństwa.

Zmiany nastąpiły także w zakresie przepisów regulujących obszary transportu nisko- i zeroemisyjnego, zarówno na poziomie Unii Europejskiej, jak też krajowym, które mają na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r.

Ministerstwo podało, że dokument zawiera oceny istniejącego stanu rozwoju rynku paliw alternatywnych w transporcie oraz prognozy przyszłego rozwoju rynku paliw alternatywnych oraz przyjętych i planowanych środków, które pozwolą na realizacje celów polityki UE, zawartych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 z 13 września 2023 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE (AFIR).

Resort prognozuje liczbę zarejestrowanych elektryków w Polsce na maksymalnie 1,5 mln w 2030 r. z 0,376 mln w 2025 r. Zakłada się, że łączna liczba publicznych punktów ładowania w 2030 r. wyniesie 87 tys., po wzroście w 2025 r. z 23,7 tys., przy wzroście zagregowanej mocy wyjściowej stacji ładowania (ogólnodostępnych) do 1,67 mln kW z 0,41 mln kW w 2025 r.  

Ponadto w dokumencie wyznaczone są krajowe cele oraz wskazane kierunki rozwoju dla infrastruktury paliw alternatywnych, takiej jak stacje ładowania i tankowania wodoru w transporcie drogowym, punkty zasilania statków w energię elektryczną z lądu czy punkty zasilania samolotów w czasie postoju. Realizacja celów jest zgodna z polityką UE w zakresie ograniczania szkodliwych emisji pochodzących z transportu.

Więcej w kategorii

Na stacjach Orlenu przybędzie ładowarek

Na stacjach Orlenu przybędzie ładowarek

Dyrektor biura rozwoju produktów i technologii elektromobilności w Orlenie Hubert Zdrojewski poinformował w rozmowie z agencją ISBnews, że spółka zamierza powiększyć sieć ładowania samochodów elektrycznych Orlen Charge o kilkanaście hubów ładowania w 2025 roku.

Shell przyspieszy w segmencie ładowarek

Shell przyspieszy w segmencie ładowarek

Od przyszłego roku działalność spółki w zakresie elektromobilności nakierowana będzie na realizację umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Światowy rynek pojazdów elektrycznych wzrośnie w ciągu roku o 22 proc.

Światowy rynek pojazdów elektrycznych wzrośnie w ciągu roku o 22 proc.

Rynek samochodów elektrycznych rośnie, ale tempo wzrostu spowalnia, ponieważ konsumenci martwią się brakiem infrastruktury do ładowania i stosunkowo małą pojemnością akumulatorów samochodów elektrycznych.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
Paliwa TotalEnergies - jakość i cena w trosce o Twój biznes