MOYA stacje paliw dopasowane do Twoich potrzeb!

Rejestracje aut na prąd mają przyspieszyć

Ministerstwo Klimatu i Środowiska skierowało do konsultacji dokument - Krajowe ramy polityki rozwoju rynku paliw alternatywnych w sektorze transportu i rozwoju odpowiedniej infrastruktury.

Resort podał, że Krajowe ramy są dokumentem strategicznym, powstałym w celu wsparcia rozwoju rynku i infrastruktury paliw alternatywnych w szczególności: energii elektrycznej, gazu ziemnego w postaci CNG i LNG oraz wodoru, stosowanych w transporcie: drogowym, wodnym (morskim i śródlądowym), szynowym, lotnictwie.

Dokument zastąpi Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, które zostały przyjęte przez Radę Ministrów 29 marca 2017 r.
Zmiany w zakresie rozwoju tego segmentu są niezbędne, ponieważ od 2017 r. nastąpił znaczący rozwój branży paliw alternatywnych i elektromobilności obejmujący: postęp technologiczny w zakresie napędów nisko- i zeroemisyjnych, rozwój rynku pojazdów. Uległa też zwiększeniu dostępność infrastruktury paliw alternatywnych oraz zwiększyła się ekologiczna świadomość społeczeństwa.

Zmiany nastąpiły także w zakresie przepisów regulujących obszary transportu nisko- i zeroemisyjnego, zarówno na poziomie Unii Europejskiej, jak też krajowym, które mają na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r.

Ministerstwo podało, że dokument zawiera oceny istniejącego stanu rozwoju rynku paliw alternatywnych w transporcie oraz prognozy przyszłego rozwoju rynku paliw alternatywnych oraz przyjętych i planowanych środków, które pozwolą na realizacje celów polityki UE, zawartych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 z 13 września 2023 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE (AFIR).

Resort prognozuje liczbę zarejestrowanych elektryków w Polsce na maksymalnie 1,5 mln w 2030 r. z 0,376 mln w 2025 r. Zakłada się, że łączna liczba publicznych punktów ładowania w 2030 r. wyniesie 87 tys., po wzroście w 2025 r. z 23,7 tys., przy wzroście zagregowanej mocy wyjściowej stacji ładowania (ogólnodostępnych) do 1,67 mln kW z 0,41 mln kW w 2025 r.  

Ponadto w dokumencie wyznaczone są krajowe cele oraz wskazane kierunki rozwoju dla infrastruktury paliw alternatywnych, takiej jak stacje ładowania i tankowania wodoru w transporcie drogowym, punkty zasilania statków w energię elektryczną z lądu czy punkty zasilania samolotów w czasie postoju. Realizacja celów jest zgodna z polityką UE w zakresie ograniczania szkodliwych emisji pochodzących z transportu.

Więcej w kategorii

W Paryżu stację paliw zamieniono na punkt ładowania

W Paryżu stację paliw zamieniono na punkt ładowania

W ubiegłym tygodniu w Porte de Saint-Ouen w Paryżu otwarto pierwszą w pełni elektryczną stację paliw.

Program Mój elektryk 2.0 krytykowany przez branżę

Program Mój elektryk 2.0 krytykowany przez branżę

Program, który ma ruszyć od przyszłego roku, zakłada dofinansowanie w wysokości nawet 40 tys. zł do zakupu auta elektrycznego. Zdaniem branży wsparcie zakupu e-aut jest oderwane od realiów rynkowych.

Skokowo wzrośnie liczba punktów ładowania

Skokowo wzrośnie liczba punktów ładowania

Na koniec 2024 r. liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych w Polsce wyniesie ok. 8,6 tys., a rok później w kraju ma być ich 13 tys. - przewiduje Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM).

Przyłączenie punktów ładowania aut elektrycznych będzie łatwiejsze

Przyłączenie punktów ładowania aut elektrycznych będzie łatwiejsze

Energa-Operator, spółka zależna Energi z Grupy Orlen poinformowała, że uzyskała z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) 120 mln zł na modernizację sieci elektroenergetycznej. Pozwoli to na przyłączenie do niej szybkich punktów ładowania pojazdów elektrycznych.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się