MOYA stacje paliw dopasowane do Twoich potrzeb!

Stacje ładowania elektryków co trzy kilometry

Z analizy Powerdot Data Center wynika, że zaledwie 3,3 km dzieli średnio w Polsce sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych. Choć odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą.

Aby sprawdzić na ile bezpiecznie i komfortowo można już podróżować po Polsce autem elektrycznym, zespół analityczny Powerdot Data Center, zbadał odległości, w jakich znajdują się od siebie stacje ładowania. Pod uwagę wzięto urządzenia publiczne, należące do różnych operatorów, znajdujące się w całej Polsce. Blisko sąsiadującą ze sobą infrastrukturę (np. punkty znajdującą w tej samej galerii handlowej) potraktowano jako jeden obiekt. Szacunki wykonano odrębnie dla wszystkich stacji, a odrębnie dla urządzeń o mocy co najmniej 50 kW. Badanie przeprowadzono w lipcu br. i objęto nim ponad 3 tys. stacji ładowania.

Celem analizy było sprawdzenie, jaki dystans trzeba pokonać, aby dostać się od danego urządzenia do kolejnego, które znajduje się od niego w najbliższej odległości. Uśredniony odstęp między najbliżej położonymi stacjami, jaki uzyskano dla obszaru całej Polski, to zaledwie 3 263 metry.  

- Odległości te są tak niewielkie, że podajemy je w metrach, a nie w kilometrach. Przyznam, że nawet ekspertom Powerdot, specjalizującym się w tworzeniu infrastruktury do ładowania aut elektrycznych, wydały się one zaskakująco małe – komentuje Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce.– Użytkownicy aut elektrycznych żyją natomiast w przekonaniu, że stacje są oddalone od siebie średnio o dziesiątki kilometrów. Rzeczywisty wynik jest więc dużo lepszy od wyobrażeń. Infrastruktura cały czas się rozrasta, co oznacza, że dostępność stacji z dnia na dzień staje się coraz większa  – podkreśla szef Powerdot.

Powerdot podał, że najbardziej odizolowaną infrastrukturą w Polsce dysponuje Hotel Żubrówka w Białowieży. Od najbliższej stacji, znajdującej się w Białymstoku, dzieli ją 76,5 km, a czas przejazdu tego odcinka szacuje się na 87 minut.  

- Najbardziej odizolowane stacje, czy to w całości infrastruktury, czy te o dużej mocy, znajdują się w województwie podlaskim. Nie jest to przypadek, gdyż obszar ten jest jednym z najmniej nasyconych jeśli chodzi o gęstość stacji ładowania w Polsce – przyznaje szef Powerdot. Wśród innych „białych plam” widocznych na mapie infrastruktury, wymienić można także: województwo lubelskie, warmińsko-mazurskie czy podkarpackie. Wyjątkowo gęstą i rozwiniętą infrastrukturą wyróżniają się natomiast śląskie, mazowieckie, wielkopolskie i małopolskie.

Trudna sytuacja panuje natomiast bezpośrednio przy drogach szybkiego ruchu, gdzie stacje nie powstają ze względu na to, że do MOP-ów nie doprowadzono sieci energetycznej umożliwiającej instalację urządzeń służących do ładowania aut elektrycznych.

Więcej w kategorii

Nie hamuje sprzedaż pojazdów na prąd

Nie hamuje sprzedaż pojazdów na prąd

Do końca października 2024 r. w Polsce zarejestrowano ponad 76,2 tys. osobowych i użytkowych samochodów zasilanych wyłącznie energią elektryczną. Dziennik „Puls Biznesu” zauważa, że choć tymczasowo zabrakło w Polsce zachęt zakupowych, to widać ciągły przyrost liczby aut na prąd.

Dopłaty w nowym programie Mój elektryk 2.0

Dopłaty w nowym programie Mój elektryk 2.0

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaprezentował w poniedziałek projekt nowego programu „Mój elektryk 2.0”, który będzie dysponował budżetem w wysokości 1,6 miliarda złotych i obejmie osoby fizyczne oraz przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Ładowarek przybywa, ale są białe plamy

Ładowarek przybywa, ale są białe plamy

Niebawem w polskiej sieci stacji ładowania aut elektrycznych będzie funkcjonowało 10 tys. punktów, ale nie rozwija się ona równomiernie – podaje „Puls Biznesu”.

Wyższe cła na pojazdy elektryczne z Chin już obowiązują

Wyższe cła na pojazdy elektryczne z Chin już obowiązują

Komisja Europejska zdecydowała o nałożeniu od środy ceł na import pojazdów elektrycznych z Chin po tym, jak rozmowy między Brukselą a Pekinem nie przyniosły polubownego rozwiązania sporu handlowego.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
Pozostałe aktualności
Węgry nie znalazły jeszcze zastępstwa dla ropy z Rosji

Węgry nie znalazły jeszcze zastępstwa dla ropy z Rosji

Koncern MOL chce w dalszym ciągu dostarczać do swoich zakładów ropę z Federacji Rosyjskiej rurociągiem „Przyjaźń”, gdyż nie może jej zastąpić innymi alternatywnymi gatunkami.

Sekretarz generalny OPEC nazwał ropę naftową darem Boga

Sekretarz generalny OPEC nazwał ropę naftową darem Boga

Kierujący pracami OPEC Haitham al-Ghais przemawiając na szczycie klimatycznym ONZ COP29 w Baku powiedział, że ropa i gaz „są naprawdę darem Boga”, a negocjacje klimatyczne powinny skupiać się na redukcji emisji, a nie na wyborze źródeł energii, podaje agencja Reutera.

Import paliwa lotniczego z Indii do Azji wzrośnie

Import paliwa lotniczego z Indii do Azji wzrośnie

Według źródeł branżowych i danych z monitoringu statków, import paliwa lotniczego z Indii do Azji ma w listopadzie osiągnąć najwyższy poziom od wielu lat, tuż przed szczytem popytu zimowego po tym, jak przerwy w pracy rafinerii i mniejszy eksport z Chin ograniczyły dostawy.

Sinochem nie może sprzedać upadłych rafinerii

Sinochem nie może sprzedać upadłych rafinerii

Grupa Sinochem może utrzymać upadłe rafinerie zlokalizowane we wschodnich Chinach – Changyi Petrochemical Group, Huaxing Petrochemical Group i Zhenghe Group. Oferty sprzedaży nie wzbudziły dużego zainteresowania ze strony innych firm.

Więcej ropy i benzyny w amerykańskich magazynach

Więcej ropy i benzyny w amerykańskich magazynach

Departament Energii USA poinformował, że w tygodniu kończącym się 15 listopada wzrosły zapasy ropy naftowej i benzyny w USA, a spadły zapasy destylatów.

Eksport kurdyjskiej ropy ma powrócić w 2025 r.

Eksport kurdyjskiej ropy ma powrócić w 2025 r.

Po raz kolejny pojawia się informacja, że ropa naftowa z Kurdystanu może powrócić na rynek w przyszłym roku. Ma się to stać kiedy regionalny rząd Kurdystanu i centralny rząd Iraku w Bagdadzie uzgodnią nową umowę o podziale produkcji, satysfakcjonującą obie strony.