Shell Franczyza

Stacje ładowania elektryków co trzy kilometry

Z analizy Powerdot Data Center wynika, że zaledwie 3,3 km dzieli średnio w Polsce sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych. Choć odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą.

Aby sprawdzić na ile bezpiecznie i komfortowo można już podróżować po Polsce autem elektrycznym, zespół analityczny Powerdot Data Center, zbadał odległości, w jakich znajdują się od siebie stacje ładowania. Pod uwagę wzięto urządzenia publiczne, należące do różnych operatorów, znajdujące się w całej Polsce. Blisko sąsiadującą ze sobą infrastrukturę (np. punkty znajdującą w tej samej galerii handlowej) potraktowano jako jeden obiekt. Szacunki wykonano odrębnie dla wszystkich stacji, a odrębnie dla urządzeń o mocy co najmniej 50 kW. Badanie przeprowadzono w lipcu br. i objęto nim ponad 3 tys. stacji ładowania.

Celem analizy było sprawdzenie, jaki dystans trzeba pokonać, aby dostać się od danego urządzenia do kolejnego, które znajduje się od niego w najbliższej odległości. Uśredniony odstęp między najbliżej położonymi stacjami, jaki uzyskano dla obszaru całej Polski, to zaledwie 3 263 metry.  

- Odległości te są tak niewielkie, że podajemy je w metrach, a nie w kilometrach. Przyznam, że nawet ekspertom Powerdot, specjalizującym się w tworzeniu infrastruktury do ładowania aut elektrycznych, wydały się one zaskakująco małe – komentuje Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce.– Użytkownicy aut elektrycznych żyją natomiast w przekonaniu, że stacje są oddalone od siebie średnio o dziesiątki kilometrów. Rzeczywisty wynik jest więc dużo lepszy od wyobrażeń. Infrastruktura cały czas się rozrasta, co oznacza, że dostępność stacji z dnia na dzień staje się coraz większa  – podkreśla szef Powerdot.

Powerdot podał, że najbardziej odizolowaną infrastrukturą w Polsce dysponuje Hotel Żubrówka w Białowieży. Od najbliższej stacji, znajdującej się w Białymstoku, dzieli ją 76,5 km, a czas przejazdu tego odcinka szacuje się na 87 minut.  

- Najbardziej odizolowane stacje, czy to w całości infrastruktury, czy te o dużej mocy, znajdują się w województwie podlaskim. Nie jest to przypadek, gdyż obszar ten jest jednym z najmniej nasyconych jeśli chodzi o gęstość stacji ładowania w Polsce – przyznaje szef Powerdot. Wśród innych „białych plam” widocznych na mapie infrastruktury, wymienić można także: województwo lubelskie, warmińsko-mazurskie czy podkarpackie. Wyjątkowo gęstą i rozwiniętą infrastrukturą wyróżniają się natomiast śląskie, mazowieckie, wielkopolskie i małopolskie.

Trudna sytuacja panuje natomiast bezpośrednio przy drogach szybkiego ruchu, gdzie stacje nie powstają ze względu na to, że do MOP-ów nie doprowadzono sieci energetycznej umożliwiającej instalację urządzeń służących do ładowania aut elektrycznych.

Więcej w kategorii

Unia bliska wprowadzeniu ceł na chińskie samochody elektryczne

Unia bliska wprowadzeniu ceł na chińskie samochody elektryczne

W głosowaniu wśród krajów Unii Europejskiej 10 z nich poparło wprowadzenie ceł ochronnych wobec chińskich pojazdów elektrycznych, 5 krajów było przeciw, a 12 wstrzymało się od głosu.

Anwim przyspiesza w segmencie ładowarek

Anwim przyspiesza w segmencie ładowarek

Właściciel sieci Moya - firma Anwim S.A, podpisała strategiczną umowę z Makro Polska w zakresie rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. W ramach współpracy w 28 lokalizacjach należących do sieci hurtowni powstanie 150 punktów ładowania.

Na stacjach Orlenu przybędzie ładowarek

Na stacjach Orlenu przybędzie ładowarek

Dyrektor biura rozwoju produktów i technologii elektromobilności w Orlenie Hubert Zdrojewski poinformował w rozmowie z agencją ISBnews, że spółka zamierza powiększyć sieć ładowania samochodów elektrycznych Orlen Charge o kilkanaście hubów ładowania w 2025 roku.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
Pozostałe aktualności
Pożar w składzie ropy na Krymie

Pożar w składzie ropy na Krymie

W nocy z niedzieli na poniedziałek zapalił się skład ropy w Teodozji. Według władz lokalnych nie było ofiar śmiertelnych ani rannych, ale ze względów bezpieczeństwa ulice w pobliżu płonącego obiektu zostały zablokowane.

ExxonMobil ostrzega przed wpływem cen ropy na wyniki trzeciego kwartału

ExxonMobil ostrzega przed wpływem cen ropy na wyniki trzeciego kwartału

Koncern ostrzega, że niższe ceny ropy naftowej mogą mieć wpływ na jego wyniki w trzecim kwartale, a strata wyniesie od 600 milionów do 1 miliarda USD.

Nowe władze w Orlen Południe

Nowe władze w Orlen Południe

Decyzją Orlen SA od 1 października 2024 roku na funkcję prezesa zarządu Orlen Południe S.A. został powołany Mikołaj Wierzbicki, a Marcin Abram został członkiem zarządu spółki.

Możliwe ożywienie głównego pola naftowego Brazylii

Możliwe ożywienie głównego pola naftowego Brazylii

Brazylijska państwowa spółka Petrobras jest bliska rozstrzygnięcia sporu podatkowego z organem regulacyjnym ANP, co pozwoli na ożywienie głębinowego pola Tupi w kraju i przywrócenie wzrostu wydobycia.

Umowa ExxonMobil ze związkami zawodowymi w rafinerii Port Jerome

Umowa ExxonMobil ze związkami zawodowymi w rafinerii Port Jerome

Jak poinformował w ubiegłym tygodniu rzecznik ExxonMobil, koncern może przystąpić do realizacji planu redukcji zatrudnienia w swojej rafinerii w północnej Francji, po uzyskaniu w tym tygodniu większościowego porozumienia ze związkami zawodowymi.

Farma wiatrowa Baltic Power połączona z lądem

Farma wiatrowa Baltic Power połączona z lądem

W okolicy Lubiatowa zakończono prace nad pierwszym z czterech odwiertów pod nadbrzeżem, plażą i dnem morza. Jak podał Orlen w komunikacie, ten element inwestycji umożliwi połączenie morskiej farmy wiatrowej Baltic Power z lądową stacją odbiorczą.