MOYA stacje paliw dopasowane do Twoich potrzeb!

Wyższe cła na pojazdy elektryczne z Chin już obowiązują

Komisja Europejska zdecydowała o nałożeniu od środy ceł na import pojazdów elektrycznych z Chin po tym, jak rozmowy między Brukselą a Pekinem nie przyniosły polubownego rozwiązania sporu handlowego.

Według Komisji, która zarządza sporami handlowymi w imieniu 27 państw członkowskich UE, sprzedaż samochodów elektrycznych wyprodukowanych w Chinach wzrosła z 3,9 proc. rynku pojazdów elektrycznych w 2020 r. do 25 proc. do września 2023 r., częściowo z powodu niesprawiedliwego zaniżania cen. 

Komisja twierdzi, że Chiny zwiększyły swój udział w rynku UE dzięki dotacjom w całym łańcuchu produkcyjnym. Obejmowały one zarówno tanie grunty pod fabryki zapewniane przez lokalne władze, jak i dostawy litu i baterii po obniżonych cenach od przedsiębiorstw państwowych, ulgi podatkowe i łatwe finansowanie z banków kontrolowanych przez państwo.

Agencja Associated Press przypomniała, że pojazdy elektryczne stały się głównym punktem zapalnym w sporze handlowym dotyczącym wpływu chińskich subsydiów rządowych na rynki europejskie. We wtorek wiceprzewodniczący wykonawczy Komisji Europejskiej Valdis Dombrovskis powiedział, że UE stanęło w obronie uczciwych praktyk rynkowych i europejskiej bazy przemysłowej.

Dombrovskis dodał, że UE pozostaje otwarta na możliwe alternatywne rozwiązanie, które byłoby skuteczne w rozwiązywaniu problemów. Na ten moment cła pozostaną w mocy przez pięć lat, chyba że zostanie znalezione polubowne rozwiązanie.

Cła nałożone na chińskich producentów wyniosą 17 proc. na samochody wyprodukowane przez BYD, 18,8 proc. na te wyprodukowane przez Geely i 35,3 proc. na pojazdy eksportowane przez chińskie państwowe SAIC. Inni producenci pojazdów elektrycznych w Chinach, w tym zachodnie firmy, takie jak Volkswagen i BMW, podlegaliby cłu w wysokości 20,7 proc.. Komisja ustaliła dla Tesli stawkę „indywidualnie obliczoną” na poziomie 7,8 proc.

Więcej w kategorii

Nie hamuje sprzedaż pojazdów na prąd

Nie hamuje sprzedaż pojazdów na prąd

Do końca października 2024 r. w Polsce zarejestrowano ponad 76,2 tys. osobowych i użytkowych samochodów zasilanych wyłącznie energią elektryczną. Dziennik „Puls Biznesu” zauważa, że choć tymczasowo zabrakło w Polsce zachęt zakupowych, to widać ciągły przyrost liczby aut na prąd.

Dopłaty w nowym programie Mój elektryk 2.0

Dopłaty w nowym programie Mój elektryk 2.0

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaprezentował w poniedziałek projekt nowego programu „Mój elektryk 2.0”, który będzie dysponował budżetem w wysokości 1,6 miliarda złotych i obejmie osoby fizyczne oraz przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Ładowarek przybywa, ale są białe plamy

Ładowarek przybywa, ale są białe plamy

Niebawem w polskiej sieci stacji ładowania aut elektrycznych będzie funkcjonowało 10 tys. punktów, ale nie rozwija się ona równomiernie – podaje „Puls Biznesu”.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
Pozostałe aktualności
Węgry nie znalazły jeszcze zastępstwa dla ropy z Rosji

Węgry nie znalazły jeszcze zastępstwa dla ropy z Rosji

Koncern MOL chce w dalszym ciągu dostarczać do swoich zakładów ropę z Federacji Rosyjskiej rurociągiem „Przyjaźń”, gdyż nie może jej zastąpić innymi alternatywnymi gatunkami.

Sekretarz generalny OPEC nazwał ropę naftową darem Boga

Sekretarz generalny OPEC nazwał ropę naftową darem Boga

Kierujący pracami OPEC Haitham al-Ghais przemawiając na szczycie klimatycznym ONZ COP29 w Baku powiedział, że ropa i gaz „są naprawdę darem Boga”, a negocjacje klimatyczne powinny skupiać się na redukcji emisji, a nie na wyborze źródeł energii, podaje agencja Reutera.

Import paliwa lotniczego z Indii do Azji wzrośnie

Import paliwa lotniczego z Indii do Azji wzrośnie

Według źródeł branżowych i danych z monitoringu statków, import paliwa lotniczego z Indii do Azji ma w listopadzie osiągnąć najwyższy poziom od wielu lat, tuż przed szczytem popytu zimowego po tym, jak przerwy w pracy rafinerii i mniejszy eksport z Chin ograniczyły dostawy.

Sinochem nie może sprzedać upadłych rafinerii

Sinochem nie może sprzedać upadłych rafinerii

Grupa Sinochem może utrzymać upadłe rafinerie zlokalizowane we wschodnich Chinach – Changyi Petrochemical Group, Huaxing Petrochemical Group i Zhenghe Group. Oferty sprzedaży nie wzbudziły dużego zainteresowania ze strony innych firm.

Więcej ropy i benzyny w amerykańskich magazynach

Więcej ropy i benzyny w amerykańskich magazynach

Departament Energii USA poinformował, że w tygodniu kończącym się 15 listopada wzrosły zapasy ropy naftowej i benzyny w USA, a spadły zapasy destylatów.

Eksport kurdyjskiej ropy ma powrócić w 2025 r.

Eksport kurdyjskiej ropy ma powrócić w 2025 r.

Po raz kolejny pojawia się informacja, że ropa naftowa z Kurdystanu może powrócić na rynek w przyszłym roku. Ma się to stać kiedy regionalny rząd Kurdystanu i centralny rząd Iraku w Bagdadzie uzgodnią nową umowę o podziale produkcji, satysfakcjonującą obie strony.