Nowy numer magazynu „Na Stacji Paliw”

Wyższe cła na pojazdy elektryczne z Chin już obowiązują

Komisja Europejska zdecydowała o nałożeniu od środy ceł na import pojazdów elektrycznych z Chin po tym, jak rozmowy między Brukselą a Pekinem nie przyniosły polubownego rozwiązania sporu handlowego.

Według Komisji, która zarządza sporami handlowymi w imieniu 27 państw członkowskich UE, sprzedaż samochodów elektrycznych wyprodukowanych w Chinach wzrosła z 3,9 proc. rynku pojazdów elektrycznych w 2020 r. do 25 proc. do września 2023 r., częściowo z powodu niesprawiedliwego zaniżania cen. 

Komisja twierdzi, że Chiny zwiększyły swój udział w rynku UE dzięki dotacjom w całym łańcuchu produkcyjnym. Obejmowały one zarówno tanie grunty pod fabryki zapewniane przez lokalne władze, jak i dostawy litu i baterii po obniżonych cenach od przedsiębiorstw państwowych, ulgi podatkowe i łatwe finansowanie z banków kontrolowanych przez państwo.

Agencja Associated Press przypomniała, że pojazdy elektryczne stały się głównym punktem zapalnym w sporze handlowym dotyczącym wpływu chińskich subsydiów rządowych na rynki europejskie. We wtorek wiceprzewodniczący wykonawczy Komisji Europejskiej Valdis Dombrovskis powiedział, że UE stanęło w obronie uczciwych praktyk rynkowych i europejskiej bazy przemysłowej.

Dombrovskis dodał, że UE pozostaje otwarta na możliwe alternatywne rozwiązanie, które byłoby skuteczne w rozwiązywaniu problemów. Na ten moment cła pozostaną w mocy przez pięć lat, chyba że zostanie znalezione polubowne rozwiązanie.

Cła nałożone na chińskich producentów wyniosą 17 proc. na samochody wyprodukowane przez BYD, 18,8 proc. na te wyprodukowane przez Geely i 35,3 proc. na pojazdy eksportowane przez chińskie państwowe SAIC. Inni producenci pojazdów elektrycznych w Chinach, w tym zachodnie firmy, takie jak Volkswagen i BMW, podlegaliby cłu w wysokości 20,7 proc.. Komisja ustaliła dla Tesli stawkę „indywidualnie obliczoną” na poziomie 7,8 proc.

Więcej w kategorii

W Paryżu stację paliw zamieniono na punkt ładowania

W Paryżu stację paliw zamieniono na punkt ładowania

W ubiegłym tygodniu w Porte de Saint-Ouen w Paryżu otwarto pierwszą w pełni elektryczną stację paliw.

Program Mój elektryk 2.0 krytykowany przez branżę

Program Mój elektryk 2.0 krytykowany przez branżę

Program, który ma ruszyć od przyszłego roku, zakłada dofinansowanie w wysokości nawet 40 tys. zł do zakupu auta elektrycznego. Zdaniem branży wsparcie zakupu e-aut jest oderwane od realiów rynkowych.

Skokowo wzrośnie liczba punktów ładowania

Skokowo wzrośnie liczba punktów ładowania

Na koniec 2024 r. liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych w Polsce wyniesie ok. 8,6 tys., a rok później w kraju ma być ich 13 tys. - przewiduje Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM).

Przyłączenie punktów ładowania aut elektrycznych będzie łatwiejsze

Przyłączenie punktów ładowania aut elektrycznych będzie łatwiejsze

Energa-Operator, spółka zależna Energi z Grupy Orlen poinformowała, że uzyskała z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) 120 mln zł na modernizację sieci elektroenergetycznej. Pozwoli to na przyłączenie do niej szybkich punktów ładowania pojazdów elektrycznych.