Zamów RAPORT- Polski Rynek Paliw 2023-2024

Duże miasta kupią tylko autobusy zeroemisyjne

Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych przeszedł w czwartek pozytywnie przez drugie czytanie w połączonych komisjach sejmowych.

Jak podała Polska Agencja Prasowa, Komisje Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej zaakceptowały projekt, uwzględniając część poprawek, m.in. umożliwienia dyrektorom parków narodowych podejmowania decyzji o dopuszczeniu pojazdów zeroemisyjnych do działalności edukacyjnej i turystycznej w tych obszarach. Jednym z przykładów jest dopuszczenie elektrycznych środków transportu na trasie do Morskiego Oka.

Projekt ustawy wprowadza również obowiązek tworzenia stref czystego transportu w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, w których dochodzi do przekroczenia dopuszczalnych poziomów zanieczyszczeń powietrza, szczególnie dwutlenku azotu. Wymogi te są szczególnie istotne w kontekście miast takich jak Warszawa, Kraków, Wrocław i Katowice, gdzie odnotowano przekroczenia średniorocznych norm jakości powietrza.

Ponadto, ustawa przewiduje, że od 2026 roku miasta te będą zobowiązane do zakupu wyłącznie zeroemisyjnych autobusów. Samorządy będą miały 16 lat na pełną wymianę floty autobusowej, obecnie koszty tej zmiany są szacowane na 25,7 miliarda złotych.

Przedstawiciele Związku Miast Polskich podkreślili, że wiele miast nie posiada jeszcze żadnych zeroemisyjnych autobusów, a koszt zakupu nowych pojazdów jest wielokrotnie wyższy niż w przypadku tradycyjnych.

Więcej w kategorii

Zatwierdzono program finasowania samochodów elektrycznych w Polsce

Zatwierdzono program finasowania samochodów elektrycznych w Polsce

Brak wsparcia dla firm przy zakupie auta elektrycznego jest coraz bardziej widoczny w statystykach, bowiem w listopadzie liczba rejestracji takich samochodów spadła o 40 proc. Ta sytuacja może się jednak zmienić.

W Paryżu stację paliw zamieniono na punkt ładowania

W Paryżu stację paliw zamieniono na punkt ładowania

W ubiegłym tygodniu w Porte de Saint-Ouen w Paryżu otwarto pierwszą w pełni elektryczną stację paliw.

Program Mój elektryk 2.0 krytykowany przez branżę

Program Mój elektryk 2.0 krytykowany przez branżę

Program, który ma ruszyć od przyszłego roku, zakłada dofinansowanie w wysokości nawet 40 tys. zł do zakupu auta elektrycznego. Zdaniem branży wsparcie zakupu e-aut jest oderwane od realiów rynkowych.

Skokowo wzrośnie liczba punktów ładowania

Skokowo wzrośnie liczba punktów ładowania

Na koniec 2024 r. liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych w Polsce wyniesie ok. 8,6 tys., a rok później w kraju ma być ich 13 tys. - przewiduje Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM).