Shell Franczyza

Zbyt kosztowna produkcja zielonego wodoru w Polsce

Choć pierwsze instalacje do produkcji zielonego wodoru w Polsce już działają, to rozwój tego sektora wymaga znacznego wsparcia regulacyjnego i finansowego.

W „Rzeczpospolitej” czytamy, że na wysokie koszty oraz niepewność legislacyjną wskazują zarówno Orlen, jak i Grupa Polsat Plus, które jako jedne z pierwszych rozpoczęły inwestycje w tym obszarze.

Orlen zainwestował w produkcję wodoru jakości automotive, rozwijając HUB-y we Włocławku i Trzebini. W ubiegłym roku sprzedał ponad 100 ton tego paliwa, a do 2035 roku planuje przeznaczyć na inwestycje wodorowe ponad 10 mld zł. W przyszłości zamierza wykorzystać wodór w transporcie lotniczym i dekarbonizacji własnych zakładów przemysłowych. Kluczowym projektem koncernu jest program Clean Cities, mający na celu rozwój pełnej infrastruktury produkcji i tankowania wodoru.

Z kolei Grupa Polsat Plus prowadzi produkcję zielonego wodoru w Elektrowni Konin. Instalacja PEM o mocy 2,5 MW już dostarcza paliwo do stacji tankowania w sześciu polskich miastach. Firma deklaruje, że tempo inwestycji będzie dostosowywać do popytu, a w przyszłości rozważa szersze zastosowanie wodoru poza transportem.

Zarówno Orlen, jak i Grupa Polsat Plus podkreślają, że niezbędne jest wsparcie państwa. Orlen apeluje o krajową aukcję wodorową, ulgi dystrybucyjne i subsydia dla transportu wykorzystującego wodór. Pozostałe duże firmy, takie jak Enea, KGHM czy Azoty, analizują możliwość wejścia na rynek, lecz obecnie nie posiadają własnych instalacji. Polenergia rozwija dwa projekty wodorowe, ale ich realizacja zależy od finansowania. Z kolei Unimot na razie nie planuje inwestycji w zielony wodór, wskazując na brak opłacalności jego produkcji w porównaniu do paliw konwencjonalnych.

Tematom paliw alternatywnych w transporcie drogowym poświęcony będzie II panel konferencji na Spotkaniu Polski Rynek Biopaliw, jakie odbędzie się we Wrocławiu w dniach 9-10 kwietnia 2025 r. Prezentację dotyczącą łańcucha wartości zielonego wodoru Grupy Polsat Plus i ZE PAK wygłosi Maciej Koński, Wiceprezes Zarządu ZE PAK S.A.

Więcej w kategorii

Promocja cenowa na tankowanie znów sparaliżowała ruch w mieście

Promocja cenowa na tankowanie znów sparaliżowała ruch w mieście

W pierwszy dzień wiosny można było skorzystać z oferty sieci AVIA i taniej zatankować samochód na stacji przy ul. Żywieckiej w Bielsku-Białej. Atrakcyjna cena spowodowała, że po paliwo kierowcy stanęli w kolejce tak długiej, że sparaliżowali ruch w części miasta.

Potrzebna spójna strategia transportowa i energetyczna

Potrzebna spójna strategia transportowa i energetyczna

W pierwszym dniu organizowanego przez Polską Organizację Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) Kongresu Paliwowego 2025, przedstawiciele dwunastu środkowoeuropejskich i krajowych organizacji zrzeszających firmy z sektora paliwowego i transportowo-motoryzacyjnego podpisali wspólny apel, który skierowali do Komisji Europejskiej.

Polska bez rosyjskich paliw - konsumpcja rośnie, ceny spadają

Polska bez rosyjskich paliw - konsumpcja rośnie, ceny spadają

Z najnowszego raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) za 2024 rok wynika, że Polska skutecznie uniezależniła się od dostaw paliw i ropy z Rosji. Miniony rok przyniósł spadek cen paliw na stacjach, a popyt na benzynę wzrósł.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym otrzymywania newslettera.
  • Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą jedynie podmioty, z którymi Information Market S.A. zawarł umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu wypisania się przez Panią/Pana z newslettera, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych do czasu cofnięcia zgody na kontakt danym kanałem komunikacji.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu otrzymywania newslettera oraz w celach marketingowych, jeśli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na kontakt w celach marketingowych danym kanałem komunikacji.

XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw