Shell Franczyza

Myjnie samochodowe na stacjach paliw

Chcesz otworzyć na swojej stacji myjnię samochodową, ale nie wiesz, jaka jest aktualna oferta? Zastanawiasz się, czy Ci się to opłaci? Stacje w okolicy otwierają myjnie – tylko czemu? Na wszystkie te pytania, oraz wiele innych, odpowiedzi znajdziesz w najnowszym tekście e-petrol.pl.

Rynek myjni samochodowych w Polsce rozwija się bardzo prężnie. Samochodów na drogach przybywa, a wraz ze wzrostem ich liczby rośnie także rynek myjni. Umycie samochodu nie stwarza większych trudności. Możemy go umyć samodzielnie, jak również zlecić jego umycie specjalizującym się w tego rodzaju usługach firmom.

Decydując się na samodzielne mycie swego pojazdu musimy wziąć pod uwagę aspekt ekologiczny, bowiem środki myjące oraz detergenty, których używamy zwykle mają negatywny wpływ na środowisko naturalne. Ważny jest więc środek chemiczny, którego użyjemy, jak również preparaty służące do pielęgnacji karoserii, poza tym zdecydowana większość Urzędów Miast i Gmin wydała regulacje prawne, które zabraniają mycia aut w miejscach, które nie są do tego przystosowane. Warunkiem obligatoryjnym jest odprowadzenie chemikaliów do kanalizacji, niedopuszczalne jest natomiast przedostanie się ich do gleby, zbiorników wodnych czy kanalizacji deszczowej. Za złamanie tego przepisu grozi kara grzywny. Wiele osób decyduje się więc na mycie samochodu w odpowiednio przystosowanym do tego miejscu - korzysta z usług myjni.

Rodzaje myjni


Myjnie automatyczne


Zaletą takiego mycia jest szybkość działania. Samochód myty jest przez automaty. Doświadczeni pracownicy myjni dobierają odpowiednie preparaty i program, który będzie zgodny z naszym życzeniem oraz wymaganiami. Samochód myty jest przez obracające się szczotki, może się więc zdarzyć np. uszkodzenie lakieru. Cena usługi zależy oczywiście od jej zakresu (mycie, woskowanie, czyszczenie wnętrza). Myjnie automatyczne można podzielić na tunelowe i portalowe. Różnią się one konstrukcją i niektórymi rozwiązaniami technicznymi.

Myjnie tunelowe

Z wyglądu przypominają rodzaj tunelu, stąd ich nazwa. Składają się z bramy wjazdowej, modułu szczotkowego, bramek chemicznych i płuczących oraz suszarek. Pojazd wprowadzany jest w specjalnie oznaczone miejsce, gdzie przednie koła znajdują się na specjalnej taśmie, która jest ruchoma i stale się przsuwa. Dzięki takiemu rozwiązaniu cały pojazd zostaje „przesuniety” przez całą długość tunelu, w którym znajdują się poszczególne moduły realizujące proces mycia: mycie wodą pod wysokim ciśnieniem, nanoszenie środków chemicznych, szczotkowanie, płukanie, woskowanie, suszenie. Myjnia jest całkowicie zautomatyzowana, a do dyspozycji mamy kilkanaście programów, które różnią się między sobą m.in. ilością i rodzajem użytych środków chemicznych oraz czasem trwania. Myjnia tunelowa cieszy się dużą przepustowością, jej wydajność wynosi 30-120 pojazdów na godzinę.

Myjnie portalowe

Ten typ myjni jest niezwykle powszechny, wyglądem przypomina bramę. Najczęściej instalowane są przy stacjach benzynowych oraz hipermarketach. Pojazd wprowadzany jest na stanowisko mycia, a cała konstrukcja (na której zamontowane są szczotki) przesuwając się po prowadnicach realizuje proces mycia samochodu. Wybierając odpowiedni program mamy możliwość użycia środków spieniających, konserwujących, nabłyszczających, a także szereg opcji dodatkowych.
Myjnie jednoportalowe, wydajność: 8-16 pojazdów na godzinę.
Myjnie dwuportalowe, wydajność: 9-24 pojazdów na godzinę.
Myjnie portalowe do mycia samochodów ciężarowych i autobusów, wydajność: 6-10 pojazdów na godzinę.
Myjnie przejazdowe do mycia autobusów, wydajność: 20-40 pojazdów na godzinę.

Myjnie ręczne

Metoda bardzo tradycyjna. Ręczne mycie zwykle jest bardzo dokładne. Pracownik myjni dociera do wszystkich zakamarków. Proces mycia jest na bieżąco kontrolowany przez człowieka, który decyduje o doborze środków myjących i pielęgnujących. Dodatkowo istnieje możliwość wyczyszczenia pojazdu wewnątrz i skorzystania z odkurzacza. Mycie ręczne może odbywać się przy pomocy gąbki czy szczotki. Coraz większą popularnością cieszy się tzw. mycie bezdotykowe.

Myjnie bezdotykowe

Cieszą się one coraz większą popularnością. Proces mycia, jego czas zależy od nas samych. Są to myjnie samoobsługowe, w których kierowca sam myje samochód w opłaconym przez siebie czasie. Do dyspozycji mamy wysokociśnieniową myjkę lub lancę zakończoną szczotką, która pozwala pod dużym ciśnieniem umyć, a następnie spłukać samochód. Czynnikiem myjącym jest specjalny proszek lub środki chemiczne dozowane automatycznie. Do dyspozycji jest kilka opcji mycia, np. nanoszenie środka myjącego, płukanie ciepłą wodą, nanoszenie środka nabłyszczającego. Metoda ta nie jest zalecana przy ujemnych temperaturach powietrza, ponieważ nie ma możliwości osuszenia pojazdu. Zaletą jest jednak możliwość szybkiego i taniego umycia samochodu.

Myjnie ciśnieniowe, wydajność na stanowisku: do 6 pojazdów na godzinę.

Lokalizacja myjni

W miastach częściej spotyka się na stacjach paliw myjnie szczotkowe jedno- lub dwu- portalowe oraz ciśnieniowe (bezdotykowe) dwu- lub trzy- stanowiskowe. Myjnie znajdujące się tuż obok supermarketów najczęściej charakteryzują się dużą wydajnością. Najwłaściwszym rozwiązaniem jest więc myjnia tunelowa lub sześciu- lub siedmio- stanowiskowe centrum mycia ciśnieniowego. Coraz więcej stacji paliw decyduje się na rozszerzanie oferty. Na przykład posiadając myjnię portalową dobudowują dwa lub trzy stanowiska ciśnieniowe. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, nie wszyscy klienci chcą bowiem myć samochody myjniami portalowymi, twierdzą, że te rysują lakier. Ale i nie wszyscy chcą myć ciśnieniowo, wola poczekać aż myjnia portalowa zrobi to za nich. Poza miastami przy ruchliwych drogach, spotkać można raczej jednostanowiskowe myjnie ciśnieniowe i myjnie samochodów ciężarowych.

Koszt wybudowania myjni

Najtańsze są myjnie ciśnieniowe. Nie wymagają budowy hali myjni i pomieszczenia technicznego. Wystarczy przygotować płytę podłogową, podjazdy, przyłącza i odpływ ścieków. Koszt myjni z wiatą zależy od przyjętych rozwiązań technicznych, ilości stanowisk, programów mycia, itp.

Myjnia ciśnieniowa, dwu- stanowiskowa zadaszona, z czterema programami mycia kosztuje ok. 40 000 EUR netto.

Myjnie portalowe to koszt od 40 000 EUR netto wzwyż.

Myjnie tunelowe z transportem długości ok. 18-20 metrów to koszt od 100 000 EUR netto wzwyż.

Do kosztów związanych z budową myjni automatycznych trzeba doliczyć kwotę związaną z budową hali myjni, pomieszczenia technicznego, bram, instalacji, podjazdów, przyłączy, odprowadzenia ścieków i in.

Montaż myjni portalowej to praca na ok. 10 dni, tunelowej ok. 20 dni, ciśnieniowej – od jednego dnia do 2 tygodni (wszystko zależy od wyposażenia).

Prognozy na przyszłość

Czasy, kiedy można było zauważyć właścicieli aut z wiaderkami i gąbkami, którzy czyścili swoje pojazdy, powoli już mijają. Wielu kierowców jednak lubi ręcznie myć samochód. Dla takich osób ważna jest dokładność mycia, dlatego chętnie korzystają z usług myjni samoobsługowych. Firmy sprzedające myjnie twierdzą, że zapotrzebowanie na ich produkty ciągle wzrasta. Wynika to z faktu, że wielu właścicieli myjni, mając złe doświadczenie z używanymi myjniami sprowadzanymi z zagranicy, decyduje się na wymianę ich na nowoczesne rozwiązania. “Rynek myjni w Polsce nie jest jeszcze nasycony” - zgodnie twierdzą producenci.

W ostatnich latach nastąpił dynamiczny wzrost zainteresowania samoobsługowymi myjniami bezdotykowymi. Wynika to z ich nowoczesności technologicznej, w połączeniu z ekonomicznością. Koszt tego rodzaju usługi jest 40-60 proc. niższy niż w przypadku myjni szczotkowej. Zaobserwować można również duże zainteresowanie myjniami ciśnieniowym oraz urządzeniami do mycia samochodów ciężarowych i autobusów. Pojazd można umyć wodą z dodatkiem płynu, szamponu zmiękczającego wodę, coraz częściej jednak wybieramy kompleksową usługę pielęgnacyjną w wyspecjalizowanym salonie, w którym samochód poddany jest zabiegom pielęgnacyjnym.

Dziękujemy firmom: Corrimex, Sultof Sp. j., Rohe Polska Sp. z o.o., Hydropress, Karcher Sp. z o.o., BKF Myjnie Bezdotykowe Sp. z o.o., Novo Nord sp. z o.o. za pomoc przy realizacji artykułu.

Więcej w kategorii

Orlen Paczka z rekordowymi wynikami

Orlen Paczka z rekordowymi wynikami

Spółka Orlen Paczka odnotowuje wyraźny wzrost – w pierwszym kwartale 2025 roku wolumen przesyłek wzrósł o 96 proc., a liczba klientów korzystających z automatów paczkowych zwiększyła się o 90 proc.

Orlen wspiera kształcenie przyszłych inżynierów

Orlen wspiera kształcenie przyszłych inżynierów

Grupa Orlen poinformowała, że we jej spółka Orlen Południe współpracy z Politechniką Śląską i zainicjowała nowy kierunek studiów „Zrównoważona konsumpcja i produkcja”, który ma na celu kształcenie przyszłych specjalistów w obszarze zrównoważonego rozwoju.

Nowe warunki przetargowe dla MOP-ów

Nowe warunki przetargowe dla MOP-ów

Oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Lublinie i Warszawie ogłosiły nowe warunki postępowań przetargowych na dzierżawę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) przy S7 i A2.

Miliardy strat wskutek błędnych decyzji

Miliardy strat wskutek błędnych decyzji

Orlen poinformował, że przeprowadził już blisko 120 kontroli i audytów, których celem jest weryfikacji nieprawidłowości w funkcjonowaniu Grupy w okresie od stycznia 2016 do lutego 2024 roku. Spółka podała, że składa kolejne wnioski do prokuratury.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym otrzymywania newslettera.
  • Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą jedynie podmioty, z którymi Information Market S.A. zawarł umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu wypisania się przez Panią/Pana z newslettera, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych do czasu cofnięcia zgody na kontakt danym kanałem komunikacji.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu otrzymywania newslettera oraz w celach marketingowych, jeśli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na kontakt w celach marketingowych danym kanałem komunikacji.

XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw
Pozostałe aktualności
Biopaliwa zagrażają światowemu rynkowi kukurydzy

Biopaliwa zagrażają światowemu rynkowi kukurydzy

Brazylia przetwarza więcej kukurydzy na paliwo niż kiedykolwiek wcześniej, co powoduje wzrost cen i sprawia, że eksport drugiego co do wielkości dostawcy tego ziarna na świecie staje się bardziej niepewny.

UE bada oszustwa dotyczące certyfikacji biopaliw

UE bada oszustwa dotyczące certyfikacji biopaliw

W ostatnich dniach pojawiły się doniesienia, że Unia Europejska planuje zawiesić uznawanie certyfikacji ISCC w zakresie biopaliw odpadowych.

Kazachstan zwiększa produkcję ropy do nowego rekordu

Kazachstan zwiększa produkcję ropy do nowego rekordu

Agencja Reutera podała, że Kazachstan w ubiegłym miesiącu zwiększył produkcję ropy naftowej, pobijając nowy rekord, choć jego limit w ramach w OPEC+ jest znacznie niższy od tego poziomu.

Niski poziom wody utrudnia żeglugę po Renie w Niemczech

Niski poziom wody utrudnia żeglugę po Renie w Niemczech

Z powodu suszy żegluga statków towarowych po rzece Ren w Niemczech z pełnym ładunkiem stała się niemożliwa, a do zwykłych stawek frachtowych doliczane są opłaty dodatkowe, poinformowano we wtorek.

Przedstawiciele krajów OPEC+ spotkają się 3 kwietnia

Przedstawiciele krajów OPEC+ spotkają się 3 kwietnia

Osiem państw eksportujących ropę naftową zrzeszonych w OPEC+ spotka się 3 kwietnia, natomiast dwa dni później odbędzie się planowane posiedzenie Wspólnego Ministerialnego Komitetu Monitorującego (JMMC) OPEC+.

Varo kupuje Preem

Varo kupuje Preem

Varo Energy, wspierane przez fundusz private equity Carlyle Group i największego na świecie tradera surowcowego Vitol poinformowały, że zgodziły się kupić aktywa szwedzkiej firmy naftowej Preem, stawiając na rosnący popyt na biopaliwa.