Get ready for a landmark event in the liquid gas industry!

Papierosy i alkohol - zwiększenie zysków stacji paliw

Sprzedaż używek jest bardzo dochodowa - alkohol stanowi 29 proc. sprzedanych produktów FMCG w sklepie na stacji paliw (skrót od ang. Fast Moving Consumer Goods - produkty szybko rotujące, szybko zbywalne), tylko procent mniej ma sprzedaż papierosów - 28 proc. Z najnowszego artykułu e-petrol.pl dowiesz się, jak skutecznie sprzedawać te towary w swoim sklepie przystacyjnym, by zauważyć poprawę wyniku finansowego.

Dla stacji benzynowych rozwój oferty pozapaliwowej to istotny element budowania przewagi konkurencyjnej. W sklepach na stacjach klienci dokonują zakupów przy okazji tankowania samochodu. Jednak podstawową rolę w skutecznej sprzedaży gra merchandising, czyli działania polegające na odpowiednim ustawieniu towaru na półkach, w tym przypadku alkoholu i papierosów, oraz stworzeniu atmosfery sprzyjającej zakupom. Towar wyeksponowany we właściwy sposób zachęca do zakupów.

Klient zawsze mile widziany

O asortymencie zawsze współdecyduje konsument, nie może więc zabraknąć używek, o które często pytają klienci. Posiadanie w sprzedaży droższych papierosów, nawet tych nieco wolniej sprzedających się, przyciąga do sklepu bogatszych konsumentów, którzy przy okazji kupują także inne produkty z wyższej półki. W takiej sytuacji warto zamówić nową markę - chociażby dla pojedynczych klientów. Kupujący chce w szybki i łatwy sposób odnaleźć na półce poszukiwany przez siebie produkt. Chce wyjść ze sklepu z poczuciem satysfakcji oraz zaoszczędzonego czasu.

Podobnie jest z alkoholami. Wielu ludzi, z różnych powodów, nie może pozwolić sobie na picie alkoholu w środku tygodnia. Dlatego też zwiększoną sprzedaż alkoholi, ale też  papierosów, na stacjach benzynowych można zaobserwować w czasie weekendów i innych dni wolnych, kiedy można się rozluźnić i odpocząć po pracy. Niemałe znaczenie ma też pora dnia - zwiększona sprzedaż występuje w godzinach nocnych.

Niezastąpione piwo

Spożycie piwa rośnie, zmieniają się jednak nawyki konsumpcyjne. Obecnie najlepiej rozwija się segment piw typu full light (napoje o mniejszej zawartości alkoholu), m.in. w związku ze zmianą upodobań smakowych amatorów "małego jasnego". Zainteresowaniem cieszą się piwa droższe, a picie konkretnych marek zaczęło się łączyć z poczuciem prestiżu, stało się elementem stylu życia, szczególnie wśród osób młodych.

Jeśli chodzi trendy w zakresie opakowań, coraz większym powodzeniem cieszą się puszki, które są wygodne. Dobrze sprzedają się tzw. „wielopaki" (kilka zapakowanych oryginalnie butelek lub puszek z piwem), zwłaszcza na stacjach zlokalizowanych na zachodniej ścianie Polski. Często z ich sprzedażą łączy się jakiś element promocyjny, np. dodatek piłkarski gratis. Takie „4-6 paki" najlepiej jest ulokować na podestach w miejscach widocznych i łatwo dostępnych dla klienta. Są to najczęściej tzw. „strefy promocyjne".

Ekspozycja - „strefa przykasowa" i „zakasowa"

Towar umieszczony w tzw. „strefie przykasowej" i „zakasowej" może generować do 80 proc. sprzedaży sklepu na stacji paliw. Jest to najlepsze miejsce do ekspozycji najczęściej sprzedających się produktów, a więc towarów takich jak: piwa, wódki, papierosy, jak również napoje, słodycze, gumy do żucia czy oferta z zakresu tzw. "małej gastronomii": hot-dogi, kawa. Niezwykle ważna jest więc odpowiednia ekspozycja towaru.

Sklepy przy stacjach dysponują jednak bardzo ograniczoną powierzchnią i to zobowiązuje do bardzo szczegółowej analizy sprzedawanych produktów, a tym samym na miejsce na półce mogą liczyć tylko produkty o szybkiej rotacji.

Papierosy i alkohol - zwiększenie zysków stacji paliw
Produkty tytoniowe

Uporządkowanie asortymentu według kategorii ułatwia klientom orientację. Papierosy i inne wyroby tytoniowe powinny być ustawione w sklepie w jednym miejscu. Produkty tytoniowe są kupowane często, a więc umieszczenie ich w strefie kasy ułatwia pracę sprzedawcom i usprawnia obsługę.

Przy sprzedaży papierosów istotne jest, by asortyment był prawidłowo dobrany do potrzeb klienta. Warto na bieżąco sprawdzać czy dysponujemy odpowiednim zapasem produktów i wyróżnić produkty objęte promocjami czy konkursami, ponieważ cieszą się one dużym zainteresowaniem.

Papierosy należy ustawić biorąc pod uwagę kilka zasad: kolorystyka pudełek powinna się ostro odcinać od opakowań stojących obok. Opakowania trzeba ustawić logiem, nazwą do kupującego i koniecznie wyraźnie podzielić je ze względu na marki. Jeśli ułoży się papierosy w ten sposób, konsument szybciej odnajdzie swoją ulubioną markę, a przecież zależy mu na oszczędności czasu.

Jakie meble wybrać? Poleca się tzw. szafy ekspozycyjne: część górna to gablota, w której eksponowany jest towar, natomiast część dolna - tuż przy ziemi, niewidoczna dla kupującego - to zamykana szafka, w której umieszcza się droższe produkty. Uniemożliwia to kradzież papierosów czy alkoholu, porządkuje asortyment, grupuje w jednym miejscu produkty z danej kategorii, np. kartony papierosów. Takie rozwiązanie usprawnia sprzedaż i pełni rolę podręcznego magazynku.

Zasady ustawienia alkoholi

Najważniejszy jest odpowiedni podział alkoholi. Stosuje się ustawienie według segmentów lub podkategorii na: wysokoprocentowe (wódkę, likiery), niskoprocentowe (wina, wermuty, piwa). Każdy z tych segmentów można podzielić na rodzaj, pojemność, cenę oraz oczywiście markę.

Pozostałe ważne zasady:

- ustawienie asortymentu powinno uwzględniać cenę produktu (im droższy produkt, tym ustawiony na wyższej półce, jak również cena powinna rosnąć z lewej do prawej strony).

- opakowania mniejsze powinny znajdować się niżej, a większe wyżej (na ostatniej półce, jest miejsce by eksponować produkty o niestandardowej wielkości, np. bardzo duże whisky czy szampany)

- ustawienie powinno czytelnie wskazywać marki, tak by klienci mogli w łatwy sposób odszukać tę ulubioną. Ważne jest również, by w obrębie marki stosować zasadę naprzemienności kolorów. Segment win można eksponować według dwóch zasad: pochodzeniem wina np. chilijskie, argentyńskie, francuskie lub według podsegmentów, np. wina słodkie i stołowe lub białe i czerwone. Dodatkowo ważne jest, by ustawiać wina według wielkości opakowań oraz smaków.

Najczęstsze błędy w ekspozycji używek

Najczęstszym błędem w eksponowaniu alkoholu jest złamanie czytelnego podziału na segmenty. Błędem jest, gdy produkty o małej rotacji, posiadają tyle samo miejsca ekspozycyjnego co produkty najlepiej rotujące, np. piwa i wódki znanych marek. Kolejne niedopatrzenie ma miejsce, gdy te same produkty, ustawiane są obok siebie według pojemności opakowania np. wódki 0,2, 0,5, 1 czy 1,5 litra stoją obok siebie na półce, lub  wina stołowe zlokalizowane są na półkach bezpośrednio obok wermutów czy likierów. Powoduje to złamanie zasady ceny, co odbija się niekorzystnie na sprzedaży.


Bardzo często spotykanym błędem w eksponowaniu papierosów jest ustawianie na półce wielu paczek marki o niewielkim udziale rynkowym. Innym błędem jest przygotowanie ekspozycji z wykorzystaniem kartonowych atrap imitujących paczki. Wyglądają one mało estetycznie i wprowadzają konsumentów w błąd w przypadku wyczerpania się zapasu danego produktu. Nie należy łączyć kolorów i ustawiać obok siebie paczek papierosów o podobnej kolorystyce. Błędem jest umieszczanie papierosów w podajnikach wiszących nad ladą, ponieważ zasłaniają one całą „strefę zakasową", najatrakcyjniejsze marketingowo miejsce.

Podobnie jest z alkoholami
Cena papierosów i alkoholu

Handel papierosami jest opłacalny, mimo iż sprzedawca nie ma wpływu na marżę. W całym kraju paczka papierosów kosztuje tyle samo, również w sklepie przystacyjnym, tylko okazyjnie możemy zapłacić mniej. Producenci i importerzy, a co za tym idzie, dystrybutorzy i sprzedawcy detaliczni, są zobowiązani do oznaczania i drukowania maksymalnych cen detalicznych na pojedynczym opakowaniu papierosów. Inaczej jest w przypadku alkoholi, w tym przypadku marżę narzuca indywidualnie właściciel sklepu.

Postaw na odpowiednie meble

Miejsce, gdzie znajduje się alkohol powinno wyróżniać się, być ciekawie zaaranżowane. „Strefa zakasowa" to najlepsze miejsce do ekspozycji alkoholi.

Jest wiele mebli wykorzystywanych do ekspozycji trunków. Najlepiej dobrać je według wymogów konkretnego obiektu, na zamówienie. Ważnym aspektem jest odpowiednia nośność półek. Często w tego typu konstrukcjach łączone są elementy metalowe z płytami, drewnem czy hartowanym szkłem. Do ekspozycji asortymentu alkoholowego można wykorzystać mebel wykonany na bazie regału metalowego wyposażonego w lustro oraz panel oświetlenia. Lustro na tylnej ściance regału oraz oświetlenie powinno być zamocowane w odległości kilku centymetrów od frontu regału.
Do ekspozycji win stosuje się specjalistyczne regały z pochylonymi półkami. Butelki układane są pod odpowiednim kątem, co daje efekt leżakowania wina. Klient ma wrażenie nabywania produktu ekskluzywnego.
Drogie alkohole powinny znaleźć się w stojących samodzielnie, przeszklonych gablotach, z odpowiednio dobranym oświetleniem. Piwa i napoje powinny znaleźć się w szafach chłodniczych. Należy pamiętać, aby swoją stylistyką korespondowały one z regałami.

Promocja

Warunkiem koniecznym jest, aby promocja skierowana była do osób pełnoletnich. Wyroby tytoniowe i alkoholowe dają ograniczone możliwości w zakresie komunikacji z rynkiem. Po wprowadzeniu zakazu reklamy tych wyrobów w mediach, do klienta trzeba dotrzeć na poziomie samego sklepu: przez podajniki na papierosy, tacki na pieniądze, itp. Musi widnieć na nich ostrzeżenie o szkodliwości palenia i dane na temat zawartości substancji smolistych i nikotyny w przypadku marki papierosów. Poza tym należy pamiętać, że promocja tzw. alkoholi twardych może być przeprowadzana tylko w sklepie, nie może być widoczna na zewnątrz (np. plakaty, banery).

Najlepszym narzędziem marketingowym w przypadku papierosów to odpowiednia ekspozycja produktów w miejscu sprzedaży - „strefa kasy". Dzięki temu sprzedawca może też kontrolować sprzedaż papierosów, uniemożliwiając dostęp do nich osobom nieletnim oraz zapobiegając kradzieżom. Skuteczną formą promocji tych towarów są także konkursy dla konsumentów lub bezpośrednie polecenie towarów przez sprzedawcę.

Dziękujemy następującym firmom za pomoc w przygotowaniu tekstu: Constans M, Fabryka Mebli EMKA, MODERN-EXPO S.A., Nielsen, Philip Morris Polska, stacje paliw.

Więcej w kategorii

Miliardy strat wskutek błędnych decyzji

Miliardy strat wskutek błędnych decyzji

Orlen poinformował, że przeprowadził już blisko 120 kontroli i audytów, których celem jest weryfikacji nieprawidłowości w funkcjonowaniu Grupy w okresie od stycznia 2016 do lutego 2024 roku. Spółka podała, że składa kolejne wnioski do prokuratury.

Trwają rozmowy pomiędzy Grupą Azoty i Orlen

Trwają rozmowy pomiędzy Grupą Azoty i Orlen

Grupa Azoty podała w komunikacie, że termin porozumienia podpisanego 16 stycznia br. pomiędzy Orlen S.A. a Grupą Azoty S.A., Grupą Azoty Police S.A. i Grupą Azoty Polyolefins S.A. został wydłużony do 12 maja br.

Kolejni sprawcy kradzieży paliwa zatrzymani

Kolejni sprawcy kradzieży paliwa zatrzymani

Szydłowieccy policjanci ujęli 30-letniego mieszkańca powiatu radomskiego, podejrzanego o liczne kradzieże paliwa. Skutecznością wykazali się także funkcjonariusze Jordanowa, którzy zatrzymali 25-letniego podejrzanego o kradzieże paliwa na stacjach w powiecie suskim

Grupa Orlen informuje o zdarzeniach jednorazowych i podaje nowe szacunkowe dane finansowe

Grupa Orlen informuje o zdarzeniach jednorazowych i podaje nowe szacunkowe dane finansowe

Z szacunków Orlenu wynika, że w 2024 roku zysk netto grupy wyniesie 1,5 mld zł, a zysk netto przed odpisami aktualizującymi wartość aktywów wyniesie 13,2 mld zł.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym otrzymywania newslettera.
  • Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą jedynie podmioty, z którymi Information Market S.A. zawarł umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu wypisania się przez Panią/Pana z newslettera, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych do czasu cofnięcia zgody na kontakt danym kanałem komunikacji.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu otrzymywania newslettera oraz w celach marketingowych, jeśli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na kontakt w celach marketingowych danym kanałem komunikacji.

XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw
Pozostałe aktualności
Varo kupuje Preem

Varo kupuje Preem

Varo Energy, wspierane przez fundusz private equity Carlyle Group i największego na świecie tradera surowcowego Vitol poinformowały, że zgodziły się kupić aktywa szwedzkiej firmy naftowej Preem, stawiając na rosnący popyt na biopaliwa.

OPEC+ rozpoczyna zwiększanie wydobycia

OPEC+ rozpoczyna zwiększanie wydobycia

Kraje uczestniczące w porozumieniu OPEC+ zaczynają zwiększać produkcję ropy naftowej. Jak podała rosyjska agencja TASS, w kwietniu ich łączny wzrost może wynieść 88 tys. baryłek dziennie w porównaniu z danymi z marca.

Produkcja ropy naftowej w USA spadła kolejny raz

Produkcja ropy naftowej w USA spadła kolejny raz

Produkcja ropy naftowej w USA spadła o 305 tys. baryłek dziennie w styczniu, osiągając 13,15 mln baryłek dziennie, wynika z danych Departamentu Energii USA. Poziom wydobycia był najniższy od lutego 2024 r., co oznacza największy miesięczny spadek od stycznia ubiegłego roku.

Wenezuela wydobywa ropę zgodnie z planem

Wenezuela wydobywa ropę zgodnie z planem

Produkcja ropy naftowej i gazu w Wenezueli przebiega zgodnie z planem pomimo ograniczeń nałożonym przez Stany Zjednoczone na importerów wenezuelskich surowców – poinformowała wiceprezydent kraju.

LPG z Algierii potanieje, a saudyjskie nie zmieni ceny

LPG z Algierii potanieje, a saudyjskie nie zmieni ceny

Saudi Aramco nie zmieniło oficjalnych cen gazu płynnego (LPG) w kwietniu, utrzymując poziom z marca. W tym samym czasie algierska firma Sonatrach obniżyła ceny o 2-7 proc. z powodu spadku popytu w krajach śródziemnomorskich, podaje agencja Reutera.

Groźba Trumpa dotycząca taryf na rosyjską ropę nie zraża traderów

Groźba Trumpa dotycząca taryf na rosyjską ropę nie zraża traderów

Groźba prezydenta USA Donalda Trumpa, który zapowiedział nałożenie ceł na nabywców rosyjskiej ropy, nie wywołała większych reakcji na rynku ropy naftowej.