Euro 2012 zawiodło branżę paliwową
2012-07-31 09:30 | e-petrol.plTegoroczne Mistrzostwa Europy w piłce nożnej Euro 2012, obiecywały szanse na większy zarobek wielu firmom, zwłaszcza zajmującym się sprzedażą detaliczną. Sprawdziliśmy jak te nadzieje przełożyły się na zyski handlowe odnotowane przez właścicieli stacji paliw.

Biuro prasowe PKN Orlen, odpowiadając na pytanie dotyczące wpływu mistrzostw na wyniki finansowe (zwłaszcza wobec spektrum poczynionych starań), zwróciło uwagę, iż “obowiązuje prezentacja wyników w ujęciu kwartalnym”. Ta enigmatyczna odpowiedź zawierała odniesienie do konferencji wynikowej z 26 lipca br. Wszystkie informacje, które możemy przekazać odnośnie poszczególnych segmentów, w tym sprzedaży, zostały zaprezentowane podczas [niedawnej] konferencji prasowej - podkreśliło biuro prasowe. Poniekąd więc jedynie przypadkiem można było usłyszeć bardziej rzeczową odpowiedź na pytanie o zyski z tej bardzo gorącej imprezy. Komentując wzrost wolumenu sprzedaży paliw (pomimo widocznego spadku konsumpcji) Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes zarządu ds. finansowych w PKN Orlen, powiedział: Spodziewaliśmy się, że II kwartał będzie dobry, ale myśleliśmy, że będzie dobry ze względu na Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Tymczasem Euro nam nie pomogło. Przyznał, iż impreza ta nie spowodowała wzrostu konsumpcji, a dobremu wynikowi kwartalnemu pomogła raczej spadająca cena ropy. Wzrost wolumenów sprzedaży pozwolił wypracować zysk operacyjny tego segmentu na poziomie 252 mln zł (w porównaniu do II kwartału ubiegłego roku, jest to wzrost o 60 mln zł). Ile jednak z tej kwoty przypadało na wpływy z handlu podczas mistrzostw, nie wiadomo. Do osiągnięcia dobrego rezultatu firmy przyczynił się wzrost marż paliwowych oraz wyższe marże osiągnięte na sprzedaży towarów i usług pozapaliwowych.
Wydaje się, iż prawdziwą biznesową intuicję posiadł Mariusz Machajewski, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych w Grupie Lotos, który w rozmowie z e-petrolem pod koniec maja br. podkreślał: My nastawiamy się na lojalnego, długoletniego klienta. Wszelkie nasze działania służą głównie temu, aby to polscy kierowcy chcieli przyjeżdżać na nasze stacje, a nie przypadkowy kibic z zagranicy. Oczywiście jesteśmy otwarci też na tych kibiców, ale nie przygotowujemy specjalnych działań skierowanych do nich. Natomiast jako spółka, chociażby z Gdańska – a w tym mieście będą odbywały się zawody piłkarskie – chcemy pokazać się z jak najlepszej strony.
Jak więc Lotos ocenia rezultaty handlowe po zakończeniu Euro 2012? Na ile ta impreza okazała się zyskowna dla jej stacji paliw? Paweł Lisowski, prezesa Zarządu spółki Lotos Paliwa rezultaty imprezy widzi następująco: Jeśli chodzi o obrót na stacjach sieci Lotos, zarówno ten paliwowy, jaki i pozapaliwowy, to dane z czerwca 2012 roku nie odbiegają w żaden istotny sposób od tych, jakie zanotowaliśmy rok temu. Organizowane w Polsce i na Ukrainie Euro 2012 wbrew obiegowym opiniom nie przysporzyło operatorom stacji dodatkowych zysków. Wręcz przeciwnie, we wszystkich miastach gospodarzach turnieju, pomimo obniżki cen paliw, odnotowaliśmy mniejszy ruch na stacjach. Powodem tego było przede wszystkim wyłączenie z ruchu części ulic w centrach miast oraz to, że większość klientów, w obawie przed korkami postanowiło przestawić się na środki komunikacji miejskiej.
Duże prawdopodobieństwo uzyskania odpowiedzi na pytanie dlaczego stacje nie skorzystały na tegorocznych mistrzostwach przynosi analiza sprawozdania z intensywności pracy... portów lotniczych. I tak np. Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy obsłużył niemal 20 tys. kibiców w okresie 4-24 czerwca, czyli w trakcie trwania turnieju UEFA Euro 2012. W tym czasie wykonane zostało ponad 720 operacji lotniczych związanych z mistrzostwami. W tej liczbie 260 operacji wykonanych było przez duże samoloty czarterowe z kibicami – czytamy na oficjalnej stronie PL.2012 poświęconej mistrzostwom. Rekord ilości wykonanych operacji w ciągu doby najlepiej zaświadcza o intensywności ruchu lotniczego nad Gdańskiem w trakcie rozgrywek (podczas rekordowego dnia, w jednym momencie, na płytach lotniska pojawiło się aż 62 jednostki). Jak przyznaje zarząd portu, obsługę tak dużego ruchu przygotowywano przez długie miesiące i wykonano ze 100-proc. skutecznością. W całym czerwcu 2012 roku lotnisko obsłużyło ogółem blisko 350 tys. pasażerów, dokładnie: aż o 45,6 proc. więcej niż w czerwcu ub. r. (dotąd żadne polskie lotnisko regionalne nie obsłużyło w ciągu miesiąca tak dużej liczby pasażerów). Podobnie działo się w czerwcu na warszawskim Lotnisku Chopina, które sięgnęło po najlepszy wynik miesięczny w historii – obsłużono tu 1 mln 77 tys. pasażerów. Wynik ten jest o 17,2 proc. lepszy w porównaniu do czerwca ub. r. i o 5,8 proc. lepszy od dotychczasowego rekordu miesięcznego z lipca 2008 r. (1 mln 18 tys. pasażerów). Rekordowa również była liczba samolotów parkujących jednocześnie na płytach postojowych Lotniska Chopina – 95 jednostek, oraz liczba operacji typu General Aviation (samoloty przeznaczone do użytku prywatnego). W czerwcu 2012 na warszawskim lotnisku wykonano 1448 tego typu operacji (o 68 proc. więcej w porównaniu do czerwca 2011). Liczba pasażerów przewiezionych w tej kategorii wzrosła o 241 proc., osiągając pułap 5641 osób. Nawet z pobieżnej analizy tychże danych wyłania się odpowiedź na pytanie o to, gdzie mogli podziać się oczekiwani klienci stacji.
Spółka BP w Polsce w kwestii dochodów z Euro przedstawia tylko bardzo ogólny komentarz: Jesteśmy zadowoleniu z przebiegu naszych promocji związanych z Euro 2012. Dużym zainteresowaniem cieszyła się zarówno promocja „Wygraj Bilet na Euro 2012” jak i promocja, podczas której klienci otrzymywali kubki z motywami miast i stadionów Euro 2012 - odnotowało fakt biuro prasowe.
Z kolei sieć stacji paliw należąca do polskiej spółki koncernu Shell w ostatnim okresie oferowała swoim klientom atrakcyjną cenowo “ofertę wiązaną”. Chodziło o współpromocję handlową i akcję marketingową opartą na relacji promocyjnej z siecią marketową Lidl. Zdaniem rzecznika spółki, oferta ta cieszyła się dużym zainteresowaniem klientów, o czym świadczy wzrost liczby kierowców chętnych na kupno paliwa z Shella. Trudno jednak byłoby rozgraniczyć wzrost obrotów stacji z powodu udanej akcji marketingowej z Lidlem, od obrotów związanych z większą liczbą kierowców-kibiców, podkreślił rzecznik.
Jeśli chodzi o dane dotyczące obrotu na ostatniej z największych sieci stacyjnych, czytamy w nadesłanej przez rzecznika informacji, iż z okazji Euro 2012 firma Statoil Poland przygotowała dla fanów nowy produkt - hot dog XXL, który okazał się sukcesem i pozostanie w naszej ofercie. W czasie trwania mistrzostw firma oferowała również przygotowane z tej okazji artykuły dla kibiców. Należy zaznaczyć, że Statoil Poland nie była sponsorem Euro 2012 – poinformowała Krystyna Antoniewicz-Sas
Czy jednak sponsorom udało się na tej imprezie zarobić, skoro tuż przed, a i podczas trwania mistrzostw pojawiły się wyniki sondaży, z których wynikało, iż stosunkowo niewielka grupa respondentów potrafi wymienić faktycznych sponsorów imprezy. Portal pieniadze.gazeta.pl, w analizie pt. “Którzy sponsorzy najwięcej zyskali na Euro 2012?” podał wyniki badań sporządzonych przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych. Badania dotyczyły 10 marek najbardziej kojarzonych z Euro 2012. Na koniec maja to Biedronka (oficjalny sponsor polskiej reprezentacji, nie mistrzostw) była najmocniej kojarzona z Euro 2012 (u 55 proc. badanych). Drugie miejsce przypadło oficjalnemu sponsorowi imprezy - koncernowi Coca-Cola (z Euro 2012 kojarzyło go 47 proc. ankietowanych). Największą niespodzianką okazało się trzecie miejsce browaru Tyskie (nie sponsorującego ani turnieju, ani reprezentacji Polski), i kolejne: Warki (oficjalny sponsor polskiej reprezentacji piłkarskiej) oraz Carlsberga (oficjalny sponsor Euro 2012). Tuż za Carlsbergiem, z bardzo podobnymi wynikami pojawiły się: McDonald's (24 proc.), Adidas (22proc.), Wedel (21 proc.) i Orange (19 proc.). Pierwszą dziesiątkę zamknęła Pepsi Cola (17 proc.).
Stacje benzynowe z ofertą paliw, gastronomii i gadżetów zawiodły się na czerwcowej imprezie, bo najwyraźniej wówczas zarabiały głównie porty lotnicze przewożące kibiców. Być może powiodło się jednak dużym firmom sponsorskim handlującym żywnością. W ostatnich daniach czerwca Krzysztof Kłapa, rzecznik sieci McDonald's w Polsce przyznał przedstawicielowi portalu gazeta.pl, iż sieć podjęła decyzję o uruchomieniu restauracji w Strefie Kibica licząc raczej na efekt wizerunkowy niż specjalne wyniki finansowe. Ostatecznie uzyskano sukces na obu poziomach (w dniu polsko-rosyjskich rozgrywek restauracja osiągnęła rekordowe obroty, jakimi nie mogła nigdy pochwalić żadna restauracja McDonald's w Polsce). Jeśli zaś chodzi o wyniki tak mistrzowsko kojarzonej sieci sklepów Biedronka, przychody osiągnięte w I półroczu 2012 r. wskazywały na wzrost o 10,1% r/r. Dane pochodzące z raportu portugalskiej grupy Jeronimo Martins dowiodły, iż w I półroczu przychody ze sprzedaży Biedronki liczone w lokalnej walucie wzrosły o 18,1% r/r. Niestety nie wyodrębniono tu żadnych wyników rozliczeń szczegółowych z obszaru minionych miesięcy. Według danych z raportu obecne spowolnienie wzrostu polskiej gospodarki wpłynęło m.in na spadek sprzedaży detalicznej. Zmniejszyła się ona z 9,5% na koniec marca do 6,5% na koniec maja 2012 r. Może więc cały detal zmroził w dużej mierze aktualny kryzys.
Więcej w kategorii

Tragedia na stacji paliw w Nieborowie
W miniony piątek na stacji benzynowej w Nieborowie doszło do dramatycznego zdarzenia. Samochód osobowy zaparkowany przy dystrybutorze nagle stanął w ogniu.
2025-03-31 09:50 | Z kraju

Orlen składa zawiadomienie do prokuratury ws. zakupu akcji Ruchu
Płocki koncern poinformował o skierowaniu zawiadomienia do Prokuratury Regionalnej w Warszawie w sprawie zakupu akcji spółki Ruch. Zawiadomienie dotyczy podejrzenia popełnienia przestępstw związanych z nieprawidłowościami przy przejęciu spółki, w tym działania byłych członków zarządu Orlen, m.in. byłego prezesa Daniela Obajtka.
2025-03-31 09:29 | Z kraju

Jaka będzie przyszłość wodoru?
Unia Europejska nie powinna ograniczać się do jednej technologii wytwarzania wodoru – uważa Dominika Niewierska z Orlenu. Podczas konferencji Power Connect Energy Summit w Gdańsku zaznaczyła, że priorytetem jest redukcja śladu węglowego oraz wykorzystanie różnych rozwiązań.
2025-03-28 09:53 | Z kraju

Wyciek gazu na jednej ze stacji paliw
Policja z Kętrzyna poinformowała, że w godzinach porannych, 26 marca, do oficera dyżurnego wpłynęło zgłoszenie o wycieku gazu na jednej ze stacji paliw przy ul. Mazowieckiej. Na miejsce skierowano służby ratunkowe – policję, straż pożarną oraz pogotowie gazowe.
2025-03-27 07:30 | Z kraju
Polecamy

Trump grozi cłami dla nabywców rosyjskiej ropy
Prezydent USA Donald Trump zagroził nałożeniem dodatkowych ceł w wysokości 25–50 proc. na nabywców rosyjskiej ropy, jeśli uzna, że to Moskwa blokuje jego wysiłki na rzecz zakończenia wojny na Ukrainie.
2025-03-31 / 09:57 | Ze świata

Arabia Saudyjska szykuje się do obniżenia cen ropy naftowej w Azji
Jak wynika z opublikowanego w piątek sondażu Reutera obejmującego źródła w sektorze rafinacji i handlu w Azji, oczekuje się, że Arabia Saudyjska, największy eksporter ropy naftowej na świecie, obniży w maju cenę surowca na rynek azjatycki do najniższego poziomu od trzech miesięcy w związku ze spadkiem cen regionalnych.
2025-03-31 / 09:38 | Ze świata

BP chce wycofać się z rynku paliw w Austrii
BP poinformowało, że planuje sprzedać swoją sieć stacji paliw i ładowania pojazdów elektrycznych w Austrii. Transakcja obejmie ponad 260 punktów sprzedaży detalicznej w całym kraju, infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych oraz udziały w spółce zarządzającej terminalem paliwowym w Linzu.
2025-03-28 / 09:38 | Ze świata
Pozostałe aktualności

Vitol rozważa sprzedaż amerykańskiego producenta łupków
Światowy trader towarowy Vitol rozważa sprzedaż udziałów w VTX Energy Partners, amerykańskim producencie ropy łupkowej i gazu, podała agencja Reutera, powołując się na swoje źródła.
2025-03-31 / 09:53 | Ze świata

Rafineria Cenovus w Ohio wstrzyma część produkcji
Cenovus w połowie kwietnia rozpocznie planowane prace konserwacyjne w wielu jednostkach swojej rafinerii w Toledo w stanie Ohio (USA) o wydajności 160 tys. baryłek dziennie, poinformowało w czwartek źródło mające wiedzę na temat funkcjonowania zakładu.
2025-03-31 / 09:52 | Ze świata

Rosja zwiększa dostawy paliwa i oleju napędowego do Boliwii
Rosja zwiększa eksport paliw silnikowych do Boliwii, wynika z danych London Stock Exchange Group (LSEG), firmy zajmującej się śledzeniem ruchu statków. Kryzys energetyczny w tym kraju Ameryki Łacińskiej pogłębia się, a Rosji zależy na zwiększeniu sprzedaży.
2025-03-31 / 09:48 | Ze świata

USA mogą zmniejszyć finansowanie dla centr wodorowych
Według źródła zaznajomionego ze sprawą, Departament Energii USA rozważa cięcia finansowania dla czterech z siedmiu hubów wodorowych, wybranych w ramach federalnego programu o wartości siedmiu miliardów dolarów.
2025-03-31 / 09:44 | Ze świata

Administracja Trumpa nakazuje opracowanie nowej polityki dotyczącej biopaliw
Administracja prezydenta USA Donalda Trumpa zwróciła się do producentów ropy naftowej i biopaliw z prośbą o zawarcie porozumienia w sprawie kolejnego etapu polityki biopaliwowej kraju, aby uniknąć konfliktów politycznych, jakie miały miejsce w czasie jego pierwszej kadencji.
2025-03-31 / 09:41 | Biopaliwa

Zakaz reklamy paliw kopalnych w Europie – zmiany w opinii mieszkańców UE
W ostatnich latach w Unii Europejskiej narasta poparcie dla wprowadzenia zakazu reklamy paliw kopalnych, co potwierdza badanie opublikowane w „Nature Climate Change”. „Rzeczpospolita” podała, że zgodnie z wynikami, niemal połowa ankietowanych mieszkańców UE jest za takim rozwiązaniem, natomiast liczba przeciwników nie przekracza 25 procent.
2025-03-31 / 09:33 | Ze świata