Shell Franczyza

Krytyczna ocena zjawiska subsydiowania programów rabatowych

Wyniki badania środowiska akceptantów kart płatniczych, realizowane pod kierownictwem dr. Jakuba Górki z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, wniosły istotny wkład merytoryczny w obszar dyskusji o polskim rynku płatności oraz rozwoju przedsiębiorczości.

Zainicjowany przez Fundację Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego projekt badawczy, okazał się unikalnym w skali Europy przedsięwzięciem. Analiza otrzymanych danych sprzyjała pogłębianiu wiedzy na temat kosztów akceptacji zróżnicowanych form płatności. Jednocześnie projekt ten korespondował z działaniami Komisji Europejskiej dążącej do pozyskania porównywalnych danych o kosztach płatności z obszaru całej Unii Europejskiej. Ogółem objęto badaniem ponad tysiąc polskich firm: 1003  firmy przyjmujące gotówkę i 359 firm przyjmujących karty (z fizyczną obecnością karty). Ustalono, iż firmy akceptujące karty płatnicze - niezależnie od ich wielkości (małe, średnie, duże) - miały więcej punktów handlowo-usługowych. Charakteryzowały się przy tym wyższą sprzedażą oraz wyższą liczbą i wartością transakcji gotówką w porównaniu z firmami, które akceptowały wyłącznie gotówkę. Przeniesienie wskaźników kartowych z badania na poziom makro (wynik z ogółu firm) pozwoliło ustalić dane kwotowe: ok. 60 mld zł płatności kartą i ok. 717 mln płatności kartą w 2011 r. (wyniki niedoszacowane/ niedoszacowanie uzasadnione ze względu na założenia badawcze i sposób ważenia próby). Z analizy danych ankietowych wynikało, iż „w przypadku rynku sieciowego, jakim jest np. rynek instrumentów płatniczych, zastosowanie asymetrycznej strategii cenowej przynosi oczekiwany rezultat, jednak nie wolno abstrahować od granic elastyczności cenowej popytu akceptantów. Dla konsumenta płacącego kartą benefitem jest przede wszystkim szersza sieć akceptacji” - zaznaczono w raporcie końcowym. Z ustaleń wynikało, iż programy rabatowe dowiązane do karty oraz zwrot wartości transakcji kartą (tzw. usługa moneyback) trzeba rozpatrywać jako dodatek do analizy, nie jej istotę. - „Moneyback i programy rabatowe subsydiowane przez użytkowników tańszych instrumentów płatniczych, są nieuczciwe” - ocenili badacze.

Więcej w kategorii

Sejm uregulował rynek wodoru

Sejm uregulował rynek wodoru

Sejm przyjął nowelizację prawa energetycznego, która wprowadza regulacje dotyczące rynku wodoru, z wyłączeniem jego transportu siecią gazową.

Czy zaniżono cenę sprzedaży Grupy Lotos?

Czy zaniżono cenę sprzedaży Grupy Lotos?

Były prezes Orlenu, Daniel Obajtek, po przesłuchaniu przez Najwyższą Izbę Kontroli (NIK), stanowczo odpierał zarzuty dotyczące zaniżenia ceny sprzedaży aktywów Lotosu.

System kaucyjny przesunięty

System kaucyjny przesunięty

Sejm uchwalił nowelizację ustawy, która przesuwa start systemu kaucyjnego w Polsce na 1 października 2025 r.

Orlen nie przedstawił informacji przed komisją sejmową

Orlen nie przedstawił informacji przed komisją sejmową

W czwartek sejmowa Komisja ds. Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych miała zapoznać się z sytuacją w Orlenie. Niestety, posiedzenie nie odbyło się, ponieważ na obradach nie pojawili się ani przedstawiciele zarządu spółki, ani reprezentanci Ministerstwa Aktywów Państwowych (MAP).

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym otrzymywania newslettera.
  • Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą jedynie podmioty, z którymi Information Market S.A. zawarł umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu wypisania się przez Panią/Pana z newslettera, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych do czasu cofnięcia zgody na kontakt danym kanałem komunikacji.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu otrzymywania newslettera oraz w celach marketingowych, jeśli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na kontakt w celach marketingowych danym kanałem komunikacji.

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024