Kaucje gwarancyjne biją w hurtowników
2013-12-17 12:01 | e-petrol.pl/mduZmiana przepisów o VAT i wprowadzenie zasady solidarnej odpowiedzialności miały ograniczyć szarą strefę na rynku paliw. Nowe regulacje mogą jednak przynieść więcej szkody niż pożytku – alarmują przedstawiciele branży.
Problem w tym, że system nie jest dopracowany. Branża skarży się, że z jednej strony nie wszystkich sprzedawców stać, by wpłacić odpowiedniej wysokości zabezpieczenie, z drugiej strony kupujący – by nie ryzykować – wolą zamawiać paliwo od firm, które uiściły kaucję w wyższej kwocie. – A to może skutkować ograniczeniem konkurencji na rynku – mówi Marek Pietrzak, prezes Stowarzyszenia Niezależnych Operatorów Stacji Paliw i właściciel stacji z logo Delfin. Według niego mniejsze hurtownie, które nie znajdą się na liście z racji na brak wymaganych funduszy, będą skazane na zamknięcie. – I rynek paliw znowu stanie przed dylematem, tak jak miało to miejsce w przypadku stacji benzynowych i wymogu ich modernizacji, co zrobić z grożącą falą upadłości przedsiębiorstw z tej branży – przekonuje.
Aby znaleźć się na liście podmioty muszą wpłacić na rachunek urzędu skarbowego kwotę odpowiadającą minimum jednej piątej kwoty podatku należnego od przewidywanej w danym miesiącu wartości sprzedaży. – Kwota ta nie może być jednak mniejsza niż 200 tys. zł – tłumaczy Wojciech Kotala, ekspert podatkowy z DLA Piper. Maksimum to 3 mln zł. Kaucję w takiej wysokości wnieśli tylko producenci: Orlen i Lotos oraz najwięksi sprzedawcy hurtowi, w tym m.in. Anwim, czy Shell. – Jest to potwierdzenie rzetelności firmy jako dobrego i wiarygodnego partnera w biznesie. Wynikają z tego wyraźne korzyści dla klientów, eliminując ryzyko ponoszenia odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe ich dostawców – potwierdza Krzysztof Zarzeczny, członek zarządu i dyrektor finansowy Shell Polska.
Problem zatem w tym, że nawet wpłacenie kaucji w wysokości kilkuset tysięcy złotych nie zagwarantuje, że klienci będą chcieli kupować u takiego dostawcy. – Kupujący nie ma pewności, czy wpłacona kaucja np. 200 tys. zł zagwarantuje odbierającemu paliwo brak solidarnej odpowiedzialności podatkowej. Zawsze bezpieczniej wybrać firmę, która wpłaciła maksymalną stawkę. Skąd kupujący ma wiedzieć, że kaucja 200 tys. zł, która była wpłacona w październiku, będzie również adekwatna do wartości sprzedaży w grudniu? – zastanawia się Marek Pietrzak.
Również firmy, które znalazły się na liście, mają wątpliwości co do nowych reguł. – Niczego one nie zmieniły. Na liście mogą znaleźć się firmy, które działają w szarej strefie. Wpłacenie kilkuset tysięcy kaucji nie jest dla nich problemem – mówi Marek Kotkiewicz, prezes Marco-Oil. Jak podkreśla urzędy skarbowe powinny skontrolować podmioty, które są na liście. – Działamy na rynku paliw od wielu lat, ale nie znam 80 procent firm, które na liście się znajdują. Kupujący wybierając dostawcę nie powinni kierować się faktem, czy jest on w spisie MF, lecz tym jak długo działa, jaką ma historię – twierdzi.
Branża nie ma wątpliwości, że zmiana przepisów o VAT była potrzebna i jest krokiem w dobrą stronę. Regulacje nie są jednak dopracowane. – Stąd można sądzić, że wprowadzenie kaucji to faktycznie sposób na zebranie przez urzędy skarbowe pieniędzy – dodaje prezes SNOSP.
Dotąd kaucję wpłaciło już przeszło 150 firm. Zebrano od nich ponad 100 mln zł. Resort finansów informował jednak, że intencją zmian w prawie było m.in. ograniczenie szarej strefy na rynku paliw. Wojciech Kotala uważa jednak, iż samo wprowadzenie mechanizmu kaucji gwarancyjnej raczej nie spowoduje znaczącego ograniczenia skali wyłudzeń. – W tym zakresie należy zwrócić uwagę na fakt, że solidarna odpowiedzialność nabywcy za zaległości w VAT dostawcy nie jest jedynym rozwiązaniem mającym na celu walkę z szarą strefą w branży paliwowej. Przykładowo, znowelizowane przepisy ustawy o VAT przewidują również wyłączenie możliwości dokonywania kwartalnych rozliczeń w VAT przez podmioty zajmujące się handlem paliwami. Perspektywa obowiązku szybszego rozliczenia z urzędem skarbowym z tytułu VAT może już w znacznym stopniu utrudnić oszustom podatkowym wyłudzanie podatku – wyjaśnia nasz rozmówca.
Więcej w kategorii
Unimot zwiększa inwestycje w tabor kolejowy
Olavion, będący spółką z Grupy Kapitałowej Unimot, złożył zamówienie na zakup 12 lokomotyw od Newag S.A. Koszt inwestycji to 224,6 mln zł.
2024-12-24 09:44 | Z kraju
Pozwy wobec byłych członków zarządu Orlenu
Polska Agencja Prasowa (PAP) podała, że Orlen złożył pozwy przeciwko byłym członkom zarządu spółki - Danielowi Obajtkowi i Michałowi Rogowi.
2024-12-24 09:01 | Z kraju
Orlen otworzył w Polsce drugą stację wodorową
Płocki koncern poinformował, że uruchomił w Katowicach drugą w kraju ogólnodostępną stację wodorową. Paliwo do stacji na Śląsku dostarczane jest z otwartego w tym roku HUBu wodorowego we Włocławku.
2024-12-24 08:46 | Z kraju
Promocje sieci paliwowych na świąteczne wyjazdy
W przedświątecznym tygodniu duże sieci paliwowe zaproponowały promocje i rabaty na tankowanie. Warunki u operatorów są różne, ale można uzyskać obniżkę nawet do 45 gr na litrze paliwa.
2024-12-23 13:04 | Z kraju
Polecamy
Indie zwiększają zakupy ropy z Bliskiego Wschodu kosztem dostaw z Rosji
Indie w listopadzie zakupiły najwięcej bliskowschodniej ropy od 9 miesięcy, podczas gdy w tym czasie Rosja miała mniejszy udział w imporcie surowca do tego kraju – wynika z danych śledzenia tankowców uzyskanych od różnych źródeł przez agencję Reutera.
2024-12-24 / 08:51 | Ze świata
Pływające magazyny ropy naftowej Iranu
Coraz więcej ropy naftowej z Iranu trafia do pływających magazynów u wybrzeży Azji Południowo-Wschodniej, a nie do klientów. Niedawne sankcje USA na tankowce przewożące irańską ropę sprawiły, że chińscy nabywcy stali się ostrożniejsi.
2024-12-23 / 09:51 | Ze świata
Shell nie sprzeda udziałów w niemieckiej rafinerii Schwedt
Uzgodniona wcześniej sprzedaż przez Shell udziałów w rafinerii Schwedt – rafinerii zaopatrującej w paliwo znaczną część wschodnich Niemiec, nie doszła do skutku.
2024-12-23 / 09:41 | Ze świata
Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024
Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc.