IKO i Peopay rywalizują o kierowców
2014-02-03 11:39 | e-petrol.plPłatności mobilne wkraczają na stacje. Lukoil, Lotos i Shell, to pierwsze sieci, które zdecydowały się już na nową formułę bezgotówkowej realizacji płatności, z pominięciem kart kredytowych, czy debetowych. Możliwość płatności telefonem komórkowym rozwijają m.in. PKO BP (system IKO), Pekao (Peopay) oraz Biedronka (IKasa). W nowym systemie płatniczym sieci widzą sposób ograniczenia wydatków na interchange, czyli prowizję od transakcji kartami Visy i MasterCardu.
Lotos system płatności mobilnych uruchomił tuż przed świętami Bożego Narodzenia. Dziś aplikacją PeoPay klienci mogą płacić na większości stacji sieci, niezależnie od operatora komórkowego oraz banku, w którym klienci mają konto. – Każdego dnia na naszych stacjach paliw przeprowadzane są dziesiątki tysięcy płatności za pomocą kart bankowych. System płatności mobilnych jest znacznie tańszy i dzięki temu pozwala optymalizować koszty – wylicza korzyści Adam Augustyniak, kierownik działu obsługi handlu detalicznego w spółce Lotos Paliwa.
Z kolei Shell zdecydował się na konkurencyjny system IKO. Jak tłumaczy Paweł Odrzywołek, dyrektor sieci i członek zarządu Shell Polska, koncern poszukuje nowoczesnych rozwiązań. – Chodzi o to, by umożliwić naszym klientom jak najszerszy i najwygodniejszy wachlarz możliwości form płatności za produkty dostępne na stacjach – dodaje.
Nad wyborem systemu płatności, alternatywnych wobec MasterCard i Visa, zastanawiają się operatorzy, do których należy w sumie kilka tysięcy stacji. Np. w Statoilu trwają obecnie prace nad wdrożeniem płatności mobilnych w technologii NFC w całej europejskiej sieci. Jak wyjaśnia Krystyna Antoniewicz-Sas, rzecznik spółki, prowadzone są na razie testy. – Wiosną planowane jest wprowadzenie tej funkcjonalności w całej sieci stacji w Polsce razem z płatnościami bezdotykowymi – dodaje.
Statoil nie prowadzi jednak w tej sprawie rozmów ani z bankiem Pekao, ani PKO BP. Również Orlen, największa sieć w kraju, przymierza się do wprowadzenia rozwiązań alternatywnych wobec systemów kartowych. – Na bieżąco przyglądamy się pojawiającym się na rynku nowym możliwościom realizacji płatności bezgotówkowych, w tym płatnościom mobilnym, i prowadzimy pilotaże takich rozwiązań. Zależy nam na wprowadzeniu do sieci naszych stacji sprawdzonych rozwiązań opartych na najnowocześniejszych technologiach, które zapewnią naszym klientom maksymalną wygodę użytkowania i bezpieczeństwo – przekonuje Beata Karpińska z biura prasowego PKN Orlen. Jak zaznacza do tej pory pojawiało się na rynku wiele rozwiązań, ale jeszcze żadna z oferowanych technologii nie osiągnęła istotnej skali. – Dlatego decyzję dotyczącą wyboru dostawców usługi, która obejmie prawie 1300 stacji własnych, planujemy podjąć w I kwartale br. – zdradza. Na wyniki funkcjonowania takich systemów czeka także BP. – Nie mamy obecnie w planach takiej opcji płatności – potwierdza Magdalena Kandefer-Kańtoch, rzecznik koncernu w Polsce.
Koncernom paliwowym zależy na zmniejszeniu roli kart płatniczych na stacjach benzynowych, bo znaczna część przychodu tych placówek przechodzi przez systemy Visy i MasterCardu. A te każą sobie słono płacić za obsługę transakcji – w zeszłym roku było to ponad 1 proc. od każdej operacji. Szacuje się, że największych pięć koncernów paliwowych płaciło z tego tytułu 200 mln zł prowizji interchange rocznie. Od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje jednak nowa stawka interchange, w maksymalnej wysokości 0,5 proc. wartości transakcji, co stanowi ponad 70-proc. obniżkę w stosunku do średniej stawki wyjściowej z 2012 roku. Jak tłumaczą w Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego ustawa regulująca wysokość opłaty interchange postawiła Polskę w gronie nielicznych krajów na świecie, którym udało się przełamać duopol organizacji płatniczych.
Visa i MasterCard nie składają jednak broni. Liczą, że płatności kartą wciąż będą dominować na stacjach. – Klienci z całego świata spodziewają się, że w każdym sklepie będą mogli zapłacić kartą. Wielu z nich nie skorzysta z zakupów w danej sieci handlowej, jeżeli jednocześnie będzie się to wiązało z koniecznością wypłaty gotówki. Potwierdzeniem tego jest eksperyment, który został przeprowadzony w listopadzie 2013 r. w ramach badania „Polak, a nowoczesne technologie płatnicze” zrealizowanego przez Dom Badawczy Maison – mówi Aleksander Naganowski, Business Leader Business Development w polskim oddziale MasterCard Europe. Jak podkreśla z punktu widzenia stacji paliw, akceptacja każdej karty jest bardzo istotna. – Olbrzymią trudnością dla posiadaczy karty byłby bowiem stan, w którym w jednej sieci stacji obsługuje się klientów jednego banku, a w drugiej klientów innego banku. A eksperymenty z aplikacjami płatniczymi są cenne, bo uczymy się na ich przykładzie zachowania klientów – dodaje.
Aleksander Naganowski nie ma jednak wątpliwości, że znacznie łatwiej dostępnym i wygodniejszym dla użytkowników sposobem zapłaty przy kasie są i pozostaną płatności zbliżeniowe kartą lub telefonem z NFC.
Powiązane publikacje
Więcej w kategorii
Sejm uregulował rynek wodoru
Sejm przyjął nowelizację prawa energetycznego, która wprowadza regulacje dotyczące rynku wodoru, z wyłączeniem jego transportu siecią gazową.
2024-11-22 09:26 | Z kraju
Czy zaniżono cenę sprzedaży Grupy Lotos?
Były prezes Orlenu, Daniel Obajtek, po przesłuchaniu przez Najwyższą Izbę Kontroli (NIK), stanowczo odpierał zarzuty dotyczące zaniżenia ceny sprzedaży aktywów Lotosu.
2024-11-22 09:23 | Z kraju
System kaucyjny przesunięty
Sejm uchwalił nowelizację ustawy, która przesuwa start systemu kaucyjnego w Polsce na 1 października 2025 r.
2024-11-22 09:20 | Z kraju
Orlen nie przedstawił informacji przed komisją sejmową
W czwartek sejmowa Komisja ds. Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych miała zapoznać się z sytuacją w Orlenie. Niestety, posiedzenie nie odbyło się, ponieważ na obradach nie pojawili się ani przedstawiciele zarządu spółki, ani reprezentanci Ministerstwa Aktywów Państwowych (MAP).
2024-11-22 09:16 | Z kraju
Polecamy
Duże miasta kupią tylko autobusy zeroemisyjne
Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych przeszedł w czwartek pozytywnie przez drugie czytanie w połączonych komisjach sejmowych.
2024-11-22 / 09:45 | Elektromobilność
Spadek dostaw rosyjskiej ropy naftowej
Dostawy rosyjskiej ropy naftowej spadły do najniższego poziomu od dwóch miesięcy w ciągu czterech tygodni do 17 listopada, w związku ze spadkiem załadunku w zachodnich portach Rosji, wynika z danych firm monitorujących ruch tankowców.
2024-11-20 / 09:52 | Ze Wschodu
Czechy testują ropę z Gujany i Iraku w swojej rafinerii w Litvinovie
Rafineria w czeskim Litvínovie, bazująca na surowcach z Federacji Rosyjskiej, od połowy przyszłego roku zacznie odbierać ropę z Iraku i Gujany, powiedział Vaclav Bartuska, przedstawiciel czeskiego rządu.
2024-11-20 / 09:44 | Ze świata
Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024
Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc.
Pozostałe aktualności
Grupa MOL i KazMunayGas chcą współpracować
Grupa MOL i kazachstańska narodowa spółka naftowa KazMunayGas (KMG) podpisały umowę o współpracy w celu wspólnego zbadania możliwości w sektorze ropy naftowej, gazu i petrochemii. Spółki rozważają też opcję rozpoczęcia importu kazachskiej ropy naftowej na Węgry i do innych krajów Europy.
2024-11-22 / 09:41 | Ze świata
Budowa rurociągu Keystone XL może zostać wznowiona
Po objęciu urzędu prezydenta USA, Donald Trump zamierza wznowić projekt budowy rurociągu Keystone XL, który miałby transportować kanadyjską ropę do rafinerii w Stanach Zjednoczonych.
2024-11-22 / 09:29 | Ze świata
Planowane inwestycje w wydobycie ropy w Kuwejcie
Kuwait Petroleum (KPC) planuje zainwestować około 32,5 mld USD we wzrost wydobycia ropy do 2030 roku, spodziewając się dużego popytu na surowiec. Spółka chce w 2025 roku zwiększyć moce produkcyjne do 3,2 mln baryłek dziennie i doprowadzić je do 4 mln baryłek dziennie do 2035 roku.
2024-11-22 / 09:13 | Ze świata