MOYA stacje paliw dopasowane do Twoich potrzeb!

Czarny poniedziałek na rynku naftowym

Wydarzenia na rynku naftowym w ostatnich dniach stanowią bezprecedensowy przykład dynamicznych zmian wynikających z braku zgodności między głównymi producentami surowca, niedawnymi sojusznikami tworzącymi tzw. OPEC+. Raptowne załamanie cen ropy nastąpiło po wiadomości, że Arabia Saudyjska obniżyła ceny swojego eksportu ropy obowiązujące od kwietnia 2020 r. Taka decyzja z kolei jest konsekwencją braku zgody Rosji na redukcję produkcji podczas piątkowego spotkania w Wiedniu.

Na otwarciu poniedziałkowej sesji notowania surowca traciły na wartości 30 proc., a dodatkowym impulsem dla spadków są saudyjskie plany radykalnego wzrostu produkcji ropy w przyszłym miesiącu. Na to nakłada się rozszerzanie epidemii koronawirusa, który podcina szanse na poprawę popytu. Dzisiaj ropa rano baryłkę ropy na londyńskiej giełdzie za mniej niż 32 dolary, a więc o niemal 13 USD mniej niż w piątek i blisko 18 USD mniej niż w czwartek.

W obecnej sytuacji można już raczej ogłosić rozpad trzyletniego porozumienia OPEC +, powołanego w celu ustabilizowania cen w obliczu naftowej nadpodaży. Agencja Reutera donosi, że Arabia Saudyjska planuje poprawić poziom wydobycia ropy i przekroczyć poziom 10 milionów baryłek dziennie w kwietniu - po wygaśnięciu dotychczasowych porozumień o ograniczeniu produkcji. Jeśli chodzi o ewentualne scenariusze dalszego rozwoju sytuacji - możliwa jest wojna cenowa, w której atutem Saudyjczyków jest niski koszt wydobycia, mogący sprzyjać wyeliminowaniu konkurencji innych krajów, choć nie można też wykluczyć, że jest to "zagranie" mające skłonić innych graczy do powrotu do negocjacji. Sytuacja zapewne będzie dynamicznie zmieniać się w kolejnych dniach, ale raczej trudno sobie wyobrazić istotną korektę zwyżkową.

Prognozowane zmiany cen hurtowych dla rynku polskiego są bardzo wyraźnie spadkowe – w konserwatywnym scenariuszu na wtorek możemy zobaczyć obniżki o blisko 100 zł na metrze sześc. dla każdego z typów paliw, a w skrajnym przypadku nawet ponad 200 zł. Jeśli sytuacja na rynku naftowym nie ulegnie znaczącej zmianie, to prawdopodobne są kolejne spadki w krajowych rafineriach.

Obniżki zapewne będą także przekładać się na stacyjny detal, chociaż to może odwlec się jeszcze o kilka dni. Wstępne szacunki analityków e-petrol.pl mówią, że nawet przy utrzymywaniu się dotychczasowego wysokiego poziomu marż operatorów możliwe jest obniżenie się cen na stacjach o 15-20 groszy na litrze. Na bardziej konkurencyjnych stacjach możemy być świadkami cen benzyny Pb95 poniżej 4,50 zł/l.

Zobacz komentarz wideo:

Więcej w kategorii

Grupa MOL i KazMunayGas chcą współpracować

Grupa MOL i KazMunayGas chcą współpracować

Grupa MOL i kazachstańska narodowa spółka naftowa KazMunayGas (KMG) podpisały umowę o współpracy w celu wspólnego zbadania możliwości w sektorze ropy naftowej, gazu i petrochemii. Spółki rozważają też opcję rozpoczęcia importu kazachskiej ropy naftowej na Węgry i do innych krajów Europy.

Budowa rurociągu Keystone XL może zostać wznowiona

Budowa rurociągu Keystone XL może zostać wznowiona

Po objęciu urzędu prezydenta USA, Donald Trump zamierza wznowić projekt budowy rurociągu Keystone XL, który miałby transportować kanadyjską ropę do rafinerii w Stanach Zjednoczonych.

Planowane inwestycje w wydobycie ropy w Kuwejcie

Planowane inwestycje w wydobycie ropy w Kuwejcie

Kuwait Petroleum (KPC) planuje zainwestować około 32,5 mld USD we wzrost wydobycia ropy do 2030 roku, spodziewając się dużego popytu na surowiec. Spółka chce w 2025 roku zwiększyć moce produkcyjne do 3,2 mln baryłek dziennie i doprowadzić je do 4 mln baryłek dziennie do 2035 roku.

Węgry nie znalazły jeszcze zastępstwa dla ropy z Rosji

Węgry nie znalazły jeszcze zastępstwa dla ropy z Rosji

Koncern MOL chce w dalszym ciągu dostarczać do swoich zakładów ropę z Federacji Rosyjskiej rurociągiem „Przyjaźń”, gdyż nie może jej zastąpić innymi alternatywnymi gatunkami.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Information Market S.A. z siedzibą we Wrocławiu (53-613), przy ul. Stacyjnej 1/51.
  • Inspektorem ochrony danych w Information Market S.A. jest Magdalena Robak (71 787 69 69, iod @ informationmarket.pl).
  • Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: art. 6 pkt 1b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych w zakresie dotyczącym otrzymywania newslettera.
  • Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą jedynie podmioty, z którymi Information Market S.A. zawarł umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.
  • Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane ani do państwa trzeciego, ani do organizacji międzynarodowej.
  • Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez administratora do czasu wypisania się przez Panią/Pana z newslettera, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych do czasu cofnięcia zgody na kontakt danym kanałem komunikacji.
  • Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  • Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  • Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu otrzymywania newslettera oraz w celach marketingowych, jeśli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na kontakt w celach marketingowych danym kanałem komunikacji.

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024