Zamów RAPORT- Polski Rynek Paliw 2023-2024

Możliwe dalsze problemy z dostawami ropy naftowej drogą morską

Bezpieczeństwo żywnościowe, dostawy energii i gospodarka światowa są zagrożone, gdyż kluczowe punkty, takie jak Kanał Sueski i Panamski, zmagają się z rosnącą presją wynikającą z napięć geopolitycznych i zmian klimatycznych - wynika z raportu Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD).

W 2023 roku liczba statków przepływających przez te kanały spadła o połowę, co wymusiło m.in. kosztowne przekierowanie statków wokół Przylądka Dobrej Nadziei w Afryce.

Do połowy 2024 r. tranzyt przez Kanał Sueski spadł jeszcze bardziej – ładowność statków (tonaż) przepływających przez Zatokę Adeńską zmniejszył się o 76 proc., a tonaż przepływający przez Kanał Sueski skurczył się o 70 proc. Liczba przybyć do Przylądka Dobrej Nadziei wzrosła natomiast o 89 proc. Dłuższe trasy zwiększyły globalny popyt na tonomile statków o 3 proc., a popyt na statki kontenerowe o 12 proc.

Dłuższe trasy zwiększyły koszty paliwa, wynagrodzeń, ubezpieczeń i czarterów, a jednocześnie zwiększyły emisje. W przypadku statków o pojemności 20 tys.–24 tys. TEU (twenty-foot equivalent unit) na trasie Daleki Wschód–Europa, same emisje CO2 zwiększają koszty o 400 tys. USD w ramach Systemu Handlu Emisjami Unii Europejskiej.

Zdaniem analityków zmiana tras spowoduje, że konsekwencje będą widoczne na rynkach surowcowych. Zmienią się szlaki transportu ropy i zbóż przez Morze Czerwone i Czarne, co będzie skutkować wzrostem cen produktów spożywczych i surowców energetycznych. Zagrożone są także dostawy towarów technologicznych z Azji, w szczególności chipów.

UNCTAD przypomniała, że do połowy tego roku Kanały Panamski i Sueski zmniejszyły już ruch o 50 proc. W przypadku Kanału Panamskiego było to spowodowane suszą, natomiast Kanał Sueski zmniejszył przepustowość w wyniku konfliktu na Bliskim Wschodzie.
Słowa kluczowe:

Więcej w kategorii

Indie zwiększają zakupy ropy z Bliskiego Wschodu kosztem dostaw z Rosji

Indie zwiększają zakupy ropy z Bliskiego Wschodu kosztem dostaw z Rosji

Indie w listopadzie zakupiły najwięcej bliskowschodniej ropy od 9 miesięcy, podczas gdy w tym czasie Rosja miała mniejszy udział w imporcie surowca do tego kraju – wynika z danych śledzenia tankowców uzyskanych od różnych źródeł przez agencję Reutera.

Pogłębia się kryzys dostaw ropy naftowej do Syrii

Pogłębia się kryzys dostaw ropy naftowej do Syrii

Irak wstrzymał dostawy ropy naftowej do Syrii, przekazał w mediach społecznościowych członek irackiego parlamentu, cytowany przez BNE Intellinews.

Kto kupi rafinerię Lukoil Neftochim Burgas?

Kto kupi rafinerię Lukoil Neftochim Burgas?

Węgierski MOL zamierza kupić rafinerię Lukoil Neftochim Burgas w Bułgarii - podały krajowe media, powołując się na wypowiedź szefa Węgier Viktora Orbana.

Pływające magazyny ropy naftowej Iranu

Pływające magazyny ropy naftowej Iranu

Coraz więcej ropy naftowej z Iranu trafia do pływających magazynów u wybrzeży Azji Południowo-Wschodniej, a nie do klientów. Niedawne sankcje USA na tankowce przewożące irańską ropę sprawiły, że chińscy nabywcy stali się ostrożniejsi.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024