MOYA stacje paliw dopasowane do Twoich potrzeb!

Mniejsi pośrednicy rezygnują z handlu rosyjską ropą z Indiami

Jak poinformowała w czwartek agencja Reutera, powołując się na źródła handlowe oraz dane dotyczące ceł i transportu, dziesiątki małych podmiotów handlowych i pośredników wycofało się z handlu rosyjską ropą naftową z Indiami, ponieważ rosyjskie stopy procentowe i koszty finansowania handlu gwałtownie wzrosły.

Indie, jeden z dwóch największych rynków zbytu ropy, obecnie w dużej mierze opierają się na rosyjskim surowcu. Z uwagi na specyfikę tego handlu w latach 2022 i 2023 wielu często mniej znanych traderów zajmowało się pośrednictwem dostaw rosyjskiej ropy naftowej do Indii, co było ryzykowne, ale bardzo opłacalne. Te nowe spółki handlujące ropą naftową, które powstawały jak grzyby po deszczu, były zarejestrowane poza granicami Europy i często ich działalność nie była zbyt transparentna.

Jednak Rosja niedawno podniosła swoją referencyjną stopę procentową do 21 proc. Jest to najwyższy poziom od dwóch dekad, co oczywiście wpłynęło na koszty finansowania dla traderów, którzy polegają wyłącznie na rosyjskich bankach w finansowaniu handlu rosyjską ropą. Z uwagi na to, że na początku tego roku gwałtownie wzrosły koszty finansowania, wielu pośredników wycofało się z handlu z Indiami, pozostawiając tę działalność kilku dużym traderom.

Obecnie większość wolumenu rosyjskiej ropy naftowej jest obsługiwana przez Litasco Middle East, dubajską spółkę handlową rosyjskiego Lukoilu, a także przez firmy Hinera Trading i Black Pearl Energy Trading z siedzibą w Dubaju - podała agencja Reutera.

Popyt Indii na rosyjską ropę, która jest tańsza od alternatyw z powodu sankcji, był ostatnio tak wysoki, że rabaty, po których rosyjska ropa jest sprzedawana do Indii, zmniejszyły się. W rezultacie prywatne indyjskie rafinerie, w tym Reliance Industries i kontrolowana przez Rosneft Nayara Energy, obniżyły import rosyjskiej ropy o 18 proc. w listopadzie w porównaniu z październikiem, podał w tym tygodniu „New Indian Express”, powołując się na dane firmy śledzącej surowce energetyczne Vortexa.

Więcej w kategorii

Problemy z inwestycją w terminal naftowy w USA

Problemy z inwestycją w terminal naftowy w USA

Firma Enterprise Products Partners ogłosiła, że jej projekt Sea Port Oil Terminal (SPOT) nie cieszy się wystarczającym zainteresowaniem klientów, aby przejść do fazy komercjalizacji.

Wsparcie dla modernizacji rafinerii w Możejkach

Wsparcie dla modernizacji rafinerii w Możejkach

Prezes Orlenu Ireneusz Fąfara spotkał się z ministrem gospodarki Litwy Lukasem Savickasem. Tematem rozmów była modernizacja instalacji pogłębionego przerobu ropy, której wartość szacuje się na 970 mln euro oraz wsparcie litewskiego rządu dla tej inwestycji.

Problemy produkcyjne na polu naftowym Sverdrup

Problemy produkcyjne na polu naftowym Sverdrup

Norweski Equinor wstrzymał we wtorek całą produkcję z największego pola wydobywczego w Europie Zachodniej - Johan Sverdrup, z powodu awarii morskiego systemu energetycznego, poinformował rzecznik firmy.

Odłożone cła na handel z Meksykiem i Kanadą

Odłożone cła na handel z Meksykiem i Kanadą

Stany Zjednoczone zawiesiły na miesiąc cła na import z Meksyku i Kanady. Stronom udało się osiągnąć porozumienie w kwestii ochrony przed przemytem. Chińskie ministerstwo finansów poinformowało natomiast we wtorek o nałożeniu ceł odwetowych na USA obejmujących import surowców energetycznych ze Stanów Zjednoczonych.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024