Shell Franczyza

Unia Europejska i Wielka Brytania w walce z omijaniem sankcji

W listopadzie 2024 roku, według danych Center for Research on Energy and Clean Air (CREA), Rosja osiągnęła przychody z eksportu paliw kopalnych na poziomie 611 milionów USD dziennie, o 2 proc. mniej niż w poprzednim miesiącu.

W serwisie rp.pl czytamy, że 35 proc. eksportu ropy i jej produktów odbywało się drogą oficjalną, a reszta przez tzw. „flotę cieni”, czyli tankowcami omijającymi międzynarodowe sankcje.

W odpowiedzi na ten proceder, Komisja Europejska i rząd Wielkiej Brytanii podjęły decyzję o rozszerzeniu sankcji. Unia Europejska nałożyła restrykcje na kolejne 52 statki, a Wielka Brytania objęła sankcjami 20 tankowców, które w 2024 roku przewiozły ponad 4 miliony baryłek rosyjskiej ropy. Działania te są efektem wspólnej akcji służb Danii, Szwecji, Polski, Finlandii i Estonii, które mają na celu zablokowanie szmuglowania paliw przez przez jednostki omijające regulacje.

Problemem jest również brak ubezpieczenia dla wielu z tych statków. Po wybuchu konfliktu rosyjsko-ukraińskiego kraje Europy Zachodniej przestały ubezpieczać tankowce, a zaczęły to robić rosyjskie przedsiębiorstwa, jednak te polisy mogą okazać się niewystarczające.

Portal rp.pl zauważa, że równocześnie, ceny transportu ropy i ceny samych tankowców wykazują spadki. Zmniejszający się popyt z Chin oraz niepewność polityczna związana z prezydenturą Donalda Trumpa wpłynęły na sytuację na rynku. W efekcie, niektóre tankowce, które zostały sprzedane w ostatnich tygodniach, osiągnęły ceny niższe o kilka milionów dolarów niż początkowo zakładano.
Słowa kluczowe:

Więcej w kategorii

Indyjskie rafinerie ogłaszają przetargi na import ropy naftowej

Indyjskie rafinerie ogłaszają przetargi na import ropy naftowej

Indyjskie rafinerie zmagają się z pozyskiwaniem ropy naftowej, a niektóre z nich ogłaszają przetargi na import ropy, aby dostać oferty jeszcze w tym miesiącu, poinformowały we wtorek agencję Reutera źródła handlowe.

Import ropy naftowej do Chin może wzrosnąć tylko o 1 proc. w 2025 r.

Import ropy naftowej do Chin może wzrosnąć tylko o 1 proc. w 2025 r.

Zakupy ropy naftowej do Chin wzrosną w tym roku prawdopodobnie jedynie o 1 proc., a zależność kraju od importu surowca ma utrzymać się na poziomie około 70 proc. w latach 2026–2030, zgodnie z prognozami opublikowanymi przez państwowego giganta energetycznego China National Petroleum Corp.

W tym roku popyt na ropę wzrośnie o 1,3 mln baryłek dziennie

W tym roku popyt na ropę wzrośnie o 1,3 mln baryłek dziennie

Saudyjczycy uważają rynek ropy za zdrowy i spodziewają się wzrostu zapotrzebowania na surowiec o 1,3 mln baryłek dziennie w tym roku – do prawie 106 mln baryłek dziennie – powiedział dyrektor generalny Saudi Aramco Amin Nasser w wywiadzie dla agencji Reutera podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos.

UE ostrzega przed rosyjską flotą cieni i sabotażem infrastruktury

UE ostrzega przed rosyjską flotą cieni i sabotażem infrastruktury

Wiceszefowa Komisji Europejskiej Henna Virkkunen zaapelowała o przygotowanie Unii Europejskiej na potencjalne zagrożenia ze strony rosyjskiej floty cieni, odpowiedzialnej za niszczenie kluczowej infrastruktury, w tym podmorskich kabli na Morzu Bałtyckim.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024