MOYA stacje paliw dopasowane do Twoich potrzeb!

Chiny wahają się, czy przyjąć rosyjskie tankowce

Nowe sankcje nałożone przez Stany Zjednoczone na rosyjskie tankowce mają poważne konsekwencje dla globalnego rynku ropy, a szczególnie dla Chin, które są jednym z głównych odbiorców rosyjskiego surowca.

Według danych agencji Bloomberg i firmy Kpler, pięć rosyjskich tankowców, które przewożą niemal 4 miliony baryłek ropy, utknęło u wybrzeży Chin, nie mogąc dostarczyć swojego ładunku do portów w prowincji Shandong. Sytuacja ta wynika z niepewności, jaka towarzyszy przyjęciu statków z Rosji przez chińskie władze, w związku z nowymi amerykańskimi sankcjami.

Zatrzymanie transportu rosyjskiej ropy wynika z obaw chińskich portów, które znajdują się w prowincji Shandong, gdzie działają niezależne rafinerie. Władze portowe w tej prowincji wydały zakaz przyjmowania tankowców objętych sankcjami oraz świadczenia im jakichkolwiek usług, w tym przeładunku i rozładunku. Sankcje nałożone przez Departament Skarbu USA obejmują nie tylko same statki, ale także ich armatorów i operatorów. Część z tych tankowców znalazła się na liście Specially Designated Nationals (SDN), która wprowadza dodatkowe ograniczenia dla podmiotów powiązanych z rosyjskim sektorem energetycznym.
Chińskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych wyraziło jednak zaskoczenie w związku z zakazem, informując, że nie było świadome decyzji Shandong Port Group i nie popierało tych sankcji. Mimo to, niektóre porty w tej prowincji, które zajmują się obsługą tankowców z Rosji, obawiają się, że przyjęcie statków objętych amerykańskimi sankcjami mogłoby wiązać się z dodatkowymi komplikacjami prawnymi i ryzykiem dalszych restrykcji.

Mimo sankcji, brokerzy statkowi przewidują, że wzrost przeładunków ropy między statkami może nastąpić, ponieważ Rosja stara się znaleźć alternatywne drogi dostaw surowca. Istnieje także możliwość, że do rozładunku rosyjskiej ropy będą wykorzystywane mniejsze porty, ale zmiana ta może doprowadzić do wzrostu kosztów transportu oraz zwiększenia liczby operacji przeładunkowych, co skomplikuje logistykę i wpłynie na czas dostaw.

Więcej w kategorii

Problemy z inwestycją w terminal naftowy w USA

Problemy z inwestycją w terminal naftowy w USA

Firma Enterprise Products Partners ogłosiła, że jej projekt Sea Port Oil Terminal (SPOT) nie cieszy się wystarczającym zainteresowaniem klientów, aby przejść do fazy komercjalizacji.

Wsparcie dla modernizacji rafinerii w Możejkach

Wsparcie dla modernizacji rafinerii w Możejkach

Prezes Orlenu Ireneusz Fąfara spotkał się z ministrem gospodarki Litwy Lukasem Savickasem. Tematem rozmów była modernizacja instalacji pogłębionego przerobu ropy, której wartość szacuje się na 970 mln euro oraz wsparcie litewskiego rządu dla tej inwestycji.

Problemy produkcyjne na polu naftowym Sverdrup

Problemy produkcyjne na polu naftowym Sverdrup

Norweski Equinor wstrzymał we wtorek całą produkcję z największego pola wydobywczego w Europie Zachodniej - Johan Sverdrup, z powodu awarii morskiego systemu energetycznego, poinformował rzecznik firmy.

Odłożone cła na handel z Meksykiem i Kanadą

Odłożone cła na handel z Meksykiem i Kanadą

Stany Zjednoczone zawiesiły na miesiąc cła na import z Meksyku i Kanady. Stronom udało się osiągnąć porozumienie w kwestii ochrony przed przemytem. Chińskie ministerstwo finansów poinformowało natomiast we wtorek o nałożeniu ceł odwetowych na USA obejmujących import surowców energetycznych ze Stanów Zjednoczonych.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024