Shell Franczyza

Chiny wahają się, czy przyjąć rosyjskie tankowce

Nowe sankcje nałożone przez Stany Zjednoczone na rosyjskie tankowce mają poważne konsekwencje dla globalnego rynku ropy, a szczególnie dla Chin, które są jednym z głównych odbiorców rosyjskiego surowca.

Według danych agencji Bloomberg i firmy Kpler, pięć rosyjskich tankowców, które przewożą niemal 4 miliony baryłek ropy, utknęło u wybrzeży Chin, nie mogąc dostarczyć swojego ładunku do portów w prowincji Shandong. Sytuacja ta wynika z niepewności, jaka towarzyszy przyjęciu statków z Rosji przez chińskie władze, w związku z nowymi amerykańskimi sankcjami.

Zatrzymanie transportu rosyjskiej ropy wynika z obaw chińskich portów, które znajdują się w prowincji Shandong, gdzie działają niezależne rafinerie. Władze portowe w tej prowincji wydały zakaz przyjmowania tankowców objętych sankcjami oraz świadczenia im jakichkolwiek usług, w tym przeładunku i rozładunku. Sankcje nałożone przez Departament Skarbu USA obejmują nie tylko same statki, ale także ich armatorów i operatorów. Część z tych tankowców znalazła się na liście Specially Designated Nationals (SDN), która wprowadza dodatkowe ograniczenia dla podmiotów powiązanych z rosyjskim sektorem energetycznym.
Chińskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych wyraziło jednak zaskoczenie w związku z zakazem, informując, że nie było świadome decyzji Shandong Port Group i nie popierało tych sankcji. Mimo to, niektóre porty w tej prowincji, które zajmują się obsługą tankowców z Rosji, obawiają się, że przyjęcie statków objętych amerykańskimi sankcjami mogłoby wiązać się z dodatkowymi komplikacjami prawnymi i ryzykiem dalszych restrykcji.

Mimo sankcji, brokerzy statkowi przewidują, że wzrost przeładunków ropy między statkami może nastąpić, ponieważ Rosja stara się znaleźć alternatywne drogi dostaw surowca. Istnieje także możliwość, że do rozładunku rosyjskiej ropy będą wykorzystywane mniejsze porty, ale zmiana ta może doprowadzić do wzrostu kosztów transportu oraz zwiększenia liczby operacji przeładunkowych, co skomplikuje logistykę i wpłynie na czas dostaw.

Więcej w kategorii

TotalEnergies zwiększył marżę rafineryjną

TotalEnergies zwiększył marżę rafineryjną

Francuska spółka TotalEnergies podała, że na jej wyniki za czwarty kwartał korzystnie wpłynie niewielki wzrost marż rafineryjnych, wyższa produkcja oraz większy handel gazem i sprzedaż energii.

Koszt transportu rosyjskiej ropy do Chin ostro w górę

Koszt transportu rosyjskiej ropy do Chin ostro w górę

Po wprowadzeniu przez Stany Zjednoczone nowych sankcji, koszt transportu morskiego rosyjskiej ropy ESPO do Chin wzrósł ponad trzykrotnie, informuje agencja Bloomberg.

Azerbejdżan ograniczył wydobycie ropy

Azerbejdżan ograniczył wydobycie ropy

Azerbejdżan ogłosił dane dotyczące wydobycia węglowodorów. W nawiązaniu do wypowiedzi ministra energii Parviza Shahbazova agencje informacyjne podają, że w 2024 roku wydobycie ropy w Azerbejdżanie wyniosło 29,1 mln ton, a eksport – 24,4 mln ton.

BP zamierza zwolnić tysiące pracowników

BP zamierza zwolnić tysiące pracowników

BP planuje zlikwidować w tym roku około 4700 stanowisk pracy i 3000 stanowisk podwykonawców, aby jeszcze bardziej obniżyć koszty - poinformowała w czwartek agencja Reutera.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024

Rok 2023 rok na rynku paliwowym był lepszy od roku poprzedniego - sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt  benzyny, olej napędowy i LPG - wzrósł o 7 proc. 

Raport - Polski Rynek Paliw 2023/2024