Get ready for a landmark event in the liquid gas industry!

Chiny wahają się, czy przyjąć rosyjskie tankowce

Nowe sankcje nałożone przez Stany Zjednoczone na rosyjskie tankowce mają poważne konsekwencje dla globalnego rynku ropy, a szczególnie dla Chin, które są jednym z głównych odbiorców rosyjskiego surowca.

Według danych agencji Bloomberg i firmy Kpler, pięć rosyjskich tankowców, które przewożą niemal 4 miliony baryłek ropy, utknęło u wybrzeży Chin, nie mogąc dostarczyć swojego ładunku do portów w prowincji Shandong. Sytuacja ta wynika z niepewności, jaka towarzyszy przyjęciu statków z Rosji przez chińskie władze, w związku z nowymi amerykańskimi sankcjami.

Zatrzymanie transportu rosyjskiej ropy wynika z obaw chińskich portów, które znajdują się w prowincji Shandong, gdzie działają niezależne rafinerie. Władze portowe w tej prowincji wydały zakaz przyjmowania tankowców objętych sankcjami oraz świadczenia im jakichkolwiek usług, w tym przeładunku i rozładunku. Sankcje nałożone przez Departament Skarbu USA obejmują nie tylko same statki, ale także ich armatorów i operatorów. Część z tych tankowców znalazła się na liście Specially Designated Nationals (SDN), która wprowadza dodatkowe ograniczenia dla podmiotów powiązanych z rosyjskim sektorem energetycznym.
Chińskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych wyraziło jednak zaskoczenie w związku z zakazem, informując, że nie było świadome decyzji Shandong Port Group i nie popierało tych sankcji. Mimo to, niektóre porty w tej prowincji, które zajmują się obsługą tankowców z Rosji, obawiają się, że przyjęcie statków objętych amerykańskimi sankcjami mogłoby wiązać się z dodatkowymi komplikacjami prawnymi i ryzykiem dalszych restrykcji.

Mimo sankcji, brokerzy statkowi przewidują, że wzrost przeładunków ropy między statkami może nastąpić, ponieważ Rosja stara się znaleźć alternatywne drogi dostaw surowca. Istnieje także możliwość, że do rozładunku rosyjskiej ropy będą wykorzystywane mniejsze porty, ale zmiana ta może doprowadzić do wzrostu kosztów transportu oraz zwiększenia liczby operacji przeładunkowych, co skomplikuje logistykę i wpłynie na czas dostaw.

Więcej w kategorii

Cena ropy Brent może spaść do 58 USD w 2026 roku

Cena ropy Brent może spaść do 58 USD w 2026 roku

Goldman Sachs przewiduje, że ceny ropy naftowej będą spadać do końca tego i przyszłego roku z powodu rosnącego ryzyka recesji i większej podaży ze strony grupy OPEC+.

BP po raz kolejny odkrywa ropę u wybrzeży USA

BP po raz kolejny odkrywa ropę u wybrzeży USA

Spółka BP ogłosiła w poniedziałek odkrycie ropy naftowej na głębokowodnym złożu Far South zlokalizowanym na amerykańskich wodach Zatoki Meksykańskiej.

Globalny popyt na produkty rafinowane osłabnie

Globalny popyt na produkty rafinowane osłabnie

Mimo ogłoszonego wstrzymania taryf celnych USA, ostatnia zmienność rynku i utrzymująca się niepewność będą miały dramatyczny wpływ na światowy popyt na produkty rafinowane, wynika z nowej analizy S&P Global Commodity Insights.

Rośnie import ropy do Chin

Rośnie import ropy do Chin

Import ropy naftowej do Chin w marcu gwałtownie wzrósł w porównaniu z poprzednimi dwoma miesiącami i był większy o prawie 5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim – podała w poniedziałek agencja Reutera. Wyjaśniono, że wpływ na to miał gwałtowny wzrost dostaw ropy irańskiej i odbicie dostaw ropy rosyjskiej.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw