Nowy numer magazynu „Na Stacji Paliw”

Wyższe stawki frachtowe z powodu sankcji na rosyjską ropę

Stawki frachtowe za transport surowców z rosyjskiego portu Koźmino wzrosły pięciokrotnie w wyniku niedoboru statków spowodowanego nowymi sankcjami USA.

Z danych handlowców wynika, że koszt załadunku z portu Koźmino do Chin wzrósł z 1,5 mln dolarów na koniec 2024 roku do 6,5–7,5 mln dolarów za transport statkami Aframax, które mogą przewozić około 100 tys. ton. Wzrost ten jest wynikiem ograniczeń dostępu do tankowców, po nałożeniu surowszych restrykcji przez Waszyngton, które objęły ponad 180 statków, w tym te wykorzystywane do transportu rosyjskich surowców na rynek azjatycki.

Pomimo wysokich kosztów transportu, sprzedaż nie jest wstrzymana, a załadunek w porcie Koźmino w ostatnich tygodniach przebiegał bez zakłóceń. Jednak brak statków wciąż pozostaje poważnym wyzwaniem, ponieważ w sezonie zimowym może doprowadzić do zakłóceń w załadunku – twierdzą handlowcy. W przypadku braku dostępnych jednostek, sprzedawcy mogą korzystać z opcji przeładunku „ze statku na statek” w pobliżu portów w Korei Południowej lub Chinach, co było rozwiązaniem stosowanym w obliczu wcześniejszych trudności logistycznych.

Więcej w kategorii

Czy antyrosyjskie sankcje będą skuteczne?

Czy antyrosyjskie sankcje będą skuteczne?

Sekretarz stanu USA Marco Rubio powiedział, że Stany Zjednoczone nie rozmawiały jeszcze z UE na temat złagodzenia sankcji antyrosyjskich. Wyjaśnił, że UE ma swój własny zestaw ograniczeń wobec Rosji i Unia Europejska musi sama podjąć w tej sprawie decyzję.

Uzupełnienie rezerw ropy naftowej w USA zajmie kilka lat

Uzupełnienie rezerw ropy naftowej w USA zajmie kilka lat

Sekretarz ds. energii USA Chris Wright poinformował, że planuje współpracę z Kongresem w celu anulowania wcześniej nakazanej sprzedaży ze Strategicznych Rezerw Ropy Naftowej. Ma to być jeden ze sposobów rozwiązania problemu niskich zapasów.

Fuzja Whitecap i Veren

Fuzja Whitecap i Veren

Kanadyjskie spółki Whitecap Resources i Veren (dawniej Crescent Point Energy) ogłosiły fuzję. W rezultacie siódmy co do wielkości producent ropy naftowej w Kanadzie i największy właściciel złóż łupkowych w formacjach Montney i Duvernay w kanadyjskiej prowincji Alberta będzie działał pod nazwą Whitecap.

Sąd Najwyższy USA oddalił skargę dotyczącą pozwów klimatycznych

Sąd Najwyższy USA oddalił skargę dotyczącą pozwów klimatycznych

Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych odrzucił w poniedziałek wniosek o zablokowanie pięciu stanom możliwości wniesienia pozwów oskarżających duże firmy naftowe o wprowadzanie opinii publicznej w błąd, co do roli paliw kopalnych w powodowaniu zmian klimatycznych.