Nowy index Propan-Butan

Import ropy naftowej do Chin spadł z rekordowego poziomu

W 2024 roku import ropy naftowej do Chin zmniejszył się w porównaniu do rekordowego poziomu z 2023 roku, co wynika z wolniejszego wzrostu popytu oraz spadku aktywności chińskich rafinerii.

Jak wynika z oficjalnych danych, Chiny - największy światowy importer ropy - sprowadzały średnio 11,1 mln baryłek dziennie (bbl/d) w 2024 roku, czyli o 2 proc. mniej niż w roku poprzednim.

Spadek popytu na paliwa transportowe, takie jak benzyna, olej napędowy i paliwo lotnicze, wpłynął na zmniejszenie liczby przerabianych baryłek w chińskich rafineriach. Choć zużycie benzyny i paliwa lotniczego wzrosło, to znaczący spadek zapotrzebowania na olej napędowy zniwelował ten wzrost. Dane chińskiego Narodowego Biura Statystycznego wskazują, że w 2024 roku rafinerie przetwarzały 14,2 mln bbl/d, co stanowi spadek w porównaniu do 14,8 mln bbl/d w 2023 roku.

Mimo ogólnego spadku importu ropy, Chiny zwiększyły zakupy surowca z niektórych krajów. Import z Rosji wzrósł o 1 proc. do 2,2 mln bbl/d, co jest efektem kontynuacji sankcji nałożonych przez kraje G7 na rosyjską ropę po inwazji na Ukrainę w 2022 roku. Z kolei Malezja dostarczyła Chinom średnio 1,4 mln bbl/d, częściowo za sprawą ropy pochodzącej z Iranu, transferowanej w celu uniknięcia sankcji.

Import z Arabii Saudyjskiej, drugiego największego dostawcy ropy do Chin, spadł o 9 proc. do 1,6 mln bbl/d. Spadki zanotowano również w przypadku importu z innych krajów Bliskiego Wschodu, takich jak Zjednoczone Emiraty Arabskie i Kuwejt. Wzrost importu odnotowano natomiast w przypadku Iraku oraz Kanady, która w drugiej połowie roku zaczęła dostarczać więcej surowca po uruchomieniu rurociągu Trans Mountain.

Eksperci przewidują, że w latach 2025-2026 tempo wzrostu zużycia ropy naftowej w Chinach będzie wolniejsze niż we wcześniejszych latach. Chiny planują jednak rozbudowę swoich mocy rafineryjnych do 2028 roku, co może prowadzić do zwiększonego importu surowca.

Niepewność wprowadza natomiast zmiana podatkowa z grudnia 2024 roku, ograniczająca ulgę podatkową na eksport niektórych produktów naftowych. Może to wpłynąć na rentowność chińskich rafinerii oraz zmniejszyć ich zapotrzebowanie na importowaną ropę.

Agencja Reutera podała we wtorek, że dostawy ropy naftowej z Arabii Saudyjskiej do Chin mają w marcu 2025 r. spaść w porównaniu z poprzednim miesiącem, po tym jak Królestwo podniosło ceny do najwyższego poziomu od ponad dwóch lat.
Słowa kluczowe:

Powiązane publikacje

Więcej w kategorii

Cena ropy Brent może spaść do 58 USD w 2026 roku

Cena ropy Brent może spaść do 58 USD w 2026 roku

Goldman Sachs przewiduje, że ceny ropy naftowej będą spadać do końca tego i przyszłego roku z powodu rosnącego ryzyka recesji i większej podaży ze strony grupy OPEC+.

BP po raz kolejny odkrywa ropę u wybrzeży USA

BP po raz kolejny odkrywa ropę u wybrzeży USA

Spółka BP ogłosiła w poniedziałek odkrycie ropy naftowej na głębokowodnym złożu Far South zlokalizowanym na amerykańskich wodach Zatoki Meksykańskiej.

Globalny popyt na produkty rafinowane osłabnie

Globalny popyt na produkty rafinowane osłabnie

Mimo ogłoszonego wstrzymania taryf celnych USA, ostatnia zmienność rynku i utrzymująca się niepewność będą miały dramatyczny wpływ na światowy popyt na produkty rafinowane, wynika z nowej analizy S&P Global Commodity Insights.

Rośnie import ropy do Chin

Rośnie import ropy do Chin

Import ropy naftowej do Chin w marcu gwałtownie wzrósł w porównaniu z poprzednimi dwoma miesiącami i był większy o prawie 5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim – podała w poniedziałek agencja Reutera. Wyjaśniono, że wpływ na to miał gwałtowny wzrost dostaw ropy irańskiej i odbicie dostaw ropy rosyjskiej.

Wiadomości e-petrol.pl

Subskrybuj codzienne informacje z rynku paliw

Zapisz się
XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek Biopaliw