MOYA stacje paliw dopasowane do Twoich potrzeb!

Import ropy naftowej do Chin spadł z rekordowego poziomu

W 2024 roku import ropy naftowej do Chin zmniejszył się w porównaniu do rekordowego poziomu z 2023 roku, co wynika z wolniejszego wzrostu popytu oraz spadku aktywności chińskich rafinerii.

Jak wynika z oficjalnych danych, Chiny - największy światowy importer ropy - sprowadzały średnio 11,1 mln baryłek dziennie (bbl/d) w 2024 roku, czyli o 2 proc. mniej niż w roku poprzednim.

Spadek popytu na paliwa transportowe, takie jak benzyna, olej napędowy i paliwo lotnicze, wpłynął na zmniejszenie liczby przerabianych baryłek w chińskich rafineriach. Choć zużycie benzyny i paliwa lotniczego wzrosło, to znaczący spadek zapotrzebowania na olej napędowy zniwelował ten wzrost. Dane chińskiego Narodowego Biura Statystycznego wskazują, że w 2024 roku rafinerie przetwarzały 14,2 mln bbl/d, co stanowi spadek w porównaniu do 14,8 mln bbl/d w 2023 roku.

Mimo ogólnego spadku importu ropy, Chiny zwiększyły zakupy surowca z niektórych krajów. Import z Rosji wzrósł o 1 proc. do 2,2 mln bbl/d, co jest efektem kontynuacji sankcji nałożonych przez kraje G7 na rosyjską ropę po inwazji na Ukrainę w 2022 roku. Z kolei Malezja dostarczyła Chinom średnio 1,4 mln bbl/d, częściowo za sprawą ropy pochodzącej z Iranu, transferowanej w celu uniknięcia sankcji.

Import z Arabii Saudyjskiej, drugiego największego dostawcy ropy do Chin, spadł o 9 proc. do 1,6 mln bbl/d. Spadki zanotowano również w przypadku importu z innych krajów Bliskiego Wschodu, takich jak Zjednoczone Emiraty Arabskie i Kuwejt. Wzrost importu odnotowano natomiast w przypadku Iraku oraz Kanady, która w drugiej połowie roku zaczęła dostarczać więcej surowca po uruchomieniu rurociągu Trans Mountain.

Eksperci przewidują, że w latach 2025-2026 tempo wzrostu zużycia ropy naftowej w Chinach będzie wolniejsze niż we wcześniejszych latach. Chiny planują jednak rozbudowę swoich mocy rafineryjnych do 2028 roku, co może prowadzić do zwiększonego importu surowca.

Niepewność wprowadza natomiast zmiana podatkowa z grudnia 2024 roku, ograniczająca ulgę podatkową na eksport niektórych produktów naftowych. Może to wpłynąć na rentowność chińskich rafinerii oraz zmniejszyć ich zapotrzebowanie na importowaną ropę.

Agencja Reutera podała we wtorek, że dostawy ropy naftowej z Arabii Saudyjskiej do Chin mają w marcu 2025 r. spaść w porównaniu z poprzednim miesiącem, po tym jak Królestwo podniosło ceny do najwyższego poziomu od ponad dwóch lat.
Słowa kluczowe:

Więcej w kategorii

Nigeria planuje podwoić produkcję ropy naftowej w ciągu pięciu lat

Nigeria planuje podwoić produkcję ropy naftowej w ciągu pięciu lat

Prezydent Nigerii Bola Tinubu ogłosił zamiar zwiększenia krajowego wydobycia surowca do 4 mln baryłek dziennie do 2030 roku.

Czy amerykańskie firmy wrócą do Rosji?

Czy amerykańskie firmy wrócą do Rosji?

Szef Rosyjskiego Funduszu Inwestycji Bezpośrednich Kirill Dmitriev powiedział reporterom przed rozmowami w Arabii Saudyjskiej, że Moskwa uważa powrót amerykańskich firm za nieunikniony, argumentując, że takie podmioty kiedyś dobrze prosperowały w Rosji i nierozsądnie byłoby ponownie zignorować tę okazję.

Niepewne ponowne uruchomienie irackiego rurociągu naftowego

Niepewne ponowne uruchomienie irackiego rurociągu naftowego

Turcja nie otrzymała jeszcze potwierdzenia od Iraku w sprawie wznowienia przesyłu ropy naftowej rurociągiem Irak -Turcja, powiedział agencji Reutera minister energetyki Turcji Alparslan Bayraktar.

MOL podał wyniki finansowe i ogłosił plany

MOL podał wyniki finansowe i ogłosił plany

Grupa MOL zakończyła 2024 rok z oczyszczonym wynikiem EBITDA na poziomie 3,073 mld USD, co oznacza nieznaczny spadek w porównaniu do 3,093 mld USD uzyskanych w 2023 roku. Szczególnie wymagający był czwarty kwartał, kiedy to wynik spadł o 31 proc. rdr do 682 mln USD.