Biopaliwa

Wraz ze wzrostem wymagań stawianych paliwom, coraz większą liczbą samochodów poruszającą się po drogach świata, perspektywą końca zasobów paliw kopalnych, wzrasta zainteresowanie alternatywnymi źródłami energii między innymi: ogniwami paliwowymi, paliwami pochodzenia roślinnego.

Fizyczne parametry paliw i ich wpływ na eksploatację silnika

Oto krótkie omówienie parametrów paliw, które mają wpływ na eksploatację silnika.
  1. Gęstość paliwa wpływa na proces dawkowania mieszanki w dyszy wtryskowej. Ilość wagowa paliwa przepływającego przez otwory dyszy w jednostce czasu jest wprost proporcjonalna do jego gęstości. Na przykład, gdy w tych samych warunkach pracy dyszy wtryskowej zastosuje się paliwa o tej samej lepkości, lecz o różnej gęstości, to do komory spalania dopłynie więcej paliwa o większej gęstości, otrzyma się bogatszą mieszankę i wzrośnie zużycie paliwa.
  2. Lepkość paliwa wpływa na prędkość jego przepływu przez otwory dyszy. Im większa będzie lepkość paliwa, tym wolniej będzie ono przepływało przez otwory dyszy i odwrotnie.
    Zmiana temperatury otoczenia powoduje drastyczną zmianę lepkości np.: zmiana temp. Z -20oC do 20oC powoduje, że gęstość zmienia się o 4% a lepkość o prawie 50%. Zmiany takie powodują zubożenie mieszanki o 10%.
  3. Skład frakcyjny paliwa jest wskaźnikiem jego wartości eksploatacyjnej. Skład frakcyjny nie tylko mówi nam, jaką lotność posiada paliwo, która wpływa na uruchamianie paliwa, ale także informuje nas o jego skłonności do tworzenia korków parowych, które powodują przerwy w pracy silnika.
Spis treści: